För trånga ridstövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tazza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 000
T

tazza

:confused: Jag har ett par fina läderridstövlar som jag inte använt sedan jag var typ 18 år, och nu är jag 36, och de har stått i garderoben. Nu tog jag fram dem. Till min fasa upptäckte jag att det inte bara är midjemåttet som ökat sedan jag tog studenten. :o

Är det någon som har bra tips på hur man eventuellt kan töja dem? Jag traskade iväg till skomakaren men han har stängt på grund av sjukdom, så jag kan inte fråga honom. Kan man lästa ut dem ca två centimeter, tror ni att det går?

Trist med bra stövlar och feta vader. Nu har jag stoppat i blöta handdukar i dem för att se om det går att töja ut dem när lädret är blött.

Sv: För trånga ridstövlar

Skomakarna är bra på sånt, de brukar kunna fixa två centimeter utan problem.
Annars är just blöta handdukar ett ganska bra knep. Blöt upp stövlarna ordentligt och försök tvinga på dig dem.

Två centimeter är ingen konst för en god skomakare. Jag hade nog inte gett mig på det själv, men jag är feg och brukar inte bli nöjd med eget resultat.

Annars kan du alltid sätta i en kil eller blixtlås (i bakkanten)

*svettig*
Jag har fått upp dem en bit till på vaderna, men jag får nog lämna in dem ändå. Skönt att höra att det borde fungera!
Under tiden får jag väl :banana: så kanske vadmåttet minskar...

Du, det kan vara så att du bara har mer muskler på vaderna nu!!

När jag skulle ta på mig mina älskade gamla shortchaps nu i höstas fick jag bara ned dragkedjan en dm.... Det var medium. Sen köpte jag nya och fick gå därifrån med XL!!!! :o

Totalt har jag väl gått upp kanske 5 kg sen jag hade dem sist, när jag var 20. Nu är jag 26. Men det är ju ingen viktökning som märks direkt, mer förändringar i kroppen, sånt som kommer med åren... Gammal som jag är!! :angel: Dessutom tränar jag mer nu med, så mina vader är definitivt muskler!! För vaderna ser inte tjockare ut på mig nu än de gjorde då!!

Liknande trådar

Utrustning Har ni också varit med om att stövlarna blivit för små i vaden? Jag växte ur mina fina dressyrstövlar (helt skaft, ingen dragkedja) och...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: palle
·
Utrustning Igår åkte ridstävlarna fram Inköpta 2005, satt hur bra som helst och har knappt använt dom sedan jag köpte dom. Nu hade de blivit trånga...
Svar
6
· Visningar
1 756
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka