För lite eller för mycket mat?

astronaut

Trådstartare
Har lite frågor angående mat.

Min katt äter Whiskas torrfoder o whiskas blötmat. (självklart juniormat)
Han får ½ påse blötmat på morgonen o resten på kvällen, allt är inte uppätet efter varje gång.
Sedan får har han fri tillgång till torrfoder (häller dock i 1½ dl torrfoder/gång för att se hur mycket han äter) och han äter kanske 1½ - 2 dl/dag.

Är det lite eller är det mycket för en 5 månaders katt?
Han har ju alltid varit stor, sedan jag fick honom. Och är lite rädd att han är lite fet.

Lägger upp bilder snart, måste få min katt o vilja stå still i någon sekund bara.
Men utöver det ni vet; är det för mycket eller för lite mat?

Sv: För lite eller för mycket mat?

Mitt enda råd , katten växer så låt han äta det han vill.

Astrid på 2 år åt ca 1 kilo Royal Canin i veckan när hon först kom. Nu har hon anpassat både maten och vikten utan att jag ens styrt något. Med 2 katter så vet jag inte längre vad hon äter, men hon är långt ifrån tjock.

men kan man ge sin katt typ ost o skinka o sånt eller bara kattmat, jag har läst att man inte ska ge dem hemlagat och choklad men pålägg o sånt kan man ge det:confused:

men kan man ge sin katt typ ost o skinka o sånt eller bara kattmat, jag har läst att man inte ska ge dem hemlagat och choklad men pålägg o sånt kan man ge det:confused:

Choklad ska man absolut inte ge djur.
Mina katter fick aldrig någon typisk kattmat innan de kom till mig, de fick hemlagad mat.

Har dock äran att ha superkräsna katter, de äter bara kattmat, ej ost eller så.

/carat - vars kattmatssituation löst sig månader tillbaka :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 442
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 172
Senast: Catsu
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 934
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka