För rak sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 316
S

smultronfot

På unghästens sadel så blir det störst belastning längst bak på bossorna, under bakvalvet.
Vad beror de på? Är sadeln för rak då?

Sv: För rak sadel?

ciao! kan det inte bero på att sadeln är lite för liten för dig, så att du har mycket vikt bak? :angel: eller för smal bom - framvalvet för högt = sadeln ej i lod ?

PÅSTÅR DU ATT JAG ÄR TJOCK??!!! :eek: :mad: haha ;)
nej, men sadeln är faktiskt inte för liten, den är 17,5 och såå fet röv har jag inte.
Jag har ingen aning om vad de kan vara, tycker inte att den är för smal heller.

Den har ett tryck över sadeln,dock är de störst längst bak,
Har aldrig märkt det tidigare, de var då jag red i värmen och han blev svettig. Då hade de gnuggats ganska duktigt längst bak.

Kan de vara att den är för smal?
Borde de inte ha gnuggats lite mer på andra ställen då? Som framme vid framvalvet?

Är det gnuggat så är det ju där sadeln rört sig = minst tryck. Isf är ju sadeln för svängd. Kan du inte ta bilder?

Okej, gnuggat blev fel ord. De är störst tryck där längst bak.
Kan ta bilder men vet inte om jag har någon sladd så jag får över den dem till datorn.

Kan vara att den är för rak, eller fölr smal eller både och. Svårt att säga utan att se sadeln på hästen...
Hur som helst får du väl byta sadel, eller om det går att lösa med en omstoppning.

Ska försöka fixa en bild.
Det är en allround som jag ändå inte rider i så ofta, har den bara som extra sadel.

OM de skulle vara att den är för rak eller något, går de att lägga t.ex. en gel padd under för att dämpa?
Inget jag kommer göra, kommer nog kassera sadeln snart ändå.
Bara en fundering.

Nej, är den för rak (och såpass mkt för rak att det inte går att fixa genom en enkel omstoppning) så är det helt enkelt kört.
Samma sak om den är för böjd, är den såpass mkt för böjd att det inte går att lösa genom en omstoppning så är det bara att byta sadel.

Okej, tack för svar.
Sak försöka fixa bild imorgon om jag hittar någon sladd att överföra bilderna med.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 150
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10