För ivrig på godisspår!

eldione

Trådstartare
Någon som har tips på hur man kan lugna ner hunden vid spårning?

Jag är nybörjare på området men har fått visat hur man ska börja, dock så går inte riktigt allt efter boken ;)
Jag lägger en godis i varje väl markerat spår, hon har inga problem att spåra men hon blir sååå ivrig att hon kastar sig iväg, missar i princip alla godisar och i värsta fall även målet eftersom hon lyckats få upp farten så bra att hon bara springer på :o
Jag har börjat hålla i henne och pekat på varje fotspår för att hon ska nosa där och lära sig noggrannhet men hon ligger i selen och kastar sig fram så man har fullt upp med att hålla henne.

Ska man stanna upp och pausa henne mitt i spåret när hon går på så snabbt? Fortsätta som jag gör? Bara släppa? Något annat?
Behöver tips! :)

Sv: För ivrig på godisspår!

Kolla med PIRU han beskrev spårträning i detalj på ett bra sätt vill jag minnas.

Precis så gjorde min också. Allt var jättekul och hon riktig FLÖG iväg när vi kom till spårstart. Dels kan du försöka att inte låta din hund SE att ni ska spåra. Det gör fortfarande min mkt mer ivrig.

Jag gjorde så att min fick sätta sig vid spårstarten.
_MG_3932.jpg

Där fick hon sitta och fundera en stund, och samla sig. Jag kunde klappa lite lugnande, och när hon sakta sänkte huvudet mot starten fick hon gå.
_MG_3926.jpg

I början bara små rutor, för att hon skulle fokusera på att nosa, och inte rusa. Här under en bild där hon snusar lugnt och sansat, trots att hon var i sin värsta "slänga sig iväg period"

_MG_3895.jpg

När hon hade fått lite kläm på vad som var meningen kunde jag korrigera henne om hon uppenbart bara töntade sig. Inte om hon ringade lite, men om hon rände rätt av spåret tex. Då fick man peka och visa att "Här är vi".
Här visar Piru vad hon höll på med när hon glömde lite.

_MG_3933.jpg

Jag brukar sätta henne innan och då kan hon sitta helt lugnt. Men hon går igång på en hundradels sekund när man väl börjar. Med små rutor, menar du att det bara blev väldigt korta spår då?

Jag brukar sätta henne innan och då kan hon sitta helt lugnt. Men hon går igång på en hundradels sekund när man väl börjar. Med små rutor, menar du att det bara blev väldigt korta spår då?

Har du inte vant dig vid dalmatinerns sinne än? :D
Lilo är precis likadan och slänger sig iväg i 290 knyck över stock och sten. Tappar man linan är hon långt bort i skogen och jag får inte tag i henne förrän hon springer runt med ett älgben mellan käftarna.

Ja, i början bara ca 80 x 80 cm upptrampad ruta med godis utspritt i. Då fokuserade hon bara på att hitta godiset. Det är iofs inte BARA för att få ner tempot, utan för att visa vad man vill att hunden ska göra, dvs hitta näring i mina fotspår.

Har du inte vant dig vid dalmatinerns sinne än? :D
Lilo är precis likadan och slänger sig iväg i 290 knyck över stock och sten. Tappar man linan är hon långt bort i skogen och jag får inte tag i henne förrän hon springer runt med ett älgben mellan käftarna.

Jodå, men det är ju skönt om det finns något annat sätt än att lägga sig själv som ankare bakefter :angel:

Ja, i början bara ca 80 x 80 cm upptrampad ruta med godis utspritt i. Då fokuserade hon bara på att hitta godiset. Det är iofs inte BARA för att få ner tempot, utan för att visa vad man vill att hunden ska göra, dvs hitta näring i mina fotspår.

Okej, det kan jag ju testa :idea: Låter lagom avancerat nu också när hon har skadat tassen.
Just det där med att hitta godis i spåret missar hon lätt. Jag kan peka på godisen men hon rusar förbi ändå (:eek:) och håller istället nosen lite ovanför och kastar sig vidare i spåret.

Min hund har sånt psyke att jag kan säga åt henne i det läget. Hörrudu, HÄR är vi! och peka. När hon sen hittar godiset, får hon beröm. Genom detta brukar hon skärpa sig och glömma leken för arbetet.

Vad gör du för spår? Hur långt? Rakt? Hur länge låter du spåret ligga?

Har du bara tänkt hobbyspåra?

Eller är tanken att du så småning om kanske ska börja snegla åt att tävla Bruks ?

Senast ändrad:

KL

Jag kan bara inte förstå varför alla krånglar till det ? Godis spår är ju absolut inte nödvändigt jämnt....intresset finns ju uppenbarligen där :)

våra spårar fint och vi har aldrig lagt ett godis spår :angel:

Eller hur, för om man någon gång vill tävla gör man sig själv ( & hunden ) en otjänst om man blandar in godis i själva spåret.

Däremot om hunden ser godis som bästa belöning så kan man ju byta mot riktigt gottigt godis när hunden hittar spårapporten ( föremålet)

Uppenbarligen finns det ju olika teorier. Godis passar oss bra eftersom det får Råda att bli noggrann och gå där jag vill ha henne. Hon tar sig till målet utan godis också, men blir mer osystematisk, och går inte alltid i spårkärnan. Jag vill belöna henne när hon går i spårkärnan under inlärningen, eftersom jag vill ha henne just där i, lugn och fokuserad.

Däremot om hunden ser godis som bästa belöning så kan man ju byta mot riktigt gottigt godis när hunden hittar spårapporten ( föremålet)

Fast om hunden har för bråttom för att notera tex leverpastej i spåret, varför skulle den bry sig om en simpel pinne?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar faktiskt ?

Har man en hund som inte har något föremålsintresse så är det ju i den änden man måste börja.

Tydligen så är det skillnad på hur man tränar IPO-spår och vanligt Bruksspår, sedan finns det säkert olika tolkningar av IPO-spår och Bruksspår också.

Senast ändrad:

*kl*
Hur långa spår lägger du när hon går så fort? Hon verkar ju väl motiverad och medveten om vad hon ska göra, kanske det är dags att lägga lite längre, så att hunden hinner "landa i uppgiften" och hinner coola ner sig lite. Då lär hon sig också att det går att ta det lite lugnare.

Tycker inte heller att det verkar som att godis är det som behövs just för att få henne att spåra. Möjligen för att få ner farten till någorlunda behagligt tempo att följa henne i. Men uppenbarligen funkar ju inte det....

Lägg lite svårare spår för att få ner tempot då! Utmana henne lite med olika underlag, snirkla runt träd. Sätt dig en stund och krafsa i marken.... Längd och svårighetsgrad tror jag på att öka!

En tanke om de svar du fått tidigare i tråden. Det är ju skillnad om man tänkt sig IPO-spår eller "vanliga" bruks-spår. Jag kan inget om IPO men har fått för mig att det är jättenoga att hunden går precis i spårkärnan och aldrig lyfter nosen. I bruksspåret är ju inte det ett krav på det sättet. Där är ju poängen att hunden skall kunna följa spåret och hitta alla föremål. Oavsett om den springer, går sakta, har nosen i marken eller två decimeter ovanför. Så länge du som förare kan följa din hund och att hon är koncentrerad på och kan genomföra uppgiften så kan det se ut på lite olika sätt beroende på individ...

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar faktiskt ?

Har man en hund som inte har något föremålsintresse så är det ju i den änden man måste börja.
.

Det behöver inte ha med avsaknad av föremålsintresse att göra. Det handlar helt enkelt om att viljan att fortsätta spåra är större än viljan att äta en smarrig godbit.(eller viljan att plocka upp en grej) Min hund är i stort sett bottenlös, men i spåret är det viktigare för henne att fortsätta framåt.
Därför kan det vara bra att lära en hund som har bråttom att metodiskt arbeta sig framåt, tex med godisbitar. Givetvis kan man lägga ut apporter också, och belöna varje markering av dom som man vill. Det är ju bara ytterligare ett sätt att belöna ett metodiskt spårarbete.

Nu missförstår du mig och det är svårt att direkt förklara utan att ha en aning om hur just Råda beter sig .

Jag tog upp just godisrutan när jag diskuterade med spårintruktören och hon förklarade vettigt varför man helst inte ska blanda in just godis i själva spåret .

/C :)

Senast ändrad:

Det är inte specifikt för Råda, men det blir ju lätt för mig att använda henne eftersom jag upplevt problemet med en hund som har bråttom själv.

Givetvis finns det inte ett sätt att lära in något på, men jag tycker de som hjälpt mig med spår (Hundens uppfödare, deras instruktörer + Piru) har förklarat det på ett bra sätt för mig, och dessutom har det funkat.

För mig handlar det om att få hunden kontrollerbar i spåret. Om det sedan är en godisbit eller en apport de ska hinna reflektera över spelar inte mig nån roll.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 484
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
978
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 902
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka