För bred eller för smal?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare solenbakommolnet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 049
S

solenbakommolnet

Ni som kan, HJÄLP!!!!

Om sadeln glider fram och trycks ner vid manken, är den då för bred eller för smal i bommen?

Jätte tacksam för er hjälp.:bow:

//asska

Sv: För bred eller för smal?

Hej

sådant är jättesvårt att svara på över *nätet*, man behöver känna och se det framförsig för att får ett mer riktigt svar.
Har du ingen sadelmakare i närheten av där du bor som kan hjälpa dig ?

ligger sadeln på manken bör den inte ridas i alls på den hästen,du kan får stora problem med hela ryggmusklaturen av sådant.

den kan vara både för smal och för stor, att lägga paddar under för att undvika det skapar mest bara större problem senare när hästen har fått andra störningar i sin rörelsemekanik.Det får den förr eller senare av en sadel som inte passar.

hoppas det löser sig för dig så du kan fortsätta rida

mvh loppfrö

den kan även vara något för smal beroende hur man sadlar.
många sadlar för långt fram vilket gör att bombenen hamnar på hästens bogblad,därifrån kan den likväl glida frammåt för att få plats som bakåt.
jag vet det låter helskumt men det kan ske.
sadlar har ibland en tendens att betesig lite tvärt om vad man kan tycka är logiskt.

mvh loppfrö

Min sadle som jag precis sålde.Den var för trång och gled fram när man spände sadelgjorden. du ska få plats med 2-4 fingrar på häjden mellan manke och framvalv.

Asska skrev:
Ni som kan, HJÄLP!!!!

Om sadeln glider fram och trycks ner vid manken, är den då för bred eller för smal i bommen?

//asska
Låter som den är för bred.

Det är inte säkert den är bra trots att den ligger 2- 4 fingrar eller 4-7 cm över...

Fazer skrev:
Låter som den är för bred.

Eller för smal :smirk:
Eller så är det helt fel "typ" av sadel för hästen, t.ex. för svängd för en häst med rak rygg.
Det mest troliga är väl ändå att det är bomvidden som inte stämmer.
Ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig :idea:

troligen för smal, för smal bomvidd brukar glida fram. Att den trycks ner vid manken kan bero på att den inte är tillräckligt stoppad, eller så passar inte bommen hästen.

Asska skrev:
Ni som kan, HJÄLP!!!!

//asska

Tippar den framåt dvs ligger i framvikt santidigt så är den med all sanolikhet för vid.

Nej, men om den skulle ligga långt ifrån det åt ena eller andra hållet så vet hon ju då iaf ifall den är för smal eller för bred.

Tack snälla ni för er tid!

När sadeln ligger på hästen utan mig ser den ut att ligga jätte bra. Följer ryggen, vickar inte, bred kanal för ryggraden osv.

När jag sedan sätter mig i sadeln och rider lite, åker den fram och ner.

Den åker inte ner så pass mycket att den trycker henne på manken (skulle absolut inte sitta i en sådan sadel) men den liksom sjunker ner och bildar märken på sidan om halsen. Någon som förstår hur jag menar?

:bow: :bow:

Asska skrev:
Tack snälla ni för er tid!

När sadeln ligger på hästen utan mig ser den ut att ligga jätte bra. Följer ryggen, vickar inte, bred kanal för ryggraden osv.

När jag sedan sätter mig i sadeln och rider lite, åker den fram och ner.

Den åker inte ner så pass mycket att den trycker henne på manken (skulle absolut inte sitta i en sådan sadel) men den liksom sjunker ner och bildar märken på sidan om halsen. Någon som förstår hur jag menar?

:bow: :bow:

Då skulle jag gissa att den är för vid. Prova att lägga en dubbelvikt tunn benpad under längst framme vid manken och se om den ligger kvar bättre då?

glider den sidledes när du rider...?....eller känns det som om du sitter "högt " ovanför hästen....?
Om den är mycket för vid bör det synas ....sadeln ligger då inte i balans...framvalvet är lågt i förhållande till bakvalv...framåtlutad..bakvalvet ska bara var ca några cm högre än framvalv...för att den ska ligga i balans...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: Smultron
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka