Fördelning av stalljourer, hur gör ni

Sv: Fördelning av stalljourer, hur gör ni

Vi har "ett pass per häst" eller vad man ska säga och på shemat skriver vi hästarnas namn :D Nu är det 4 hästar i stallet och vi har ett rullande shema. d.v.s. om jag t.ex. har måndag morgon så har jag sen morgon på fredag och sen tisdag o.s.v. hoppas du förstår hur jag menar. om någon inte kan så byter vi.

Senast ändrad:

Grejen är den att vi har lessant för att helgen innan de missade fodringen (för andra gången) (de missade även en morgonfodring+utsläpp i höstas) så hade den inte varit upp hos sin häst, så den stod i en omockad box o hade ingen mat iordninggjord och inget vatten, så de som fodrade (kväll o morgon) fick göra allt detta åt deras häst eftersom de inte ville att den skulle vara utan.

sen som kronan på verket när vi haft stallmöte, (de va på måndagen efter helgen) o vi konfronterade dem o då så ljuger de oss rakt upp i ansiktet o säger att de va visst där fast sent på kvällen, då frågade vi - så då sket ni i att göra mat o fylla på vatten??? (eftersom morgofodraren fick föra det) då sa de åter igen att de glömde..:mad:

På onsdagen samma vecka, det va då de "glömde" att kvällsfodra.:confused:

Det är därför vi lessnat

Hejsan.

Vi har 1 utsläpp / häst på vardagar, just nu är vi 5 st så de blir 1/häst i veckan, jag har då 2 av utsläppen eftersom jag har 2 hästar i stallet.
Då är det endast utsläpp på morgonen.

Samma sak är det med helgerna, 1helg /häst, vi har ett rullande schema.
Då är det morgonfodring, utsläpp och kvällsfodring.
O lite olika sysslor som tex byta vatten i hagarna, städa i stallet m.m
:rofl:

Vi har 3-4 fodringar/häst/vecka. Vi delar upp fodringar per häst. Medryttare får ta fodringar.

Stallet jag stått i kollektivt gjorde så att varje box har ett nummer. 4 turer/dag och så är det rullande så man hade t.ex. morgonfodring måndag och utsläpp tisdag, nästa vecka insläpp onsdag nattfodring torsdag, och så rullade det vidare.

Kunde man inte så bytte man helt enkelt. Iom att det hela tiden rullade kunde man långt i förväg lista ut var man behövde byta. Vissa hade problem med morgonfodringar men kunde ta natten utan problem, och andra tvärtom, de bytte "alltid".

Jobbigt bara när jag hade tre hästar i det stallet... det blev i stort sett en tur per dag om jag inte hade turen att byta till mig båda morgonpassen när jag hade tid.

Vi har haft poängsystem tidigare, men nu övergått till fasta pass på ett rullande schema. Varje hästägare har en morgon och lunch fodring varannan vecka och varannan vecka en middagsfodrig(insläpp) samt en kväll. Bara att byta med varandra om man ska bort eller så dåman kan räkna ut långt i förväg vilka fodringar man kommer att ha. Fungerar utmärkt.

Vi har poängsystem, där en lunch är värd 5 poäng, en morgon 3 poäng och kväll 2 poäng. Detta beroende på att det tar längst tid att ta lunch, sen morgon och sist kvällen. Då vi har ett stall med både lösdrift och installade hästar får de installade hästarnas ägare fler poäng, då de hästarna ska in på kvällen. Lösdriftarna får bara mat morgon och lunch (mer eller mindre fri tillgång).

Jag som har en häst inne och en på lösdrift får alltså inte lika mycket poäng som om jag haft båda installade, men fler än om jag hade haft båda på lösdrift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 494
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka