Förberedelser - Eksemsommaren 08

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annika_38
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 301
A

Annika_38

* Hur förbereder ni er inför sommaren 2008?
* Ska ni prova några nya produkter?
* Vad gjorde ni bra/dåligt förra sommaren?

Själv håller jag på att tvätta alla täcken, och ska även laga alla små hål.
Kommer denna säsong att prova Prob-produkterna.
Men, använde förra säsongen Horsol, kan man kombinera Prob-olja och Horsol?
Kommer även denna sommar att koka eget insektsspray, tycker att den jag gjort själv fungerat bättre än alla dyra jag köpt.
För övrigt så fortsätter jag som tidigare:
* Duscha och tvätta häst och täcke ca var 3 - 4 dag.
* Stalla in innan solnedgång.
* Smörja och sköta de eventuella sår som blir.

Och självklart ha en balanserad foderstat!

Hur ska ni göra?

Sv: Förberedelser - Eksemsommaren 08

Jag försöker hålla magen och därmed immunförsvaret i trim med linfrö. Jag ska gå igenom vilka täcken jag eventuellt behöver köpa till, har två boettäcken, och jag ska sy ett par nya huvor för det finns inte mycket som sitter kvar eller inte ger skav.

Jag kör på PROB i år också, både olja och schampo. Hästen kommer badas minst en gång i veckan och jag använder i princip inget annat flugmedel än skillingarydsalva. Kanske provar nåt annat i år, vi får se. Lägg gärna ut recept på det du ska koka!

Förra året hade han mer man och svans kvar än någonsin sedan han fick sina eksemproblem. Frågan är ju om det var ett milt år ur eksemsynpunkt?

Flug/knottspray:
3-4 msk Timjan, kokas upp i 4 dl vatten, låt stå och dra ca ett dygn.
Sila och tillsätt ca 5 msk pressad vitlök, låt det dra några timmar, sila.
Ta ca 0,5 dl äppelcidervinäger och 1 l vatten, ca 1 dl grönsåpa, tillsätt 20-30 droppar citronellolja, blanda och du har ett superbra insektsspray:)
Har tänkt att denna sommar även ha i ca 2 cl ren alkohol, tror inte att det ska svida på hästen, men det håller blandningen ren och kan nog kombinera vinägerns decinficerande verkan.

Vad är PROB för produkter. Och varför badar ni hästarna?
Jag har själv en exemhäst dock inte jättealvarligt.(Blir andra sommaren nu, blev lite tagen på sängen, visste att han hade exem men tidigare ägare trodde det var mot solen) Jag har täcke på honom och behandlar med horsol. Men han går ute på nätterna. Har funderat på att skaffa ett riktigt exemtäcke, har nu ett "flugtäcke" med hals och huva, men där är ju liksom små microskopiska hål i det.

Horsol!!! Min häst har fått tillbaka svansen tack vare horsol!

Använder equidox schampoo badar minst en gång i veckan. Boett täcke (måste laga lite bara). Har en ny salva, kommer ihte ihåg namnet bara som är mjukgörande på ett bra sätt och håller länge i regn.

Jag anvnder faktiskt horsol även på vintern. Det är så svårt att se när man ska börja... Jag märker inte knott och mygg osv.

Började faktiskt med Horsol i höstas när myggen kom tillbaka sas.

* Hur förbereder ni er inför sommaren 2008?
Linfröolja, se om det fungerar bra på honom. Sedan kollar jag igenom foderstaten, dock så har han betforn kvar, har inte hjärtat att ta bort den
* Ska ni prova några nya produkter?
Aloevera ska vi testa samt ett nytt schampo och komma ihåg att bada några dagar i veckan
* Vad gjorde ni bra/dåligt förra sommaren?
Vi tvättade inte så mycket, hästen blev halt så eksemet var det minsta problemet.
Vi hade även ett soltäcke/flugtäcke och flughuva som skavde

Jag har täckat redan nu, ska testa Annika38:s spray!

Köpte allt möjligt förra sommaren, men tyckte väl inget var sådär väldans bra.
Framför allt täcka i tid och tvätta 1-2 ggr veckan beroende på vilken sommar vi får i år - bara det kan ju bli spännande...

Och skulle kliet ändå komma ska be jag veterinären om kortisontabletter för en kur.

När bör man börja med horsol? Min häst hade eksemtäcke förra sommaren. Att tvätta några gånger i veckan ska jag prova.

* Linfröolja: Har matat henne med linfröolja i några veckor nu, ser äntligen att mjället från förra säsongen är på väg bort. Har stora förhoppningar att detta ska hjälpa henne.
* Egenhändigt tillverkad spray som jag använde förra året
* Olja med lavendel o cederträ för att smörja man och svansrot
* Har 2 täcken som fungerade bra och fortfarande är hela. Weathebeta samt Ullared.
* Tvätta minst 1 ggr/vecka med grönsåpa

Eventuellt ska jag prova Switch eftersom det verkar som att det är knotten hon har mest ont utav.

Prob fungerade inte så bra för oss, tvättade med grönsåpa, det fungerade minst lika bra. Proben verkade vara uttorkande och det var inte vad min tös behövde.

Har ett litet problem kvar och det gäller grimma och huva. Flugtäcke verkar förutsätta att hästen har grimma, och förra året fick hon excem under nackstycket på grimman. Förslag på hur man kan lösa detta mottages tacksamt!

Köp istället ett boett täcke + ev. huva. Till täcket behöver du ingen grimma :)

Såg att Horse-Ware (Rambo), har ett eksem täcke där halsdelen har hål för varje öra vilket gör att huvan hålls på plats. Hade inte eksem alls på min pålle i somras men manen blev avskavd av grimman uppe vid nackstycket.

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 767
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Hönstråden II
  • Blandraser och renraser