Sv: Förberedelse för ett liv som galopphäst
Precis!
Det är också ett av skälen till att jag inte vill ha åringarna för mycket longerade och tömmkörda när jag börjar, de har helt enkelt för mycket kondition och är "för" starka.
Min unghäst (ponny) är dock en skitrolig krabat för han har alla egenskaper som jag söker i ett fullblod, pigg, känslig, nyfiken och intelligent men han är bara 140cm hög och ser ut som en ardenner!
Jag förmodar att anledningen till att det är mer jobb att rida in vanliga ridhästar är att dom hinner bli större och starkare innan man börjar med dom.
En liten fullblodsbebis har det inte så lätt när det kommer en stor tant och brottar ner dom!Dom flesta är det ju bara att sitta upp och guppa i väg om man har en stark karl (genusvarning..) som baxar upp en och en bra förhäst som visar vägen.
![]()
Precis!
Det är också ett av skälen till att jag inte vill ha åringarna för mycket longerade och tömmkörda när jag börjar, de har helt enkelt för mycket kondition och är "för" starka.
Min unghäst (ponny) är dock en skitrolig krabat för han har alla egenskaper som jag söker i ett fullblod, pigg, känslig, nyfiken och intelligent men han är bara 140cm hög och ser ut som en ardenner!