Folkomröstning i Grekland.

Hur ger man andra stater som lever på eurons knivsegg incitament med denna metod till att också fortsättningsvis sköta sin ekonomi, om vi nu sätter en praxis att om det skiter sig deluxe, då tar en skuldavskrivning hand om det man lånat upp - plus att man själva får formulera en plan för att få ekonomin i balans på fem år?

Kan tänka mig politiker i t.ex Spanien och Italien göra sig populära genom att gå den plötsligt så enkla Grekiska vägen.

Inte lätt. Men grejen är att jag tror att en mer långsiktig plan för att få ekonomin i balans är bättre än både de här återkommande villkorade sparpaketen med "ödesdagar och kris" och en bankrutt/grexit.

Även för Spanien och Italien och hela EU.

Storleken på skuldavskrivningen är intressant balansparameter i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Inte lätt. Men grejen är att jag tror att en mer långsiktig plan för att få ekonomin i balans är bättre än både de här återkommande villkorade sparpaketen med "ödesdagar och kris" och en bankrutt/grexit.
Yes. Och skulle gjorts för minst fem år se'n, egentligen gärna det dubbla.
Så vi är nog tyvärr lite för sent ute.

Sedan är dagens Grekiska regering helt fel för att lösa denna situation.
Man kan inte tala om för sina långivare att deras verksamhet är kriminell, och samtidigt vilja fortsätta låna pengar av dem.
 
Det blir väl inte lättare att sälja in detta i EU:s olika parlament sedan Greklands finansminister kallade EU;s representanter för terrorister.

Klart, med en ny Grekisk regering så kanske......
 
Yes. Och skulle gjorts för minst fem år se'n, egentligen gärna det dubbla.
Så vi är nog tyvärr lite för sent ute.

Sedan är dagens Grekiska regering helt fel för att lösa denna situation.
Man kan inte tala om för sina långivare att deras verksamhet är kriminell, och samtidigt vilja fortsätta låna pengar av dem.

Jag håller med. Men jag tror fortfarande att det finns möjligheter. Första steget är ett ja (mot regeringens rekommendation) på söndag i den egentligen obetydliga omröstningen.
 
Grekland är bankrutt, kommer att under överskådlig tid framöver vara det.
Att då skicka ytterligare bra pengar efter de som redan blivit dåliga är inte försvarbart.
Ett utträde ur den monetära unionen.
är det som jag ser enda vettiga alternativet.
EU efterskänker lånen.

Landets valuta anpassar sig direkt till vad den är värd och landets förmåga att konkurrera ökar.
Naturligtvis innebär det att standarden för landets befolkning minskar, ner till den nivå man är kapabel att på sikt finansiera.

Vill man sedan lämna EU samarbetet så skulle detta innebära inga jordbruksbidrag, andra former av bidrag vilket ytterligare skulle försämra levnadsvillkoren för Grekerna.
Men detta har man i Grekland naturligtvis förståelse för eftersom man så ivrigt lyft fram de demokratiska spelreglerna ;)
 
Det spelar ingen roll om man efterskänker landets alla lån idag, utan några som helst ytterligare krav.
Greklands problem bottnar i något helt annat än lånen som de inte kan betala, som de använt för att betala tillbaka andra lån (plus ränta) - och detta problem har man ingen som helst lust att ta tag i från Grekiskt håll.

Det handlar om en kraftig skevhet i förhållandet import/export.
Här nedan ser vi den grekiska exporten under 2001-2015.

greeceexports2001-2015_zpsjyaqydq3.jpg
 
...och här nedan ser vi den grekiska importen under samma tid.
Under dessa femton år har importen snittat 249% av exporten. Det har långivarna lyckats tvingats ned till 176% vid den senaste mätningen 2015.04

Det här håller inte - och kommer aldrig att hålla - och är inte vad Euron är designad för.
Men intresset för att skapa en budget i balans är noll från Grekiskt håll. Om trojkan skulle släppa på sin tumme i ögat på Grekland, skulle detta förhållande poppa tillbaka till säkerligen en bra bit över 200% igen.

Det Grekland använt EU/Eurosamarbetet till är att ha övriga Europa som en gigantisk och hittills oändlig biståndsorganisation.

greeceimports2001-2015_zpsw5x6dacc.jpg



Siffror tagna från http://www.tradingeconomics.com/greece
 
...och här nedan ser vi den grekiska importen under samma tid.
Under dessa femton år har importen snittat 249% av exporten. Det har långivarna lyckats tvingats ned till 176% vid den senaste mätningen 2015.04

Det här håller inte - och kommer aldrig att hålla - och är inte vad Euron är designad för.
Men intresset för att skapa en budget i balans är noll från Grekiskt håll. Om trojkan skulle släppa på sin tumme i ögat på Grekland, skulle detta förhållande poppa tillbaka till säkerligen en bra bit över 200% igen.

Det Grekland använt EU/Eurosamarbetet till är att ha övriga Europa som en gigantisk och hittills oändlig biståndsorganisation.

greeceimports2001-2015_zpsw5x6dacc.jpg



Siffror tagna från http://www.tradingeconomics.com/greece

Att se till att den grekiska ekonomin kommer i balans handlar just om handelsunderskottet som finns. Det måste ner mot 1:1. Däremot är fortfarande frågan om ett ofrivilligt nollställande av ekonomin är bättre än en planerad anpassning. Jag tror att det senare är bättre oavsett hur kritiskt läget är.

I båda fallen innebär det att historiskt uppbyggda skulderna avskrivs i någon omfattning.
 
Men bytesbalansen ser inte så illa ut som man kan tro. Se här på Sverige, Grekland och Litauen. Grekland är på rätt väg. Därför vore det fel att sluta det arbetet.

j0jyqf.png
 
Att se till att den grekiska ekonomin kommer i balans handlar just om handelsunderskottet som finns. Det måste ner mot 1:1.
Att föra Grekland halvvägs till 1:1 har gett dagens kaos på gatorna i Grekland (från 249% till 176%).
Ingenting säger att den andra halvan av denna väg kommer bli lättare.
 
Men bytesbalansen ser inte så illa ut som man kan tro. Se här på Sverige, Grekland och Litauen. Grekland är på rätt väg. Därför vore det fel att sluta det arbetet.
Din grekiska kurva är en summa av mina båda (export-import=bytesbalans).
Vad har hänt efter 2010, då din slutar?
 
Din grekiska kurva är en summa av mina båda (export-import=bytesbalans).
Vad har hänt efter 2010, då din slutar?

Den slutar 2013 på ett positivt tal (0,6% av BNP). Hittade inte nyare statistik.

Det stämmer inte riktigt att bytesbalans är export-import av varor, bytesbalans är ett mer samlat begrepp än så om ekonomin. Hade du tjänster med i dina grafer? Transfereringar/kapitalavkastning? Grekland har en stark tjänsteexport (turism).
 
Grekland är bankrutt, kommer att under överskådlig tid framöver vara det.
Att då skicka ytterligare bra pengar efter de som redan blivit dåliga är inte försvarbart.

Där har du mycket av problemet. EU litar helt enkelt inte på Grekiska politiker längre, med all rätt, efter de senaste dagarnas turer.
Som Christine Lagarde sa i en intervju för CNN. " A little more adulthood is required." Grekland har ju inte ens implementerat det man skrev
under på vid den senaste bail-outen. Att sedan som Syriza rulla-tillbaka det som redan har gjorts i form av återställare och sedan begära mer
pengar och bättre villkor förbättrar ju inte förtroendet för landet. Grekland var ju på väg mot ett 1% överskott i år och 2% nästa år men det är nu utraderat såklart.
 
Senast ändrad:
Men bytesbalansen ser inte så illa ut som man kan tro. Se här på Sverige, Grekland och Litauen. Grekland är på rätt väg. Därför vore det fel att sluta det arbetet.

j0jyqf.png
Det är fram till 2013 passande nog ;)
Det är en demokratisk fråga, om de europeiska parlamenten vill fortsätta eller ej.
Och de jag har kontakt med i olika europeiska länder är defenitivt inte positiva.
Tyskar som ser sina ledare i naziuniformer surnar naturligtvis till.
Balter som verkligen kämpat anser att varför ska Grekland få extra hjälp, räcker inte de miljarder man erhållit hittills?
 
Det är fram till 2013 passande nog ;)
Det är en demokratisk fråga, om de europeiska parlamenten vill fortsätta eller ej.
Och de jag har kontakt med i olika europeiska länder är defenitivt inte positiva.
Tyskar som ser sina ledare i naziuniformer surnar naturligtvis till.
Balter som verkligen kämpat anser att varför ska Grekland få extra hjälp, räcker inte de miljarder man erhållit hittills?

Passande? För att det var ännu bättre 2014 - då var bytesbalansen 0,9% ?
 
Den slutar 2013 på ett positivt tal (0,6% av BNP). Hittade inte nyare statistik.

Det stämmer inte riktigt att bytesbalans är export-import av varor, bytesbalans är ett mer samlat begrepp än så om ekonomin. Hade du tjänster med i dina grafer? Transfereringar/kapitalavkastning? Grekland har en stark tjänsteexport (turism).
Det stämmer. Utlandsturismen är absolut pengagenererande, och är inte inkluderad. Det är inte heller kapitalavkastning, som torde till största delen vara de räntor man har betalat på sina statslån - dvs negativ.

Dock kan jag inte få ut bättre statistik ur siten ifråga. Men det kan säkert nån annan, som inte håller på att packa för en vecka Cabin Life in Mosquito Mountains.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp