”För jävligt att folk säljer en sån häst”

Här är proffstränaren Jomar Blekkan nära att få en hästspark i huvudet.
Han undviker katastrof när han får upp sin arm som skydd mot den stenhårda hästhoven.
– Jag har aldrig varit med om något sånt, säger travlegendaren till Bergens Tidende. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article22358821.ab

Tur att hästen också åkte i backen så att inte fler drabbades, om jag förstått rätt av artikeln.

Vissa hästar passar helt enkelt inte till det folk vill använda dem till. Är också möjligt att det är något fysiskt problem med hästen som man istället tolkat som ren istadighet och fortsatt tvinga hästen istället för att utreda den.

Om hästen visade obehag och visar att den inte var i form för dagen och kusken inte lyssnar på det utan är "skicklig" och kan fortsätta så får han faktiskt även ta det att hästen måste visa lite starkare att den inte vill. Hästen hade ju uppenbarligen försökt berätta lite mildare innan att den hade någon typ av obehag den dagen och kusken lyssnade inte..det är inte helt fel tycker jag av hästen.

Man måste lyssna på hästarna, då är risken mycket mindre att det händer allvarliga olyckor. Någon borde ha lyssnat på den hästen innan den såldes. Hoppas inte kusken menar på att hästen är dum utan menar att den inte passar för uppgiften.

Han hade ju inte visat innan på det sättet, men som sagt han hade aldrig köpt den om han vetat det han fick reda på efter olyckan.
Tror inte kusken skyller på hästen utan tidigare ägare som sålde hästen

Vissa hästar ska inte säljas, visst hästar är inga maskiner men det var ju inte första gången denna hästen visade dessa tendenser.

Är väl lite färgad av en händelse inte långt från mig då en hopp tränare säger till ponny föräldrar att avliva en farlig ponny, ponnyn skickas på utbildning och utbildaren säger avliva ponnyn den är livsfarlig för barn att rida, vad händer ponnyn säljs som pigg tävlings ponny och nya ryttaren blir skickad till sjukhus när ponnyn gjorde det som ponnyn var farlig med.
Sist jag hörde visste ingen om barnet någonsin skulle kunna gå ingen.

Vissa hästar ska inte säljas, visst hästar är inga maskiner men det var ju inte första gången denna hästen visade dessa tendenser.

Är väl lite färgad av en händelse inte långt från mig då en hopp tränare säger till ponny föräldrar att avliva en farlig ponny, ponnyn skickas på utbildning och utbildaren säger avliva ponnyn den är livsfarlig för barn att rida, vad händer ponnyn säljs som pigg tävlings ponny och nya ryttaren blir skickad till sjukhus när ponnyn gjorde det som ponnyn var farlig med.

Precis.

Oavsett orsak till att hästen gjorde som den gjorde: förra ägare/tränare borde ha informerat om att hästen kunde vara svår, så att aktuell kusk kunde anpassa sitt agerande.

Själv har jag en kbl-travare till ridning.
Han såldes till just ridning på grund av att han vid ett tillfälle, redan som fyraåring, slagit efter kusken när man försökte få fart i honom.
Man var VÄLDIGT tydlig med riskerna med att sätta sig bakom hästen.

Hästen hade helt klart lärt sig att försöka försvara sig med att sparka: gjorde det rätt frekvent i början när jag red honom: när jag satte press, sparkade han. I början var det "press" att be hästen att flytta bakdelen åt sidan under ridning.

Mycket tragiskt MEN jag kan ge min själ i pant på den ponnyn hade/har ont någonstans. Ingen häst är dum i huvudet av ren jävulskap. De har inte vårt språk så de kommunicerar på sitt sätt. Och om ingen någonsin förstod ponnyn när den i början småviskade fram att den hade ont så måste den ju "skrika" högre och högre.

Mycket tragiskt MEN jag kan ge min själ i pant på den ponnyn hade/har ont någonstans. Ingen häst är dum i huvudet av ren jävulskap. De har inte vårt språk så de kommunicerar på sitt sätt. Och om ingen någonsin förstod ponnyn när den i början småviskade fram att den hade ont så måste den ju "skrika" högre och högre.
Jag håller med men tycker ändå inte ponnyn skulle ha sålts.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I höstas bestämde han sig för att satsa som travtränare igen. Nu har Kari Lähdekorpi ändrat sig och satsar på att sälja sina hästar...
Svar
0
· Visningar
1 214
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka