Smådålig i magen

Hazel

Trådstartare
Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon inte dålig i magen dock. Dom fick mest billigt torrfoder (fri tillgång) och sedan serverades våtfoder med ris (till alla katterna) nån gång om dagen. Jag vill helst ge bara våtfoder av bra kvalitet

Första veckorna fick hon rätt mycket torrfoder (mjau, det är vad hon va mest van vid) och sen la jag till våtfoder av bra kvalitet. Jag gav dock inte bozita för att jag inte visste om hon skulle gilla det såpass att hon åt en helt förpackning. Jag blandade lite våtfoder på påse typ granngårdens, mjau, och happy cat tex. Alltså våtfoder utan en massa spannmål, då var hon helt ok i magen ändå.

Nu äter hon mest bozita och sen får hon mjau på kvällen plus att jag blandar in LITE torrfoder av bättre kvalitet men nu är hon halvdålig i magen hela tiden. Hon har inte diarré, och hon går på lådan 1 max 2 gånger per dag så det är inte som att jag tror hon är sjuk eller så men nåt måste jag ändra, hon visar inga tecken på att hon har ont i magen. Ska jag skippa Bozita? jag känner inte det är så stor skillnad på den och dom andra våtfodren jag ger? Backa och ge mer mjau torrfoder? Det känns lite hopplöst om jag inte kan få över henne på nåt bättre foder :cry: bättre torrfoder gör inte heller magen bättre.

Hon skulle va avmaskad när hon kom men jag tänkte avmaska igen nu för säkerhets skull eftersom hon va från ett katthem.

Hon är i övrigt en väldigt pigg och busig katt och äter jättebra.
 
Det är ju inte alltid som det vi människor anser vara "bäst foder" faktiskt är bäst foder för individen..
Nej men man kan ju åtminstone göra sitt bästa för att ge dom så bra foder som möjligt. Det har jag gjort med samtliga djur och funkar det inte så får man ge något annat.
 
Att gå från huvudsakligen torrfoder till att äta nästan bara våtfoder kan vara en stor omställning för en liten kattmage. Det tog över en månad och nog närmare två för min gammelkatt att vänja sig och då tog jag det väldigt långsamt. Jag provade Bozita men upplevde att det fungerade sämre än Mjau, oklart varför eftersom de ändå har samma producent och liknande innehåll. Så fungerar din katt bättre på Mjau så kör på det, det är ett prisvärt märke.

Probiotika är kanon för allehanda magstrul, endera som extra stöd under en kort tid eller kontinuerligt i förebyggande syfte om man vet att man har en individ med känslig mage. Det finns billigare alternativ än Fortiflora att tillgå som är lika bra.
 
Om Megara fick bestämma skulle hon äta enbart RC torrisar och hennes mage mår fint på det. Det är dock vetenskapligt bevisat att blötmat med hög köttprocent motverkar njurproblem, eftersom katter är obligata karnivorer (yeah right hälsar Megara) som har dålig törstreflex pga sin bakgrund som ökendjur. Så även om Megaras mage är känslig så föredrar jag det framför en Megara med njurproblem pga urinen blir för koncentrerad.

Jag vill ha en frisk katt även om magen kan bli lite ostadig under en tid. Håller med @sthu att fortiflora, pro-kolin och andra liknande sorter du kan köpa på apoteket eller en djuraffär hjälper. Sedan får man vara beredd på att det tar tid för vissa katter att reglera magen efter foderförändring och låta det ta sin egen tid. (Svindyr) skonkostmat som man köper hos veterinär eller i djuraffär kan också hjälpa tillfälligt.
 
Att gå från huvudsakligen torrfoder till att äta nästan bara våtfoder kan vara en stor omställning för en liten kattmage. Det tog över en månad och nog närmare två för min gammelkatt att vänja sig och då tog jag det väldigt långsamt. Jag provade Bozita men upplevde att det fungerade sämre än Mjau, oklart varför eftersom de ändå har samma producent och liknande innehåll. Så fungerar din katt bättre på Mjau så kör på det, det är ett prisvärt märke.

Probiotika är kanon för allehanda magstrul, endera som extra stöd under en kort tid eller kontinuerligt i förebyggande syfte om man vet att man har en individ med känslig mage. Det finns billigare alternativ än Fortiflora att tillgå som är lika bra.

Har såklart inte bara ändrat maten utan ökat gradvis. Mjau torrfoder har hon fått hela tiden och får fortfarande varje dag, det är mer mängden våtfoder som är större nu och att hon får Bozita. Ska prova fortiflora och sänka mängden bozita och se om det hjälper
 
Om Megara fick bestämma skulle hon äta enbart RC torrisar och hennes mage mår fint på det. Det är dock vetenskapligt bevisat att blötmat med hög köttprocent motverkar njurproblem, eftersom katter är obligata karnivorer (yeah right hälsar Megara) som har dålig törstreflex pga sin bakgrund som ökendjur. Så även om Megaras mage är känslig så föredrar jag det framför en Megara med njurproblem pga urinen blir för koncentrerad.

Jag vill ha en frisk katt även om magen kan bli lite ostadig under en tid. Håller med @sthu att fortiflora, pro-kolin och andra liknande sorter du kan köpa på apoteket eller en djuraffär hjälper. Sedan får man vara beredd på att det tar tid för vissa katter att reglera magen efter foderförändring och låta det ta sin egen tid. (Svindyr) skonkostmat som man köper hos veterinär eller i djuraffär kan också hjälpa tillfälligt.

Jag har haft en katt med njursvikt och vill iaf göra mitt bästa för att få henne äta våtfoder, sen behöver det inte va bozita om det inte skulle funka för henne. Hade hon varit jättedålig i magen hade jag klart tagit mer drastiska förändringar men nu får vi försöka ändra lite i taget och se vart problemet ligger.
 
Fortiflora har funkat jättebra, jag slutade ge bozita samtidigt så lite svårt att veta om det hjälpte med men har fortsatt ge henne annan våtmat i påse, mest mjau. Har inte märkt nån skillnad där, men nu igår provade jag att ge henne Mjau Lax i sås i kartong, mjau lax i sås på påse är en av hennes favoriter och den har hon inte haft problem med, imorse tyckte jag hon va sämre i magen igen. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara sån skillnad?? läste på förpackningarna och visst dom är inte exakt likadana men man tycker ändå lax i sås, från samma företag borde vara samma... vet inte om det kan handla om mängden sås eller nåt, både i denna och dom från bozita tycker jag det är väldigt mycket sås.

Blir svårt att ha råd att bara ge henne påsmat men får se hur det utvecklar sig
 
Nu idag va hon sämre i magen igen trots Fortiflora och samma mat som funkat innan. Tycker det är konstigt när fortifloran funkat så bra dom här 2 veckorna, vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska gå vidare härifrån
 
Nu idag va hon sämre i magen igen trots Fortiflora och samma mat som funkat innan. Tycker det är konstigt när fortifloran funkat så bra dom här 2 veckorna, vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska gå vidare härifrån
Har du varit hos veterinär med henne? Jag hade skickat in avföringsprov på henne för säkerhets skull även om hon avmaskades före hon kom till dig.
 
Har du varit hos veterinär med henne? Jag hade skickat in avföringsprov på henne för säkerhets skull även om hon avmaskades före hon kom till dig.

Jag har avmaskat igen med annat medel. Har pratat med vet men dom tyckte inte det va nåt direkt att komma in med i nuläget iaf. Blev iaf ingen skillnad med avmaskning
 
Tänker att ett avföringsprov kan ge mer svar, om hon råkat få med sig otrevliga parasiter hem.

Har med tänkt på det men eftersom hon va bra i magen när hon kom hit och flera veckor efter så känns det mer som en foder grej, hon hade ändå varit på hemmet i 7 månader då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
399
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 340
Senast: Tarnin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp