För litet eller för stort täcke?

Alexandra_W

Trådstartare
Om ni är tvungen att välja mellan lite för litet och lite för stort täcke, vad väljer ni då?

Håller på och städar ur lite bland hästgrejerna, vilket då inkluderade täckesprovning på ponnyn. Som helt klart är 'vanskapt' i täckestillverkares ögon.

Amigotäcken:

I 125 så blir täckena för korta, och det är lite stramt i bogen. Men det är bra på 'djupet'.

I 130 är rygglängden perfekt, det blir lite väl 'löst' i bogen (och bogspännena hamnar lite lägre än jag vill) men det går väldigt långt ner på sidorna.

Naturligtvis glömde jag ta kort, men kan fixa det sen.

Sv: För litet eller för stort täcke?

Jag skulle välja det större täcket, annars finns det ju risk att rörelserna blir störda av det tighta täcket.
Du kan inte spänna in lite där fram?
Lr sy något veck så att det lyfts upp lite?

Jag hade lite samma problem med fullblodet mitt med täcken
Låång i kroppen men väldigt tunn fram.
hon ligger mellan 145-150 på längden och 135- 140 frami bogen.
Nu går hon med 150 täcke som sitter jätte bra förutom i bogen, men har veck sydda rakt över bogvecken i över kanten, så att bogspännena kommer upp en bit.
Har inte hästen här förtillfället så kan tytvärr inte ta kort, men hoppas du är med på hur jag menar. Har bara sytt enkelt med nål och dubbel björntråd.

jag hade valt det som är lite för stort. Är det välsytt ligger det still trots att det är löst i bogen. Jag har ett Shires Stormbreaker som är stort i storleken, det hänger löst i bogen och gör alltid det trots täcke på dygnet om. :bow:

Jag skulle ta det stora och sy små veck i bogen så att det sitter bättre :) Värre med det täcket som är för litet, speciellt om det stramar över bogarna.

Jo jag är ju spontant själv inne på det för stora, samtidigt så det är såpass förstort på djupet, så jag är rädd att DET ska hindra bogrörelserna?

Funderat på om t ex Bucas skulle funka bättre, det finns ju också i 130, men de är ju generellt inte lika 'djupa på sidorna' som Amigo. Å andra sidan har de en HELT annan 'bogdesign' och jag vet inte hur den funkar.

Han har lång rygg ja, och så har han 'grov halsinfästning' eller vad man ska säga, det blir lätt för trångt i själva 'halslinningen'

Men ska ta med lite täcken ut och fota så får ni se, tror det är lättare. Återkommer!

*KL*

Tagit bilder nu. Men det ser inte lika stort ut på bild, IRL ser man bättre just att det är stort i bogen etc. Så utefter bilderna röstar jag med för det stora, utan tvekan.

Men här är de i alla fall

Amigo 200 grams (?) i strl 130 cm

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Amigo Lite, 0 gram, i strl 125

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Pessoa 280 gram, strl 125 Nej han har inte fått fång igen, han står och blåser och väger bakåt från täckena som ligger th utanf bild.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Bonusbild på ett i 125 (eg 115 men svinstort i storleken) med halvhals (Tog bild för tradera).
Thumbnail.aspx

En DÅLIG, månne den sämsta som nånsin tagits, bild på modellen
Thumbnail.aspx

Jag köpte ett beg rambo och ett rhino till ponnyn i stl 125 och dom är väldigt stora på honom. han är väldigt kort i kroppen. 3

På han sitter bucas stl 125 perfekt. då irish turnout täckena..

Gillar ju horsewares annars som sitter perfa på halvblodet men inte på denna..

Så jag tycker nog det kan vara värt att testa bucas faktiskt..

Såg nu bilderna och min är mycket mindre i bogen, så kan nog hända att bucas blir förtajt...
125 ser ju ut att sitta lite hårt runt halsen? men samtidigt 130 ser väldigt djupt ut på sidorna ja...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en bild på ett Bucas med, men la inte upp det. Är dock ett Sunshower, så inte samma bogknäppe som vintertäckena. Iaf, i strl 125, satt som ett ålskinn rakt av, för tight och för kort.

Men frågan är ju hur stor skillnad det är med vintertäckena? Eller om man ska köra på 'säkra kort' (läs: Amigo)

Min är ju inte kort i kroppen, är ju där problemet är. Och ja, du pinpointade problemet där. Djupt i sidorna eller väl tight och ffa (syns kanske inte så bra) på tok för kort. Det är liksom inte 5 cm för kort 'bara'. Men större så blir det väl rymligt i bogen, och djupt.

Haha, och jag röstar på alla utom det stora ;) Men så har jag oxå väldigt svårt för att bogspännena hamnar så långt ned, det stör iaf min häst enormt när han rör på sig. På honom passar enbart v-fronten bra på HW.

Men hur ser det ut när han rör sig? Jag velade till min då jag först tyckte hans normala storlek i Rambo blev för stort i bogen men när jag såg honom röra sig så såg man att täcket ändå lång bra över bogen. Det är mitt tips, valla honom lite och kika :)

Tillägg, han är 3½ år, och 'framifrån' tycker jag bogen är ganska tanig. Så han BORDE ju bredda dig med åldern, så frågan är om man ska 'stå ut' med att han får ha tält (han ska förhoppningsvis inte behöva ha täcke många dagar i vinter) sålänge?

Å andra sidan ska han gå ner i vikt, och då kanske det blir supertält av Amigo 130..

Haha, och jag röstar på alla utom det stora ;) Men så har jag oxå väldigt svårt för att bogspännena hamnar så långt ned, det stör iaf min häst enormt när han rör på sig. På honom passar enbart v-fronten bra på HW.

Men hur ser det ut när han rör sig? Jag velade till min då jag först tyckte hans normala storlek i Rambo blev för stort i bogen men när jag såg honom röra sig så såg man att täcket ändå lång bra över bogen. Det är mitt tips, valla honom lite och kika :)

Vet inte ang det stora, hur det blir när han rör sig. Men med de andra så det blir ju 'tight' det blir det.

Amigoregntäcket sitter okej även under rörelse. Inte optimalt men okej. I bogen då. Men det är ju för kort som sagt, och det märks ju än mer när han rör sig. Men vet inte hur det stora blir, känns som jag kommer koka honom om jag provar nu. Solen strååålar och han är van att gå otäckad trots klippningen.

V-fronten är jag TVEKSAM till på den här killen. Fbl som passade så perfekt så man nästan grät i Amigo i strl 140, han fick jag mixtra med V-fronten på Rhino wug, annars blev han ju strypt. Och han hade MYCKET mindre fläskhals och mycket smalare halsansättning än den här? Jag vill eg helst ha halsvhalstäcken, men jag tror inte på det med den här? Jag la inte ut den bilden, men det beiga halvhalstäcket, det går knappt ens med VÅLD få ihop i bogen, och det glipar rejält, och 'stryper' när han tar ner huvudet.

Men jag undrar jag om jag inte satsar på 130 i Amigo? Han borde ju växa i det sista kanske? Om inte passformen blir HELT annorlunda om han går ner.

Arrrgh.

Senast ändrad:

Men behöver du köpa täcke? Eller du ska sälja menar du?

Isf hade jag köpt det stora alt sålt det lilla, just pga anledningen att han kommer växa. Jag ville inte lägga 2200 kr på ett täcke min häst max kommer kunna använda denna vintern ex. Och när jag sedan fick tillfälle att valla honom lite och det dessutom inte satt så illa som det såg ut stillastående var det klart. Min häst blir visserligen 6 men är fortf inte alls klar i kroppen, framför allt inte muskulärt och det blir de ju inte mindre av :D

Jag hade tagit något av dessa

Du hade inte tagit det sista, tro mig ;) Det går inte ihop i bogen, jag fick dra och då är det med nöd och näppe på yttersta, glipar mellan kanterna (som ska gå omlott) och han blir strypt när han tar ner huvudet.

TYVÄRR går de emla täckena inte köpa längre, annars hade jag köpt ett 125 cm sådant, då de är stooora i storleken. Är i övrigt mina favvotäcken med endast 'ett' fel - fleecefoder.

Men ska lägga upp en detaljbild på pessoat i bak.

Men de där två ligger redan på Tradera, de funkar inte, tyvärr. Och pessoa har ju inte 'mellanstorlekar' tyvärr =/

Men ska komplettera bilderna, har med stängda gjordar med.

Senast ändrad:

Men behöver du köpa täcke? Eller du ska sälja menar du?

Isf hade jag köpt det stora alt sålt det lilla, just pga anledningen att han kommer växa. Jag ville inte lägga 2200 kr på ett täcke min häst max kommer kunna använda denna vintern ex. Och när jag sedan fick tillfälle att valla honom lite och det dessutom inte satt så illa som det såg ut stillastående var det klart. Min häst blir visserligen 6 men är fortf inte alls klar i kroppen, framför allt inte muskulärt och det blir de ju inte mindre av :D

Alla täcken är mina, det stora ska dock kastas (det är trasigt, syns inte på bilden).

Jag började städa ut i samband med att jag börjat plocka undan fbl saker :cry: Jag vill ju att ponnyn ska ha 2 täcken, ett regntäcke (ofodrat) och så helst ett tunnfodrat (a typ 100 - 150 gram). Så ville kolla hur det eg stod till med det, vad kan han ha/vad kan han inte ha.

Han ska förhoppningsvis gå otäckad större delen av vintern, men för skitväder så bör det ju finnas iaf ett par.

Det stora är kvar efter fblstoet, övriga är ärvda efter arabvalacken (utom det beiga, som jag köpte för han skulle växa i, men han både växte i och ur det innan jag i princip hann använda det), just med tanke för ponnyn (de var ju på tok för stora då, men jag har sparat dem för att han kanske växte i dem..eh..det gjorde han ju, med råge)

Men växa ur Amigo 130 - det tror jag inte? Det är en liten D-ponny ju? Däremot är ju frågan om han växer I dem eller ej?

Senast ändrad:

Om han växer i dem eller ej kan ju bara du gissa.

Min var ju mest ben i hela kroppen som 3-åring och hade enorma växtperioder fortfarande och dessutom massa sena släktingar så för hans del var det bara att köpa det som passade när han var 4 (och klipptes). Jag vet inte om han kan ha vintertäcket sedan förra vintern nu tex (inte provat, ska inte helklippas så är knappast i behov av det tjockaste).

Ja, och jag kan verkligen inte gissa om han tänker växa mer. Han har stått still ett bra tag nu, å andra sidan är han ponny och vi vet ju alla hur länge ponnyer kan växa.

Men svårast är det att å ena sidan ska han lägga på sig mer massa, och å andra sidan ska han gå ner i vikt, så vad slutresultatet blir, om det blir samma lika/mer/mindre - ingen aning. Mor hans är en ganska stadig sak (utan att vara fet) och han kommer ju knappast framstå som en 'tanig' sak skulle jag tro?

Å femte sidan är Amigo lättsålt, så om vi går på hur han ser ut nu sålänge?

KOmmer mer bilder strax.

hmm. Funderar på om rhino med halvhals kan passa bra på din.. Mitt var väldigt långt på ryggen.. men satt bra i bogen men samtidigt kunde han varit bredare i bogen och det ändå kunde suttit bra, det va inte riktigt lika långt som rambot i sidorna.. men va alldeles för lång rygglinje på täcket..

Men som sagt det är svårt..

Man skulle ju behöva pröva alla täcken..

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 509
Senast: Niki
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 964
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Hur är halsen? Min häst verkar om man ser till hur HW-täckena passar ha väl mycket hals till sin bog. Jag radar upp hur de passar så...
Svar
7
· Visningar
1 501
S
Utrustning Jag fudnerar på att köpa Amigo Plus Turnout. Är det stort eller litet i storleken? Min häst har stl 135 och de sitter super om jag...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mizz_perfect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka