Förb*****e FLUGHUVOR!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Muppo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 514
Sv: Förb*****e FLUGHUVOR!

Som flera andra har sagt här är Bucas huvan jätte bra och skaver inte + har UV skydd.
Men problemet är och detta har kanske hänt din häst nån gång och det är därför den fått skav? Jag har min häst på en anläggning där det mesta sköts kollektivt. Flera gånger när jag hämtat hästen i hagen har någon satt på huvan och spännt den för hårt så håren på nosryggen är helt uppruggat.
Kan det kanske vara det som hänt med din häst också?

Precis. Pållen min har en sån, storlek Full. Han har inget jättestort huvud (är 165 i manken och något nätt), och ändå ligger nätet lite väl tajt över ögonen. Han är dock inte irriterad över det och han är inte skavkänslig heller, så han får gå med den.
Till trådskaparen skulle jag dock inte rekommendera den.

Jag har haft Globus flughuvor till alla mina hästar, även till en väldigt känslig arabkorsning, utan problem :p Tycker att de sitter bra och har aldrig varit med om att de skaver;) De är ju inte så dyra heller ;)

Sorry, tröck på "svara" på ditt inlägg, var menat till trådskaparen :p

tigertofflan .. Vart hittar man sådana?

mvh

Jacsons? Jag köpte min på Eko. Tror de flesta affärer - som inte är stora kedjor - kan ta in från jacsons sortiment om du ber dom dock.

jag har en jacson i "baddräktstyg", den sitter jättebra o är fluffigt vid ögonen.:bump: tror inte de är så lätt för dom o ta av sig den heller.. Men de är inget super kvalité på de. efter andra dagen va de bara o ta fram saxen o klippa bort öronen från huvan.. så ja skulle rekomendera bucas.:)

*KL*

jaha, ja som tyckte så mycket om min huva från jacson...nu gör ja inte det längre. den har fått fötter o sprungit iväg. pålle har tagit av sig den o antagligen fått hjälp av nån annan kumpan för den sitter inte på hans huvud längre o är spårlöst försvunnen :(

så nu blir det nån annan sort så ja får la kolla tips här ja med :)

Han kanske tyckte att han inte behövde nån huva:D tyckte oxå den va bra, men gick sönder hela tiden,:( så de blir o leta efter en ny.

Senast ändrad:

Hööks lila täcker hela undersidan av huvudet. Jag hade en sån till min pålla och hon sälskade den. Dock så plockade hon av den nånstans på de 17 hektaren och gick inte att finna igen. Enda nackdelen med den är väl att nätet är lite väl finmaskigt och pollen och skit sätter sig i nätet så det blir dålig sikt. Men det är bara att tvätta ofta.
Att växla flughuva är väl annars idé om man har skavkänslig häst. Då hinner inte skaven utveckla sig så mycket, utan varje utsatt ställe på får vila lite mellan varven. kör på typ var tredje dag och ha tre olika.

Själv provade jag Bucas efter den lilas försvinnande, men den fick pållan SUPERskav av redan efter ett par dagar, så den kan jag tyvärr inte rekommendera.

Till trådskaparen: Du kan inte växla med omväxlande mjuka masker, typ Jacson, Shires eller Hööks (Shires har jättemånga jättebra huvor) och ha flugpannband tredje dagen? Det ger ju inte skav på samma sätt. Om han har mycket problem vid öronen, så kan du ju köpa separat öronskydd till, har sett det på grannstallets hästar, men vet inte vart det finns att köpa.

Min häst hatade sin bucas-huva. Så fort man tog av den började hon klia sig som en besatt, vet inte om den blev för varm på nåt sätt. I år köpte jag en billig från Börjes, som hon verkade gilla men hon fick skav av den efter ett par dagar bara. Så för tillfället är hon huv-lös, får hoppas att flugorna håller sig borta i sommar.

Har nog testat alla mössor:D

Bu...as är mest hållbar, men har väldigt små öron, nuförtiden.

Iom att hästarna bär dessa på i veckor så blir det skav.
Har inga hyperkänsliga hästar, men har sytt på ludd fram på nosryggen- inga skav. Även en lapp ner över näsan:idea:

Nackdelen är att man måste tvätta dem ofta, annars blir sikten 0.

Ja..on är skör o har man träd i hagen så håller den inte länge.

De var små i storleken. så jag har sytt ut dem med en bit tyg under ganaschen.

H...ks blåa mössa är bra.
Den till eksemtäcket har jag på vid ridning- inte ett enda skak med huvudet.
tycker dock att de är farliga, då de inte ser ngt om den hamnar på snisken.

*lånar knapp*

Ni som har Bucas, hur är de i storlekarna? Funderar på att köpa en sån till medryttarpållen men vet inte riktigt vilken storlek jag ska välja. Han ligger vanligtvis nånstans mellan full och extrafull på grimmor och träns.

Hellre lite stor än för liten.

Som sagt öronen är väldigt små på dessa.:crazy:

toketossan skrev:
*knapplån*

Någon som har ett bra tips på en flughuva som även täcker undersidan av huvudet? min pålle har problem med flugor som gnager på honom där.. :(

Någon som testat hööks eksemhuva eller flugmask special? funderar nämligen på någon av dessa :)

Sen har jag en fråga till, angående flugtäcken.. Blir det varmt för hästen att ha ett sådant täcke? funderar nämligen på att köpa ett sådant med eftersom min pålle även har flugor som gnager på bogen på honom.
Kikade på hööks flugtäcke med magplatta, någon som använder det?

mvh

Jag har Hööks båda stretchiga luvor, den gamla är snubbigt cerise och den andra är tjusigt ljusblå med dragkedja under hakan. De sitter ju båda och täcker bra på undersidan av huvudet, beroende på huvudets längd så sticker lite av undersidan fram typ där kedjan sitter på ett stångbett (bra beskrivning? ;) )
De är iaf jättebra även om de går sönder då och då, man får ha flera och sy och laga...

Jag har eksemtäcken på alla mina hästar när det är gräsligt med insekter. Det tycker de är underbart och de kommer faktiskt fram när jag kommer med täckena. Hööks oranga är bra tycker jag, ta ett riktigt eksemtäcke med magpåse och resår kring benen osv. De sitter bäst och sluter tätt. De flesta är i ganska tunna material så de blir inte så varma. Lillhästen i stav har ett mjukt, tunt och fint som visserligen går sönder ganska lätt men det blir inte så varmt.

Men hööks säkjer väl inte sin lila längre? Min häst hade den förra året - jag tyckte den var helt okej! Även om han plockade av sig den ett par gånger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka