nexxa

Trådstartare
Har ny sadel och den ligger bra, men en förbygel ska motverka att den glider bakåt? Hur mkt hjälper den? Är det dumt att använda om sadeln ligger bra ?

Sv: Förbygel

men vad ska du med enn förbygel till om sadeln ligger bra?

man kan behöva förbygel även om sadlen ligger bra...
tex i fälttävlan då hästen kanske måste sträcka ut sig ordentligt i sprången kan det vara trevligt om sadlen inte glider bakåt :D

om sadlen ligger bra och du inte ska göra ngt extremt fyller en förbygel ingen funktion.
men det skadar inte hästen att ha en rätt anpassad förbygel även om sadlen ligger still, eftersom förbyglen bara hänger där.

Om sadeln ligger bra (och gör den inte det så skall man byta, inte använda massa saker för att få den på plats, man får bara problem) behöver du nog inte använda förbygel. Men, ingenting hindrar dig väl ifrån att göra det? Om den sitter som den ska och inte irriterar eller skaver är det väl bara en estetisk fråga.
Personligen använder jag förbygel, trots en sadel som aldrig glider en millimeter, bla annat för att ha något att ta tag i när hästen busar.

Durin ox skrev:
Om sadeln ligger bra (och gör den inte det så skall man byta, inte använda massa saker för att få den på plats, man får bara problem) behöver du nog inte använda förbygel. Men, ingenting hindrar dig väl ifrån att göra det? Om den sitter som den ska och inte irriterar eller skaver är det väl bara en estetisk fråga.
Personligen använder jag förbygel, trots en sadel som aldrig glider en millimeter, bla annat för att ha något att ta tag i när hästen busar.

Jag måste ha en förbygel på min ponny, för att hans sadel glider. Men det beror inte på att hans sadel och passar honom då den är utprovad, utan för att hans rygg är lång och den lätt glider bak.

Ok, förstår vad du menar, ibland har man inget alternativ...
Bra att tänka på är dock att bara för att en sadel är utprovad är det ingen garanti för attden passar...

Jag använder förbygel när jag klättrar med pållen min. Fungerar väldigt bra :)

Tack för alla svar ! :)
Min häst är lite sprallig och har haft ryggproblem innan så jag är rädd att den skulle börja glida när han hoppar och skuttar eller när vi klättrar.

Det har inget med ryggens längd att göra att den glider bak... Min häst har en spikrak rygg och han är väldigt rörlig i ryggen. Rider jag barbacka så glider jag bak, men rider jag med en korrekt tillpassad sadel så händer ingenting. En sadel ska varken glida fram eller bak, och inte heller åt sidan. Även om en utprovare säger annorlunda så ska inte en sadel glida åt något håll.

Nehe men hur ska då en sadel se ut för att den inte ska glida på min ponny? Knipa åt som f*n runt manken så att den inte glider? Hans sadel glider för att han inte har ngt kors eller ngt liknande som stoppar den. Den ligger alldeles utmärkt om man lägger den i sitt läge, den klämmer ej åt eller ngt, men den glider fortfarande. ALLA sadlar han haft har glidit på honom, men de har fortfarande legat bra på honom men har fått byta pga sne bom etc. Och jag skulle knappast tro att den är utprovad för att INTE passa, har flera som har kollat på den och den ligger bra.

Skulle inte ha förbygel om du inte redan konstaterat att sadeln glider.
det är trots allt en extra rem som ligger över bog och mellan frambenen. det ÄR skillnad för många hästar, har märkt det hur fria de agerar i bogarna/gången på flera olika hästar.

så gyllene regeln som vanligt anser jag: använd inte extra utrustning som inte behövs.

Nej, den ska definitivt inte knipa åt runt manken för att inte glida. Tvärtom, är den för smal kommer den glida åt helvete för den kommer inte ner på hästen.
Hur sadeln ska ligga kan jag prata på i flera timmar om, men vill du ta en sån diskussion får gärna kontakta mig via mail.
Bara för att alla sadlar glider på din häst betyder inte att det inte finns en som inte glider. Av 80 sadlar som jag ahr provat finns det några stycken som inte glider.
Det tog ca 40-45 sadlar innan jag hittade TVÅ som inte gled. Sen tog det ytterligare ca 30 sadlar innan jag hittade TVÅ till som inte gled.

Du... jag har blivit kontaktad av MÅNGA bukeanvändare som har fått sadlar utprovade men där sadlarna ligger så åt helvete att hästen börjar snedbelasta och får flera kotinflammationer, ryggproblem etc.

Så jag tror snarare att du borde kontakta en annan utprovare och prova fler sadlar i flera storlekar och i flera modeller, för jag lovar dig: en bra sadel ska inte glida åt något håll.

Förresten, bara för att din häst är helt rak i ryggen eller helt rund i ryggen betyder fortarande inte att den ska glida.

När jag provade ut min förra sadel så hade min häst INGEN manke, var helt rund, helt rak i ryggen.
Men tror du sadeln gled? Neeej...

Jo men det är en stor fråga om pengar och tid, vilket jag verkligen inte har. Vill inte prova 50 sadlar då den han har nu passar, min tränare, och en som behandlar hästar säger med att den passar. Det kostar pengar att hålla på så och då jag knappt har råd att ha kvar hästen så håller jag mig nog till min sadel som passar alldeles utmärkt som han inte har några besvär av, och som inte förhindrar några muskler att komma. Det beor på om hästen har ett sadelläge eller inte, vilket han inte har.

Den sadeln du har nu passar ju uppenbarligen inte då den glider.
Är din tränare eller "en som behandlar hästar" utbildade?

Visst kostar det pengar att prova sadlar, men det kostar tio ggr mer när hästen måste åka in till veterinären stup i kvarten!

Sen så är 50 sadlar inte så mycket i sammanhanget. Varje tillverkare har oftast ca 8-12 modeller + 5 olika bomvidder (allt som oftast, vissa har bara två bomvidder, vissa har 10) och det finns ca 50-60 märken som går att få tag på i Västeuropa. Det blir alltså ca 4-5000 sadlar som finns att prova.
Och i vilken prisklass har du letat? Bara för att man provar sadlar som kostar 20 000 nya beytder inte att man inte kan hitta en billigare begagnad om man har lite tur.
Man kan ju välja att köpa en billigare sadel om hästen ska växa i den osv eller i väntan på att man sparar till en bättre sadel, men då ska man avra medveten om den sadelns brister och inte gå runt och tro att sadeln passar bara för att man inte känner för att åka till närmsta butik och låna hem sadlar. Kunskap är gratis, och vill du inte lägga ner tusentals kronor på sadelutprovare kan man skaffa sig den kunskapen själv, men då gälelr att faktiskt prova sadlar i alla kategorier i alla prisklasser och prata med utprovare. Inte bara förneka att problemet finns för att man inte känner för att lägga ner mer pengar.

Om sadeln passar tycker jag det är onödigt att använda förbygel.
Men på stoet jag red innan hade jag det om man skulle hoppa högre för då kunde sadeln glida, annars låg den jättebra.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
392
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka