Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?
Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...Hade en medryttarhäst som var tinker/irish cob och de var två stycken i stallet. Oerhört snälla båda två. Stoet var väldigt väl ompysslat och rolig att rida, ägaren körde mycket också, härlig personlighet. Inga hälso/hudproblem där. Min medryttarhäst däremot hade ganska dåliga förutsättningar och en ägare som inte direkt brydde sig vilket gjorde det värre. Han hade hudproblem som var särskilt besvärliga på sommaren.
Kan inte riktigt svara på det eftersom ägaren inte brydde sig om att behandla ordentligt. Men det var eksem (tror jag) i man och svans som blev såriga bland annat. Slutade vara medryttare för att jag inte kunde åka dit med gott samvete. Tror egentligen inte det skulle vara så tidskrävande om det hade gjorts något på en gång när det började dyka upp. Jag smörjde med någon salva ägaren tyckte räckte och det tog inte lång tid. Den andra hade det som sagt inte.Hurpass besvärliga? Hur mkt behandling krävdes? Tänker mest i tid per dag...
Skabb är en parasit. Den trivs kanske mindre bra av ett kortare hovskägg men framförallt är det lättare att behandla när de väl drabbats.En liten reflektion. Minskar risken för fotskabb om hovskägget klipps regelbundet?
Har upplevt en del tinkers/irish cobs som buffliga och tyvärr har många nog hamnat i fel händer, så dom bara drar iväg när dom känner för det. Starka och okänsliga båda från marken och ryggen. Väldigt smarta hästar, men tyvärr har många av dom jag har upplevt inte alls varit min typ av häst pga uppförande. Har en bekant som köpte ett irish cob föl, totalt ouppfostrat är den, men dom tycker själv att dom kan allt och den är fantastisk, fast den stegrar när dom går med den och inte kan få verkat hovarna då den kastar sig runt.- Som sagt beror detta ju inte specifikt på rasen, utan många som tyvärr skaffer sån som "tant häst" men inte kan hantera dom, utan hästarna gör som dom vill. Vi har en sån mix i stallet med, inte alls min typ av häst, som bara "drar iväg" när det är mat/gräs you name it.
Och om det är hovskabb, vad har den ev gett för permanenta skador i huden.Tillägg: jag skulle aldrig, aldrig, svara på en annons om det står att hästen periodvis har klåda i hovskägget, oavsett hur bra allt verkar i övrigt. Guldstjärna för ärlighet I guess, men det är definitionen på att köpa sig problem, om man nu inte kan få till att säljaren utreder (är det hovskabb eller t.ex. mallanders?) och behandlar på sin bekostnad och efter konstens alla regler.
Egentligen en generell fråga inte specifikt riktad mot dig men funderar på detta med att raka benen. Alla veterinärer (5-10 st) jag talat med säger "raka inte, det skyddar" gällande en kundhäst av cobvariant som har väldigt lindriga problem med skorv. Min (relativt begränsade) erfarenhet säger tvärtom. Likaså när jag pratar med hovis som ser mycket. Brister den praktiska erfarenheten bland veterinärerna eller har de faktiskt rätt?Hovskabb, hyperketatos (mallanders/sallanders) samt CPL (kroniskt lymfödem) är rasrelaterade besvär. Man kan INTE säga att det "bara är att.," då svårighetsgraden kan variera extremt. Det tenderar även att kunna försämras med åldern, gå i skov (årstid, stress mm). Vissa drabbade hästar har minimala besvär, andra s års besvär. CPL är underdiagnosticerat och progressivt, dvs der kommer bli värre med åren oavsett.
Haken är att utan att raka av hovskägget kan det vara otroligt svårt att märka tidiga eller lindriga symptom.
Skabben går att behandla och få bort, skador efter den kan dock finns kvar. M/s och CPL är kroniska.
Så, som minst känn extremt noga inne i hovskägget överallt efter valkar, skorv,skorpor mm. Känn särskilt efter valkar i karleden och efter skorv/sår/skorpor i knäveck
Jag har en med svår m/s samt med cpl. Tar 1 j I snitt med benvård per dag, och hon behöver stå på kortison till en kostnad av 1500 - 2000 kr i månaden. En vän har en med milt m/s och där tar benvården 5 minuter två gånger i veckan så länge det inte kommer ett skov.
Fantastiska hästar annars, så jag hoppas man tar problemen på allvar och försöker aktivt avla bort dem den dag det blir möjligt.
Det beror nog helt på omständigheterna, kan hästarna ha möjlighet att torka upp emellan så klarar nog en del att ha sitt hovskägg kvar. Många går ute så att dom aldrig hinner torka upp och då blir det problem. Skulle nog säga att om dom börjar få problem så måste man raka, en frisk och kry häst som regelbundet faktiskt kan få torka helt med jämna mellanrum tror jag kan klara sig utan att man behöver raka.Egentligen en generell fråga inte specifikt riktad mot dig men funderar på detta med att raka benen. Alla veterinärer (5-10 st) jag talat med säger "raka inte, det skyddar" gällande en kundhäst av cobvariant som har väldigt lindriga problem med skorv. Min (relativt begränsade) erfarenhet säger tvärtom. Likaså när jag pratar med hovis som ser mycket. Brister den praktiska erfarenheten bland veterinärerna eller har de faktiskt rätt?
Det är enorma kunskapsluckor bland många veterinärer. Sen kan säkert olika veterinärer ha olika egen erfarenhet och åsikt med.Egentligen en generell fråga inte specifikt riktad mot dig men funderar på detta med att raka benen. Alla veterinärer (5-10 st) jag talat med säger "raka inte, det skyddar" gällande en kundhäst av cobvariant som har väldigt lindriga problem med skorv. Min (relativt begränsade) erfarenhet säger tvärtom. Likaså när jag pratar med hovis som ser mycket. Brister den praktiska erfarenheten bland veterinärerna eller har de faktiskt rätt?