Fölningstillbehör

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 042

gylle

Trådstartare
Sitter precis och går igenom vad man behöver ha tillgängligt vid fölning och plockade fram listan jag skrev av från gamla trådar om vad man skall ha och blir lite fundersam. Vad skall man ha paraffinoljan till ?
Har skrivit upp microlax, glidslem och parafinolja. Microlaxet är ju givet, glidslemet antar jag är till om man skall gå in och rätta fellägen och kanske användas till om det går trögt att få ut ungen eller ? Men vad fasiken skall man ha parafinoljan till...... tänkte att det kunde vara bra att veta, har ännu inte lyckats komma på användningsområdet :D

Sv: Fölningstillbehör

Jag undrade precis som du när jag var inne på Apoteket igår för att fylla fölningsväskan:D

Parfinoljan har jag inte en aning om ,men passa på och köp långa handskar på apoteket...ifall man behöver vända fölet. Då riskerar man inte att ge stoet en infektion i onödan.Jag fick av min veterinär.

Grova arbetshandskar och en stark karl är mitt tips.
Om ni behöver dra ut fölen så är benen jäkligt hala. Det hände mig, min unge var så stor att jag fick ha min granne ko-bonden Lennart till att dra när stoet krystade. Vi hade inga handskar och jag kan säga att jag hade aldrig orkat dra ut den, satt som berget fast hon låg helt rätt.
Lennart fick sätta fötterna i stoets rumpa och jag sa till att han skulle dra. Det var hans första fölning, vi grät och kramades när den äntligen kom ut.
Lite färdigblött betfor till stoet, de är hungriga som vargar direkt efter.
Annars bara nått att tvätta naveln med och microlax.
Jo, nappflaska och nummer till ammajouren om något skulle gå fel.
Lycka till både Görel och Gylle, jag biter redan på naglarna här föl-lös som jag är även i år.
Körde till Flyinge på tömkörningsclinic med Bo Jenå i kväll och passerade sto med föl:d :love:
Jag har tre brunstiga ston hemma i stallet, men jag måste få sålt någon innan jag betäcker igen.
Eva

Det är i princip praktiskt omöjligt att använda rektalhandskar om man ska in och rätta fellägen, bättre att tvätta sid ordentligt, och sen behandla stoet efteråt.
Bättre än hanskar är att ha förlossningsrep eller kedjor att fästa i benen för att orka dra. En VÄLDIG skillnad mot att dra "för hand".
Grimskaft kan fungera.

Min vet rekomenderade mig att vänta att microlax till dagen efter om fölet INTE hade bajsat. Han är även uppfödare av halvblod.

Han sa att de flesta brukade fixa det själv och att det var lite onödigt att göra det direkt.

Själv har jag bara nummret till vet inprogrammerat på telefonen och även till distriktsvet om han inte skulle svara. Och givet nummret till djursjukhuset i Hbg.

Och jodopax till navlen. Har inte mer redo eftersom jag bor på samma ställe som jag har hästarna så det är inte så långt att springa in och hämta.

Inte för att jag vet, men parafinolja ger man väl dem när de har svår kolik? Har för mej att min ettåring fick det. Olja var det varje fall!

Jodå, parafinolja används till kolik. Hjälper väl knappast till de kolikliknande symptom stona kan få när de har eftervärkar... Mitt sto fick inte ut moderkakan hel vid sin förra fölning och hade riktigt jobbigt, lade sig på sin fölunge och rullade fast i väggen. Hade jag inte vetat hade jag nog tolkat det som kolik.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka