Folkomröstning i Grekland.

Med tuffare ekonomi i värden är det kanske inte vettigt att räkna för högt på vad turismen ger. Dessutom, hur subventionerad har den varit och är den då det idag med? Om den varit det vad händer då om detta tas bort?
 
Med tuffare ekonomi i värden är det kanske inte vettigt att räkna för högt på vad turismen ger. Dessutom, hur subventionerad har den varit och är den då det idag med? Om den varit det vad händer då om detta tas bort?

Fast det är som att Sverige inte ska räkna för högt med telekomindustrins export. Turism är en stor del av det Grekland exporterar. Turism kräver dock stabilitet, när hela Grekland är i kaos så minskar turismen drastiskt.
 
Fast det är som att Sverige inte ska räkna för högt med telekomindustrins export. Turism är en stor del av det Grekland exporterar. Turism kräver dock stabilitet, när hela Grekland är i kaos så minskar turismen drastiskt.


Jo, och skulle då turismvanorna ändras dessutom så slår det undan dubbelt!
 
Fast det är som att Sverige inte ska räkna för högt med telekomindustrins export. Turism är en stor del av det Grekland exporterar. Turism kräver dock stabilitet, när hela Grekland är i kaos så minskar turismen drastiskt.

Fast det är ändå olika, även om en del är liknande.

Det ena är en produkt, som visserligen kan tillverkas varsomhelst i värden, vilket håller på att hända. Det andra är en tjänst som bygger på att folk vill ha den, styrda av propaganda, populäritet, ekonomi och i en del fall subventioner (vilket vi inte vet så mycket om om detta).

Tänk om nu en sanering av finanserna i Grekland skulle falla ut med att bidrag, subventionerade möjligheter samhällsunderstödd service mm skulle falla ut till att turismindustrin skulle få 50% av sin ekonomi ofinansierad för att de skulle hamna i att verksamheten ska dra sina egna kostnader. Detta tillsammans med ett halverat kundunderlag.
 
Och blir det nej, säger deras regering att de ska förhandla om höjt tak till bankerna utöver de 90 miljarderna.... med vem ska de förhandla då?
 
situationen börjar likna den som det forna DDR stod inför efter det att BDR införd D-marken
Deras valuta föll som en sten och den delen av befolkningen som är vart lands framtid , dvs ungdomar och utbildade lämnade landet. Det är så jag tyvärr ser Greklands framtid.
 
situationen börjar likna den som det forna DDR stod inför efter det att BDR införd D-marken
Deras valuta föll som en sten och den delen av befolkningen som är vart lands framtid , dvs ungdomar och utbildade lämnade landet. Det är så jag tyvärr ser Greklands framtid.
Eller oxå bör du se på Sveriges situation vid bankkrisen på 90-talet. 500 procent ränta och därefter flytande valuta och en framtid.

Det blir nog bra för Grekland utanför EMU.
 
situationen börjar likna den som det forna DDR stod inför efter det att BDR införd D-marken
Deras valuta föll som en sten och den delen av befolkningen som är vart lands framtid , dvs ungdomar och utbildade lämnade landet. Det är så jag tyvärr ser Greklands framtid.

Ungdomar och utbildade har redan lämnat Grekland i hög utsträckning.

Jag tycker bara att det är sablans trist att en ekonomi som var på väg mot balans sabbades av vänsterkrafterna. Det borde typ vara jämställt med landsförräderi. Fast det var ju det dumma folket som röstade fram Tsipras, trots allt.
 
Eller oxå bör du se på Sveriges situation vid bankkrisen på 90-talet. 500 procent ränta och därefter flytande valuta och en framtid.

Det blir nog bra för Grekland utanför EMU.
Skillnaden var väl att de stora besluten togs gemensamt i riksdagen samt att man hade vett att på sikt föra en vettig politik.
Grekland sitter i en oändligt mycket värre sits än vad Sverige satt i då.

61% säger nej, man vill inte ha ett samarbete. Man vill inte ha sparpaketet.
Naturligtvis ska vi acceptera deras beslut.
Nu är det upp till de europeiska parlamenten att ta sitt i lika stor grad demokratiska beslut. Ska de fortsätta betala eller ej.
 
61% säger nej, man vill inte ha ett samarbete. Man vill inte ha sparpaketet.
Naturligtvis ska vi acceptera deras beslut.
Nu är det upp till de europeiska parlamenten att ta sitt i lika stor grad demokratiska beslut. Ska de fortsätta betala eller ej.

Ja det kan man fråga sig. Nästa fråga blir såklart kommer de individuella länderna som ingår i € samarbetet ställa sig positiva till att
först skriva av skulderna och sedan pumpa in ytterligare pengar i ett land med obefintligt intresse av att reformera statsfinanserna?
Hur länge tar det till nästa "bail-out" måste till för att Grekland gjort av med pengarna? Det är en cirkus som kan fortsätta i evighet, som
Mikael B Tretov så bra beskrev det :

 
Skillnaden var väl att de stora besluten togs gemensamt i riksdagen samt att man hade vett att på sikt föra en vettig politik.
Grekland sitter i en oändligt mycket värre sits än vad Sverige satt i då.

61% säger nej, man vill inte ha ett samarbete. Man vill inte ha sparpaketet.
Naturligtvis ska vi acceptera deras beslut.
Nu är det upp till de europeiska parlamenten att ta sitt i lika stor grad demokratiska beslut. Ska de fortsätta betala eller ej.

Nu får jag ge dig rätt @landsbygdsbo. Inte i din analys, men nu är nog statsbankrutt det enda lämpliga. Inte ens jag vill betala en spänn till sturska greker som inte inser att de måste balansera sin ekonomi mot noll.

Och grekerna får lida sitt eget gatlopp som de inte fattat funnits bakom hörnet hela tiden.

Om tio år kanske vi återigen ser ett Grekland på fötter.

Heja vänstern alla ni som tänkt rösta ditåt nästa gång, Sjöstedt i TV tycker att Tsipras ska tas om hand om med silkesvantar trots ovilja att samarbeta. Snygg lösning på att ta hand om sin befolkning. (Jag är fortfarande chockad över hur en ekonomi på väg mot balans på månader kunde vändas till katastrof.)
 
Nu får jag ge dig rätt @landsbygdsbo. Inte i din analys, men nu är nog statsbankrutt det enda lämpliga. Inte ens jag vill betala en spänn till sturska greker som inte inser att de måste balansera sin ekonomi mot noll.

Och grekerna får lida sitt eget gatlopp som de inte fattat funnits bakom hörnet hela tiden.

Om tio år kanske vi återigen ser ett Grekland på fötter.

Heja vänstern alla ni som tänkt rösta ditåt nästa gång, Sjöstedt i TV tycker att Tsipras ska tas om hand om med silkesvantar trots ovilja att samarbeta. Snygg lösning på att ta hand om sin befolkning. (Jag är fortfarande chockad över hur en ekonomi på väg mot balans på månader kunde vändas till katastrof.)

Håller med. :up:. Det är helt otroligt hur fort det går nedåt när man börjar med "återställare". Här har vi en delförklaring hur saker och
ting kan vara i Grekland : http://www.dn.se/nyheter/forre-skattechefen-domer-ut-grekiska-skatteverket/

Hoppas verkligen att EU säger nej. Tyvärr lär väl som lbb brukar säga goda pengar slängas efter dåliga ännu en gång :(
 
Senast ändrad:
Grejen är ju att det enda kortet Tsipras har, och haft, är att "om ni inte ger oss mer pengar kommer det bli kaos med euron, och det blir dyrare för er än de pengar vi vill ha."

Och det kortet börjar nog bli synat nu.
 
Ungdomar och utbildade har redan lämnat Grekland i hög utsträckning.

Jag tycker bara att det är sablans trist att en ekonomi som var på väg mot balans sabbades av vänsterkrafterna. Det borde typ vara jämställt med landsförräderi. Fast det var ju det dumma folket som röstade fram Tsipras, trots allt.
Var har jag hört det förut?
Nu får jag ge dig rätt @landsbygdsbo. Inte i din analys, men nu är nog statsbankrutt det enda lämpliga. Inte ens jag vill betala en spänn till sturska greker som inte inser att de måste balansera sin ekonomi mot noll.

Och grekerna får lida sitt eget gatlopp som de inte fattat funnits bakom hörnet hela tiden.

Om tio år kanske vi återigen ser ett Grekland på fötter.

Heja vänstern alla ni som tänkt rösta ditåt nästa gång, Sjöstedt i TV tycker att Tsipras ska tas om hand om med silkesvantar trots ovilja att samarbeta. Snygg lösning på att ta hand om sin befolkning. (Jag är fortfarande chockad över hur en ekonomi på väg mot balans på månader kunde vändas till katastrof.)
Där uppvisar du det generalfelet du hela tiden gör. Du lägger alltför mycket känslor i dina analyser.

1 Grekland blev statsbankrutt i o m att man inte förmådde betala sina räkningar och att man inte hade kontanter nog till folks dagliga bruk. Det skedde väl redan i måndags tror jag ;).
2 För att inse situationen i Grekland bord man inse att det inte handlar om " sturska Greker" Det handlar om hur dagens Grekiska regering med vett och vilja valt den här vägen.

3 Grekland idag är nära nog lika polariserat som inför inbördeskriget.

Arenan är krattat, nu börjar spelet, ska kommunister o nationalister lyckas driva in Grekland i ett inbördeskrig?
Om ingen på sikt hållbar lösning dyker upp så är jag rädd för det.

PS om svaret visar sig vara det rätta så brukar analysen som gav svaret, ofta, även den vara korrekt genomförd. ;)
 
Var har jag hört det förut?

Där uppvisar du det generalfelet du hela tiden gör. Du lägger alltför mycket känslor i dina analyser.

1 Grekland blev statsbankrutt i o m att man inte förmådde betala sina räkningar och att man inte hade kontanter nog till folks dagliga bruk. Det skedde väl redan i måndags tror jag ;).
2 För att inse situationen i Grekland bord man inse att det inte handlar om " sturska Greker" Det handlar om hur dagens Grekiska regering med vett och vilja valt den här vägen.

3 Grekland idag är nära nog lika polariserat som inför inbördeskriget.

Arenan är krattat, nu börjar spelet, ska kommunister o nationalister lyckas driva in Grekland i ett inbördeskrig?
Om ingen på sikt hållbar lösning dyker upp så är jag rädd för det.

PS om svaret visar sig vara det rätta så brukar analysen som gav svaret, ofta, även den vara korrekt genomförd. ;)

Nej, det handlar om sturska greker som inte fattar ett skit hur illa ute de är. Jag har sett ett tiotal på intervju på TV idag (som skulle rösta "självklart" nej) och blir förbannad. De sturska grekerna har dessutom valt en vänsterregering som helt katastrofalt har sabbat ekonomins återhämtning genom att inte genomföra nödvändiga reformer utan gullat populistiskt med folket.

Därför håller jag med dig om att det är dags att stänga godisbutiken och låta dem ställa in betalningarna till bankerna, EU, pensionärerna och alla offentligt anställda.

Kommunister och nationalister är extremister. Jag tror att det blir en mer grådaskig verklighet som möter EU:s nya fattignation.
 
Skillnaden var väl att de stora besluten togs gemensamt i riksdagen samt att man hade vett att på sikt föra en vettig politik.
Grekland sitter i en oändligt mycket värre sits än vad Sverige satt i då.

61% säger nej, man vill inte ha ett samarbete. Man vill inte ha sparpaketet.
Naturligtvis ska vi acceptera deras beslut.
Nu är det upp till de europeiska parlamenten att ta sitt i lika stor grad demokratiska beslut. Ska de fortsätta betala eller ej.
Tydligen kommer de att skicka nödpengar, typ u-landsbidrag. Jag antar att det blir en annan kassa och att pengarna inte kan gå till något annat än typ mat. Då behöver inte vi betala deras militär och pengarna gårmedviss svinn till de som behöver det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp