För smal eller vid bom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thereseSvensson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 114
T

thereseSvensson

Hejsan!

en liten fråga bara.. =)

Har en tjej i vårt stall som har en vbl-vallack.
Hon har 2 olika sadlar till honom, en som det är normal bom på, och en vid..
Hon har båda dom här sadlarna på sin häst, vid olika tillfällen..
men alltid med samma gelpadd under, med motiveringen: så att han inte ska få ont i ryggen. :smirk:

Så min fråga är, vilket är bäst för hästen?
en för smal bom, eller en för vid? med gelpadd under.. :crazy:
Jag vet ju att inget är bra, men enligt henne så är en för vid bom med gelpadd bättre...
Blir bara så förvirrad.. :confused:

Tacksam för svar, om någon förstår min virriga fråga.. ;)

Sv: För smal eller vid bom?

Generellt skulle jag säga att en vid bom är bättre än en smal om man har en fårskinnsvojlock som fyller ut. Givetvis får sadeln INTE slå i manken, och en padd ska bara ses som en tillfällig lösning.
En smal sadel går det inte att göra så mycket åt, förutom att sluta använda den. Den blir ju ännu smalare pga padden

Sv: För smal eller vid bom?

Måste bara påpeka att det är inte säkert att de två olika sadlarna verkligen är olika vida i bommen. Om det är olika märken på dem så kan storlekarna variera rätt kraftigt, en storlek som kallas "normal" av en tillverkare kan kallas "vid" av en anna tillverkare.

För övrigt håller jag med popeyes svar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Mogge
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
Utrustning Mitt fullblod är väldigt kinkig med sadel och trots att vi provat otaliga modeller så går hon och spänner sig, stökar vid sadling och...
Svar
12
· Visningar
3 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka