För gammalt?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare JosephineWahlgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 228
J

JosephineWahlgren

Jag ska nu köpa en ny hopphäst. En D-ponny. Men jag undrar bara om 12 år är för gammalt?. Vad tycker ni. Väldigt tacksam för svar.
:)

Sv: För gammalt?

absolut inte, men är den hel å så spelar ju inte åldern större roll, jamenar en 10 åring kan ju vara mer sliten än en 12 .
vad är det för häst?

Okej, det är en hollänsk import. gått L:A, och nått Msv ;)

det är ingen ålder för en ponny !

men du får nog inte lika mkt pengar som du gav för h*n sen när du säljer h*n och om du ska göra det.

12 år är verkligen inte för gammalt, tvärt om så ska hästen va som bäst vid den åldern.

jag sålde min 14 åriga ponny härom veckan, han har aldrig variot så fin och fräsch som han är just nu, och hos sin nya ägare har hanb får lovande ord att kunna klara av att gå riktigt höga klasser.

:)

Nej, det är absolut inte för gammalt!
Min ponny är 12 nu (köpte henne för ett år sedan) och hon är hur fräsch som helst. Jag vet många ponnysar som är fräscha och tävlar som är 18-19 år (:

Nej, perfekt! Vill du börja tävla direkt på en välriden häst är det en bra ålder. Du kan se vad hästen går för och köpa något som passar. Dock är hästarna förhållandevis dyra i den åldern.

Jag skulle inte köpa en ny tävlingshäst på över 15 år då det är enligt mitt tycke för få år kvar innan åldern börjar ta ut sin rätt.

En häst är som bäst omkring 10-12 års ålder såå.. :)

nej inte om man tänker på ålder för "användning". normalt sett så är ju hästen i sina bästa år när den är runt 12 år.

däremot kommer du ju inte få särskilt mkt pengar när du ska sälja den vidare för efter 10 år är det nästan så att ju äldre desto billigare.

Absolut inte, köpte min pålla när hon var 12 (fast hon är i toppkondis nu vid 15 års ålder :D) och jag tyckte det var alldeles lagom. Har mycket ponnyblod i sig och sen så är det ju så att ponnyer brukar hålla ett bra tag.

Sen beror det ju på hästen i sig, om den har tävlat mycket osv. Men 12 år är ingen ålder.

Nej, 12 år är ingen ålder alls för en ponny. Det enda minuset är att du förmodligen inte får lika mycket pengar för den när du säljer den som när du köpte den, eftersom den då blivit äldre. Men jag menar, ponny kan man bara rida en kort tid, så ta vara på den tiden, och ha kul framförallt! :)

är väl igentligen både för&nackdel med en häst över 12 år, det är ju då dom blir halta, alltså, om den får en skada så blir det oftats svårare att läka den, det är ju lättare för tex. en 8åring att bli fräsh.. men om dom hoppat mkt över LA så är dom oftast ganska slitna i benen, det är ungefår vid dom höjderna det börjar slita på hästen.. men det är ju olika från häst till häst,! men gör en ordentlig veterinärbesiktning, typ vid ngn hästklinik, dom brukar vara väldigt nogranna.. :) det är iaf vad jag tkr.. ;) men åandrasidan så vet jag en 22årig fältävlansponny som är hur fräsh som helst :D så åldern spelar ju faktiskt inte alltid roll, (:
Lycka till med din nya ponny! ;D

Senast ändrad av en moderator:

12 år e ingenting! En kompis till mej(klasskompis o klubbkompis) tävlar med en D-ponny som är 20 år, har blivit pacerad i typ varje tävling iår, å han har gått Msv förut!:bow:

TYcker inte 12 är för gammalt, min ponny var 12 när ja sålde honom och jag hade hoppat LA på han, det var ganska många som höll på och ältade att han var för gammal och han skulle vara så himla gammal när dom skulle sälja honom. Sedan sålde jag honom och han gick igenom vet besiktningen prickfritt, sen efter 1 och ett halvt år gick han msv b med den tjejen och ett halvår senare sålde hon honom och fick mer än vad hon betalat och han gick igenom besiktningen prickfritt igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 627
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter... 2
Svar
24
· Visningar
1 615
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
1 035
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka