Förb*****e FLUGHUVOR!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Muppo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 514
M

Muppo

*suck* Hatar alla dessa flughuvor, de ställer bara till besvär! :devil: Min lilla fullblodsvallack är så känslig i sina ögon att han MÅSTE ha huva från den dagen då första flugan/myggan vaknat till liv. Resultatet blir annars röda, irriterade och rinnande ögon som måste behandlas...

Ifjol köpte jag en ny fin grå från M**k T**d som jag fått rekommenderad, Tyckte själv den satt fint! Väl sen när vintern närmade sig och pålle bytte päls så hade vi helt plötsligt fått två vita små fläckar på nosryggen! :eek: Å jag som vet hur känslig pålle kan vara och hade spänt huvan löst hela tiden! Inget skav hade han fått av den heller, men men NU HAR VI EN PÅLLE MED FULA VITA FLÄCKAR PÅ NÄSAN! :devil:

Iår fick pålle ha sin vanliga fina mjuka svarta huva igen, Å VAD HÄNDER! Upptäckte igår att han nött ner sina ögonfransar så dom är jättekorta :cry: :cry: :cry: ALDRIG varit med om liknande! *huuuuu* hoppas de kommer ut igen bara, men stackars pållen!

Någon som har tips på ngn bra huva?

Sv: Förb*****e FLUGHUVOR!

Jag kan rekomendera Bucas flughuva.
Sitter jätte bra men blir inga "vita fläckar" som du säger, har använd den nu två säsonger.
Funkar super och är hållbar.

www.bucas.com

Kolla på Buzz Off och sedan andra bilden.

Senast ändrad:

Tror faktiskt jag ska köpa en sådan. Pållen har ju dessutom ett sådant flug/insektstäcke på sig så då blir det supermatchigt ;)

mitt sto har også 2 hvite flekker på neseryggen eller fluehetten. Fikk merkene i 2004 :(

sassymaddan skrev:
Jag kan rekomendera Bucas flughuva.
Sitter jätte bra men blir inga "vita fläckar" som du säger, har använd den nu två säsonger.
Funkar super och är hållbar.

www.bucas.com

Kolla på Buzz Off och sedan andra bilden.

En sån köpte jag till mitt superkänsliga sto. Hon har fått skav av den, så nu får hon vara utan, tur att det blåser. Vet inte vad jag ska prova för flughuva nästa gång... :(

rohna skrev:
mitt sto har også 2 hvite flekker på neseryggen eller fluehetten. Fikk merkene i 2004 :(
Huu! Det är så tråkigt! Men men, då är vi juh iaf två stycken som lyckats med detta! ;)

Jenny1 skrev:
En sån köpte jag till mitt superkänsliga sto. Hon har fått skav av den, så nu får hon vara utan, tur att det blåser. Vet inte vad jag ska prova för flughuva nästa gång... :(
*hmhm* törs jag prova en sådan eller ej nu då?

jag funderar på en (jacson?) svart i "baddräktstyg" som lixom är i ett stycke som man får trä på. Den verkar väldigt mjuk och fin!

Håller med de andra, Bucas är bra... Har bara märkt att storlekarna kan vara konstiga. Jag har en i Full, men min kompis huva i Full var större :confused:!

Min ponny är också beroende av flughuva iaf under väldigt flugiga dagar. Han har bara en liten kort pannlugg som mer liknar en liten ilsken buske mellan öronen och den blir inte längre än så, problemet är bara att han kliar av sig alla flughuvor och grimmor med flugpannband han får på sig. Det tar max 20 minuter den är dom av, oavsett. Detta eviga gnidande mot bakhovar och träd gör ju att flughuvorna går sönder, speciellt i sömmen mellan nät och kant i pannan, och om det är hål överallt gå gör dom ju ingen nytta. Brukar hälla flugmedel på honom regelbundet, även längs manen och upp mellan öronen men det hjälper inte runt ögonen och jag tänker inte hälla en massa grejer i ansiktet på honom.

Muppo skrev:

jag funderar på en (jacson?) svart i "baddräktstyg" som lixom är i ett stycke som man får trä på. Den verkar väldigt mjuk och fin!

Prova inte den, utkastade pengar enligt mig...

Köpte en sådan och den passade inte bra, nätet la sig mot ögonen hur man än satte den, min ene häst fick dock gå med den en halv dag, när jag sedan skulle ta av den hade han hål i nätet på 5 ställe och fullt av flugor innanför huvan.
Den bor i soptunnan nu :mad:

ia_ skrev:
Prova inte den, utkastade pengar enligt mig...

Köpte en sådan och den passade inte bra, nätet la sig mot ögonen hur man än satte den, min ene häst fick dock gå med den en halv dag, när jag sedan skulle ta av den hade han hål i nätet på 5 ställe och fullt av flugor innanför huvan.
Den bor i soptunnan nu :mad:
Oki! en unghäst i stallet har en sådan. Den sitter bra och har hållt! En annan häst hade sönder sin på 5 min.... Tänkte chansa och prova en men om den lägger sig mot ögonen så e det juh inte bra!!! Då kommer han väl nöta ner det sista lilla han har kvar av ögonfransarna :cry:

Doneloge skrev:
Håller med de andra, Bucas är bra... Har bara märkt att storlekarna kan vara konstiga. Jag har en i Full, men min kompis huva i Full var större :confused:!
Så var det med deras billiga innetäcke som G****gården sålde i vintras! jag och boxgrannen köpte lika storlek men det ena var ngt längre. Dessutom hittade jag olika kvalitet på innefodret när jag jämförde på butiken. Det ena prasslade vilket det andra inte gjorde! :confused:

Annars är jag väldigt nöjd med Bucas! Pållen har juh deras flugtäcke i hagen. Han är inne på andra säsongen och har fortf. *pepper peppar* inte haft sönder det! Provade tidigare ett från H**ks- sönder på 15 min! :eek: samt ett från M**k T**d- sönder på ett dygn! :crazy:

Muppo skrev:

den har jag! :) ja har också en superkänslig häst men jag har haft denna flughuvan i två veckor nu o ja har inte märkt av någonting. köpte även en storlek större än vad han brukar ha för de verka lite små i storlekarna.
köpte först en i cob men den smet åt så tajt mot ögonen så ja bytte till full o den sitter perfekt :)

här är bild
maskeradsvart.jpg

Har en extremt skavkänslig anglo som jag haft samma problem med men förra sommarn fick jag tag på flugmasken från Equilibrium... kostar visserligen en del men väl värd varenda krona. Pållen har inte fått ett enda skav sedan dess :-) Finns att se/köpa på www.good4u.se.

Lycka till!!

Det där hände min islänning oxå...nedslitna ögonfransar. Men nu har han den stretchiga blåa på hööks o den verkar ok so far :D

*knapplån*

Någon som har ett bra tips på en flughuva som även täcker undersidan av huvudet? min pålle har problem med flugor som gnager på honom där.. :(

Någon som testat hööks eksemhuva eller flugmask special? funderar nämligen på någon av dessa :)

Sen har jag en fråga till, angående flugtäcken.. Blir det varmt för hästen att ha ett sådant täcke? funderar nämligen på att köpa ett sådant med eftersom min pålle även har flugor som gnager på bogen på honom.
Kikade på hööks flugtäcke med magplatta, någon som använder det?

mvh

Jag har heltäckande eksemtäcke på min ena pålle och det verkar inte bekymra honom värmemässigt :D

Jag har beställt en flughuva special från Hööks, men har inte fått den än. Kan rapportera sen...

jag funderar på en (jacson?) svart i "baddräktstyg" som lixom är i ett stycke som man får trä på. Den verkar väldigt mjuk och fin![/QUOTE]

Tyckte oxå att dom måste väl sitta bra... men... visst inga skavsår men det är väl omöjligt at hinna få sånt när hästendrar av sig den på någon timme, tyvärr går tyget sönder lätt. Fördelen nu på sommare är ju att dom även skyddar under hakan vilket inte bucasen gör. Jag har en bucas nu. Den sitter bra men pålle har skavt av sig hår lite här och var trotts att jag spänt den löst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka