Förändringar inom dressyren från 2012

Sv: Förändringar inom dressyren från 2012

Än en gång så snubblar de på mållinjen :grin::
Svenska Ridsportförbundets Dressyrkommitté och Dressyrdomarråd rekommenderar hjälm vid all träning och framridning!
Om de vill få folk (som tydligen är för korkade för sitt eget bästa) att rida med hjälm så får de väl sluta mesa och skriva in ett krav i TR.

Än en gång så snubblar de på mållinjen :grin::

Om de vill få folk (som tydligen är för korkade för sitt eget bästa) att rida med hjälm så får de väl sluta mesa och skriva in ett krav i TR.
:rofl::rofl:

Dock förstår jag inte riktigt hur det påverkar dig?

Har jag sagt att det påverkar mig? Jag har tillräckligt mycket i huvudet för stt ha vett att skydda det ;). Dock irriterar jag mig på hur förbundet kan skriva sida upp och sida ner om hur viktigt det är med säkerhet och att "proffsen" ska vara förebilder för de yngre, och samtidigt inte törs göra det självklara: införa hjälmkrav för all ridning på alla tävlingsplatser. Som reglerna för dressyren ser ut idag så sänder ju förbundet ut tydliga signaler att duktiga ryttare kan/bör rida utan hjälm.

Har jag sagt att det påverkar mig? Jag har tillräckligt mycket i huvudet för stt ha vett att skydda det ;). Dock irriterar jag mig på hur förbundet kan skriva sida upp och sida ner om hur viktigt det är med säkerhet och att "proffsen" ska vara förebilder för de yngre, och samtidigt inte törs göra det självklara: införa hjälmkrav för all ridning på alla tävlingsplatser. Som reglerna för dressyren ser ut idag så sänder ju förbundet ut tydliga signaler att duktiga ryttare kan/bör rida utan hjälm.

Håller med. Finns allt möjligt i TR ang säkerhet på tävlingsplatsen, hästen ska lastas ur i trans, åldersgräns för att få leda hingstar mm mm, och så missar dom en så elementär grej.

Har inte det att göra med att man i vissa dressyrklasser får rida med hatt? Isåfall kommer ju regeln att säga emot sig själv, såvida man inte förbjuder hatt då.

Jovisst är det säkert en bidragande orsak att man vill ha kvar sina "fina" hattar, men jag tycker inte det är en bra ursäkt. "Nej, det är inte för att jag är en så duktig ryttare eller för att jag har ett dåligt säkerhetstänk jag inte rider med hjälm, det är för att jag tycker hatt är snyggare!"

Sedan handlar det ju inte bara om skallskador, det finns ju även mindre uppenbara risker med hattarna. I Falsterbo i år tappade ju Rose Mathissen ena tyglen (säkerhetsrisk) när hon försökte trycka fast hatten på huvudet, och för några år sedan höll Jan Brink på att bli blind när hans hatt inte tålde regnet så det rann ner färg i ögonen på honom. Tänk så mycket säkrare om de ridit med hjälm istället :idea::D.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets dressyrkommitté har beslutat lägga till harmoni i slutbetygen för ungponnyer i dressyr.
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med 2025 har Svenska Ridsportförbundets dressyrkommitté beslutat att lägga till harmoni i slutbetygen för ungponnyer i dressyr...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets dressyrkommitté lanserar ett pilotprojekt för att vidareutveckla svensk dressyr. Under 2025 kommer den redan...
Svar
0
· Visningar
60
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet arbetar för friheten att välja mellan kandar och tränsbett även på internationell nivå. Trots att frågan ännu...
Svar
0
· Visningar
55
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka