Fördelning av stalljourer, hur gör ni

Lejonelle

Trådstartare
Hur delas stalljourerna (in/utsläpp fodringar etc) upp i ert stall? Går det enligt en box - en stalljour, så att den som har två hästar har dubbelt så många stallturer som den som har en? Går det fördelat utifrån hur många människor ni är, så att om ni t ex är två människor på en häst har man varsin stalljour medan den som har två hästar har lika mycket stalljour som den som har en?

Är stallturerna rättvist fördelade så att alla har ungefär lika mycket, eller går det utifrån hur man har det med tid? Ingår medryttarna i stalllagen?

Sv: Fördelning av stalljourer, hur gör ni

Vi har två av våra ponnyer i ett kollektiv stall och det fungerar bra.
Vi har två stallmöten i månaden ungefär och där fördelas jourpassen.

Man har i snitt tre pass /vecka /häst man har i stallet.
Ett morgonpass(utsläpp och fodring)täckespåklädning etc.
Ett lunchpass(insläpp fodring avklädning)
Ett kvällspass(nattning och fodring)
Hänsyn tas till vilka pass man kan ta,de som arbetar varje dag kan kanske inte ta några morgonpass utan tar då istället två eftermiddags pass eller så.

Vi som har två hästar där har alltså sex pass/vecka.Mockningen sköter alla själva.Dessutom har vi foderburkar noggrant påskrivna och höpåsar likaså som bara fodras ut av den som har jouren.
Vill någon åka bort tar de andra solidariskt hand om dens häst också.
Får man förhinder finns alltid någon att byta med.

Vill man ha någon extra grej utförd (Täckesbyte eller dylikt)har vi en tavla där man skriver extra information till stalljouren.

Nu måste tilläggas att vi mestadels är vuxna hästägare i stallet.

Hej!
I vårt stall gäller principen 1 box-1 stalljour.
Det är rättvist fördelat per box, sedan är det upp till "boxhyraren" att ordna om den inte kan. Självklart brukar det inte vara problem om man skulle behöva byta dag, bara att kolla upp med de andra i stallet.
Eftersom det gäller per box görs det upp inom "gruppen" för varje box.
(Ägare, medryttare, skötare etc)

I mitt stall har vi tre inackorderingar fn. De har en lista på helgerna där de skriver upp vilka tider som passar dem, oftast diskuterar de sinsemmellan. Funkar jättebre så länge det är vuxet folk med ansvarskänsla.

vi är femton stycken och vi kör också med ett antal pass/box, dvs den som har två hästar har dubbelt så många pass.
vi kör med tvättstugemodellen, en lista över aktuell månad hängs upp och sedan fyller man i så många pass månaden kräver. tex 30 dgr=6 pass på hela månaden.
likaså är det upp till den person som tex är bortrest att fixa ersättare eller byta.
fungerar jättebra tycker jag.

Jag tycker det är mest rättvist fördelat per box. Antalet hästar styr ju de flesta arbetsuppgifter, och hur långt tid och hur jobbit det är att utföra (insläpp, utsläpp etc).

Det system jag tycker har fungerat bäst har varit att man delar upp helgerna jämt. Vi hade det så att man ansvarade för fodring * 3 men inte utsläpp den helg man ansvarade för. De som visste med sig att de skulle vara i stallet vid t ex intag från hagen, skrev upp sig på schemat så slapp den som hade jouren åka ut för den sakens skull. Resterande sysslor fördelades jämt över antalet boxar (fodring vardagar etc). Stort eget ansvar att varje person skriver upp sig, men de som inte sköter sig får söka sig annan boxplats.

Hos oss är dte inte så. Nu är jag iofs ensam inhyrd i detta stallet så det är jag och stallägaren. Men vi delar mitt över även om jag ibland tycker det är orättvist iom att jag har 2 hästar och de har 4 stora och en shettis.

Ibland känner jag mig lite utnyttjad.

Vi har ett visst antal pass per box/häst, så har man flera hästar så får man jobba mer.

Däremot stämmer inte antalet boxar överens med antalet pass att fördela, så när stallet är fullt plockas det i första hand pass från den som har fler hästar.

Ingen ska komma undan med att göra färre än 2 pass per vecka, även om man bara har en häst.;)

står uppstallad på en ridskola så vi har helgjourer och nattningar och vi har det uppdelat per häst alltså har man två hästar får man göra dubblelt jobb.
nu är vi rätt många privatägare på stallet och tre privat ägare som har två hästar så jag har helgjourer en gång i månaden och tre nattningar på en månad.
och det gäller en heö helg alltså fredag kväll till söndag kväll.
det går bra att byta sinsimellan eller betala :angel: :angel: om man nu vi anställa någon.

Förra stallet hade vi ett schema där man fick välja pass. Ibland måste man byta av nån anledning och då fick man snacka med nån. Helgerna kommer jag inte ihåg hur vi gjorde!
Dagens stall har vi bara helgpass och där har vi gått i bokstavsordning från fre.kv-till sö.kv. En häst -ett pass-och vill man inte så "säljer" man bort den till nån för en slant. Annars byts det friskt så att det passar till slut. Har man flera hästar så blir det fler pass. Det är bara inhyrda som är med i systemet,. Ganska bra system för man har ett pass var tredje vecka ungefär.
Vi har även anställda som kör dagsfodringarna på vardagarna, lyxigt va?

Senast ändrad:

Vi har inga stalljourer alls i vårat stall. Stora stallet rymmer fyra boxar, och ladan rymmer då en box till två shettisar.
hon som äger stallet morgonfodrar, och släpper ut alla hästarna. De har fri tillgång till hö i hagen, vilket gör att man slipper lunchfodra.
På kvällen tar var och en in sin häst, och den häst som är sist kvar i hagen. Mockar gör var och en till sin häst, middag sköter också ägarna. Kvällsmaten ger stallägaren när hon går ner och släcker till hästarna sent på kvällen.
Med andra ord är det stallägaren som gör mesta jobbet.
Jag brukar i och för sig mocka åt hennes tre hästar, släppa in dem om klockan är över åtta, ge de hö och nytt vatten.
Städar stallet gör var och en efter sig (alla utom en :mad: ), storstädning hjälper alla till med en gång om året, på sommaren när alla hästar är ute.

Jag står på en ridskola där det finns hästskötare i veckorna(ridlärarna fodrar kväll)

Helgerna delar vi upp privathästar och "fodervärdar" (på ridskolehästarna)
Så nu är det skitbra, vi har bara ca tre stalltjänter per termin :D
Vi delar upp rättvist, så alla som har två hästar har dubbla stalltjänster. Dvs vi delar upp efter hästarna och inte personerna..

I stallet vi har bebisen tar dom(min syster, föräldrarna) några kvällsfodningar ibland och insläppnär de har tid.
Ganska ok, fast där är det mindre rättvist.
De om har en häst får ha lika mycket som de som har tre somex.

När jag tidigare hyrde häst tillsammans med 5 andra, skötte stallägaren allt, det var bara om hon skulle bort som vi turades om att sköta hela stallet (8 hästar). Det hände ungefär varannan månad, så det var inget besvär!

När jag hyrde boxar i ett stall skötte stallägaren utsläpp och kvällsfodring. Var och en tog in sin/sina egna hästar, mockade och blandade mat + såg till att det fanns frukosthö packat, vilket stallägaren lade ut. Helgerna tog vi andra.
Senare ändrades rutinerna till att vi delade upp morgnar, insläpp och kvällar, för att ytterligare ändras till att var och en tog ut + in sina egna hästar (tyckte att de fick gå ut alldeles för sent och in alldeles för tidigt :angel: ). Vi delade på kvällar och helger.

Nu har min man och min kusins sambo byggt stall tillsammans hos min kusin och då gör vi såhär: varannan morgon och varannan kväll rullar schemat på. Då är det ev. täckesbyte, utsläpp, fylla på vatten ute på morgonen (hästarna har fri tillgång på hö ute). Kvällen gör man följande: insläpp, ev. täckesbyte, fodra kvällshö och kraft. Var och en mockar åt sina egna hästar (vi har två var), städning görs tillsammans, eller om man känner för det. Funkar perfekt, då vi tycker och tänker lika när det gäller hästhållning!

Min häst bor i ett stall där det finns 14 hästar, och allt, utom utsläpp och morgonfodring vardagar, sköts av oss som har häst i stallet. Vi träffas ca en gång i månaden och fyller i ett schema med alla sysslor: insläpp, fodringar, mockningar, utsläpp helger, och man får skriva i sitt namn på det man kan/vill ta. Vi har i förväg räknat ut hur många mockningar var och en skall ta, och hur många övriga sysslor, och så skickar vi runt listan och alla får fylla på. Fungerar utmärkt och har så gjort i tio år nu!

Jag står i helkollektiv och vi har passen fördelade per box. Hur många pass det blir per person och vecka beror på hur många som är uppstallade, just nu 6 st så det blir 5-6 pass per vecka. 1 tar morgonfodring & utsläpp, 1 lunch, 2 insläpp och 1 kväll. Just nu när vi är så få behövs kanske inte 2 för insläpp, det hänger kvar sen i höstas när det var 10 hästar, då det kändes bäst ur säkerhetssynpunkt.
Fördelningen av pass görs för 2 veckor i taget. Alla fyller i en lista där man prioriterar vilka pass man helst vill ha, sätter en 3:a för dem. Sen sätter man en 2:a el 1:a för pass man ev kan ta men helst inte, och lämnar de man absolut inte kan tomma. Sen lägger den ansvariga in detta i något exceldokument som optimerar så att så många som möjligt får så många av sina 3:or som möjligt. Funkar oftast ganska bra, det gör att fördelningen blir någorlunda rättvis vad gäller helgmornar och lördagkvällar osv. Det är iaf väldigt sällan det blir pass tomma, och sker det så löser vi det sinsemellan. Det som är bra är att om någon ska åka bort en vecka så ser den bara till att ta alla sina pass under den andra veckan på passperioden, skönt att slippa byta och greja!
Med min medryttare gör jag så att hon får säga vilka dagar hon vill ta hästen, har jag fått något pass den dagen så får hon ta det. Tror att de andra gör liknande, eftersom passen är fördelade per box så behöver man ju inte ta fler pass för att man har hjälp.

*KL*

Hoppas att det är ok att jag snor tråden lite? :angel:

Hur gör ni som delar per box om det står 2 hästar i samma box då? Ska det delas per häst eller per box?

Där jag rider släpper häst ägaren ut(hon äger alla hästar)
Jag och min kompis släpper oftas in dom när vi har ridit på veckor..
På helgerna släpper ägaren in,om hon absolut inte kan släpper vi in!!

4 helgfodringar per häst (1 morgon, 1 lunch, 1 middag och 1 kväll) så har man 2 hästar har man 8 fodringar, osv
Och är det 10 hästar i stallet så kommer det upp en lista på 5 helger så skriver man upp sig.

samma med kvällsfordingar vardagar. fast då kommer det upp en lista och är det då 30 kvällar så blir det 3 kvällar per häst

Hur delas stalljourerna (in/utsläpp fodringar etc) upp i ert stall?

Just nu står jag i stall där stallägaren sköter all service.

Men jag har förut stått i stall där vi haft jourer. Jag kan inte se att det finns något annat system än att en häst = en hästs jobb. Det vill säga: jourer/fodringar/insläpp osv delas upp per häst (eller per box som du säger). De som valt ha häst tillsammans har ju troligen valt detta av flera skäl; ett av dem var troligen att slippa ha lika mycket ansvar/jobb som om de hade en häst själv. Enligt mig vore det hemskt orättvist om de människor som är flera på en häst därmed skulle ta mer jobb. Om ett stall tillämpar den principen så innebär det då att om jag skaffar 4 hästar och är ensam på dem så kan jag ändå slippa ta mer jobb än för en häst... ;)

*KL*

Hoppas att det är ok att jag snor tråden lite? :angel:

Hur gör ni som delar per box om det står 2 hästar i samma box då? Ska det delas per häst eller per box?

Där jag stått fanns 2 hästar i samma box. Vi delade per häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 494
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka