Föräldrakooperativ

turbofling

Trådstartare
Jag sitter och tittar lite på förkolor till Emilia, vi flyttar hem till Sverige nästa år och tanken är att hon börjar dagis till nästa höst.

Hittade ett föräldrakooperativ som låter väldigt bra, jag gillar tanken på att vara delaktig i Emilias vardag.

Ni som har erfarenhet av föräldrakooperativ, vad tycker ni om det?

Sv: Föräldrakooperativ

Vår dotter går på föräldrakooperativ. Jag tycker det är jättebra! Vi betalar en liten medlemsavgift, men sedan till kommunen som vanligt, och kommunen i sin tur ger pengar till föreningen... ja, du fattar ;).

Vi är engagerade i hur förskolan drivs, maten, hur gården ser ut, vilka leksaker som är bra/saknas etc. Man kan engagera sig till en viss nivå 'så mycket man vill'. Vi har ett system med jour, där man har tre första och tre andrajourer per termin. Helt enkelt, är någon i personalen sjuk och en vikarie inte kan hittas direkt så får man rycka in och jobba en dag. Det kan vara lite knökigt, men samtidigt är det jättekul att få vara med ibland!
Nu rings ju jouren in ytterst sällan, det är bara i nödfall.

Dessutom så har vi små arbetsgrupper som står för trivsel inne, trivsel ute etc. Det är väl inte jättemycket aktivitet där, men lite lagom ;). Vi är supernöjda med vårt dagis.

Sv: Föräldrakooperativ

Vi hade tidigare dottern på ett föräldrakooperativ, jag tyckte att det var super. Framför allt att det går att påverka, tex städade vi själva men hade bara 14 barn i blandade åldrar på 3,5 personal. Vi sökte oss till ett föräldrakooperativ igen när vi flyttat men det föll på att det var alldeles för mycket jobb (man skulle ställa upp i princip varannan vecka och jobba i köket eller i barngruppen om man hade två barn på dagiset). I vissa fall kan man dock köpa sig fri från vissa uppgifter, vi valde tex att betala för städningen hellre än städa själva på vårt första dagis, har för mig att det kostade nån tusenlapp per termin. Bra, men varning för upplägg som innebär mycket jobb, skulle jag sammanfatta det hela.

Liknande trådar

Småbarn Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i... 2
Svar
26
· Visningar
1 810
Senast: nejlica
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
620
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 234
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka