Förberedelse för ett liv som galopphäst

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Piraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 598
Sv: Förberedelse för ett liv som galopphäst

Jag förmodar att anledningen till att det är mer jobb att rida in vanliga ridhästar är att dom hinner bli större och starkare innan man börjar med dom.

En liten fullblodsbebis har det inte så lätt när det kommer en stor tant och brottar ner dom!:D Dom flesta är det ju bara att sitta upp och guppa i väg om man har en stark karl (genusvarning..) som baxar upp en och en bra förhäst som visar vägen.:cool:

Precis!

Det är också ett av skälen till att jag inte vill ha åringarna för mycket longerade och tömmkörda när jag börjar, de har helt enkelt för mycket kondition och är "för" starka.

Min unghäst (ponny) är dock en skitrolig krabat för han har alla egenskaper som jag söker i ett fullblod, pigg, känslig, nyfiken och intelligent men han är bara 140cm hög och ser ut som en ardenner!

Precis!

Min unghäst (ponny) är dock en skitrolig krabat för han har alla egenskaper som jag söker i ett fullblod, pigg, känslig, nyfiken och intelligent men han är bara 140cm hög och ser ut som en ardenner!

Gulle! Men sååå stor. Jag ska bli shettisuppföderska när jag blir stor!:love:

En liten fullblodsbebis har det inte så lätt när det kommer en stor tant och brottar ner dom!:D Dom flesta är det ju bara att sitta upp och guppa i väg om man har en stark karl (genusvarning..) som baxar upp en och en bra förhäst som visar vägen.:cool:

Haha precis, red en liiiten idag som förgäves försökte komma på hur hon skulle lyckas bocka och trava samtidigt och blev fruktansvärt frustererad när hon inte fick ihop det... :D Inte så lätt med en tjockis på ryggen!! :p

Angående tömkörning så tror jag det rätt utfört är mycket nyttigt, men som sagt inget krav, beror väl lite på hur vad man har för förutsättningar hur mycket styrbara man behöver ha dem innan man försvinner ut... Dock instämmer jag med att åringar som är för mycket longerade/tömkörda är inte roliga alls att sitta på... :crazy: Tömkörningen tycker jag gärna kan användas för att lära dem tygeltag osv innan uppsittning samt att där hänger och slänger saker överallt.

Men att tömköra blir liksom ett extra moment. Varför jobba mer än man behöver??:angel:

Jag är för lat för sånt!

Haha, men vissa som använder tömkörning plockar kanske bort ett annat moment?? :idea:

Självklart är tömkörningen ett superbra hjälpmedel men som det ser ut på galoppbanorna idag så finns det inte direkt bra ställen att hålla till på. Är ju inte så kul när man kommer med en liten på töm över stallbacken och det kommer någon häst farande mellan åring och förare tex (har hänt mig på täby). I longervolten eller hindergården känns tömkörning ganska meningslöst och som att det sliter mer än det hjälper.

Jag tömkör mycket men framförallt då de äldre hästarna som komplement till annan träning. Just åringarna brukar vara så lättsvängda bara för vikthjälper.

Angående tömkörning så tror jag det rätt utfört är mycket nyttigt, men som sagt inget krav, beror väl lite på hur vad man har för förutsättningar hur mycket styrbara man behöver ha dem innan man försvinner ut... Dock instämmer jag med att åringar som är för mycket longerade/tömkörda är inte roliga alls att sitta på... :crazy: Tömkörningen tycker jag gärna kan användas för att lära dem tygeltag osv innan uppsittning samt att där hänger och slänger saker överallt.

Varför skulle det bli svårare att sitta på dem:confused: Det har jag inte sett i alla fall...

Här tömkörs de innan de rids och även när de är inridna, man stärker bla ryggen på dem vilket inte skadar när de ska bära ryttare:cool:

Jag är dålig på att tömköra själv, men visst är det bra för dem på olika sätt.

Varför skulle det bli svårare att sitta på dem:confused: Det har jag inte sett i alla fall...

Här tömkörs de innan de rids och även när de är inridna, man stärker bla ryggen på dem vilket inte skadar när de ska bära ryttare:cool:

Jag är dålig på att tömköra själv, men visst är det bra för dem på olika sätt.

Nej nej, inte svårare att sitta på dem, jag har absolut inget emot tömkörning, tycker också det är bra det stärker ryggarna bl.a. som du sa.
Det jag menar är att om man tömkör/longerar mycket innan man väl sitter upp på hästen får de bra flås, blir starkare osv och kan "protestera" mer om du förstår vad jag menar?

Uttryckte mig kanske lite luddigt..

Det är också ett av skälen till att jag inte vill ha åringarna för mycket longerade och tömmkörda när jag börjar, de har helt enkelt för mycket kondition och är "för" starka.

Menar samma som toughcookie...

Jag har aldrig känt något behov av det. Har sett många som gör ett bra jobb men jag har också sett massor av unghästar som skenat i väg med linor om benen - både på hästar och körare.

Så det är säkert jättebra för dom som kan, och gitter, men det går alldeles utmärkt att rida in åringar utan tömkörning.

Men försöker man tömköra en åring el även unghästar utanför rundvolt så är man inte så himla smart tycker jag.
En erfaren häst kan man ju tömköra på ridbanan.
men de är klart en fördel om den är tömkörd innan man sätter sig upp på den så den är styrbar. Inte så kul att sätta sig på en icke styrbar åring de skulle jag aldrig i hela met liv göra.
Kan tilllägga att jag har blitt uppslängd på en sån häst och han stack iväg som ett skollat troll då han blev rädd för en grej och de var bara lägga sig över halsen och dra tag i grimman och vända på huvudet så han inte kunde springa mer. Men det tog några 50 tal meter.

?? Varför skulle man inte tömköra utanför rundvolt? Vi tömkör unghästarna mycket i skogen, över stock och sten! Får en lyhörd positiv häst med mycket bjudning! Fast vi är ju alltid två som hjälps åt i början, en i tömmarna och en framme vid huvudet. Men de lär sig så otroligt fort, kan ju vara för att sambon är så duktig på att tömköra med!:)
Har man ändå tillgång till rundvolt så löslongerar jag hellre där.... men det är ju jag det! :angel:

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 137
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 092
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 326
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 625
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka