För liten mun?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 086
T

Tican

Bettproblem igen. Min lilla häst (arabkorsning) har väldigt liten mun, och korta laner, på så vis att hennes kindtänder sitter rätt långt ner. Vilket gör att bettet slår mot tänderna.

Jag har testat att sätta bettet ett hål längre ner, men då håller hon upp det själv, så den enda effekten var att bettringarna hängde och skramlade.

Och ja, tänderna är kollade och det är inget fel på dem!

Vad gör man åt detta? Jag rider helst inte på bettlöst.

Sv: För liten mun?

Prova ett bett med kindkedja, ex.vis kimblewick eller pelham. Kindkedjan håller bettet på plats och förhindrar att det åker upp i munnen och slår emot tänderna när man tar i tygeln.
Kan fungera för er?

kanske syntetbett som inte är så hårt om det nuddar tänderna skulle fungera. Sitter i samma sits själv nämligen.:confused:

Prova ett bett med kindkedja, ex.vis kimblewick eller pelham. Kindkedjan håller bettet på plats och förhindrar att det åker upp i munnen och slår emot tänderna när man tar i tygeln.
Kan fungera för er?
Ah! Det låter jättebra!
Läste på lite om olika kimblewick - och det känns som att det borde funka bra! Värt att testa iaf.

Nån som har tips på var man kan köpa ett kimblewick med tungfrihet i storlek 10 eller 10,5..?

kanske syntetbett som inte är så hårt om det nuddar tänderna skulle fungera. Sitter i samma sits själv nämligen.:confused:
Har provat syntetbett. Men det funkar tyvärr inte - eftersom de går sönder och får massa vassa kanter när de blir tuggade på. :crazy:

Har provat syntetbett. Men det funkar tyvärr inte - eftersom de går sönder och får massa vassa kanter när de blir tuggade på. :crazy:

Ahh, ok, då ska jag nog undvika dem också då!:smirk:

Undrar också vart man kan få tag på det där bettet ni nämnde ovan!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 034
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈