Företagsekonomi gör mig helt yr!

Aliide

Trådstartare
Finns det någon snäll själ här inne som behärskar företagsekonomi? Sitter och ska försöka göra en inlämning men förstår verkligen inte hur jag ska sätta upp en resultat- respektive en likviditesbudget...

I min resultatbudget har jag med; Intäkter (dvs försäljning), i mina kostnader finns (personal (lön för medarbetare, däremot inte min egna lön som jag gör som privatuttag), lokalhyra, värdeminskning på köpt utrustning, reklamkostnader samt räntekostnader.

Men jag vet inte vart jag ska föra in mina lån (ett ifrån en släkting utan uppskriven ränta) samt ett banklån med 6% ränta. Det är väl knappast en intäkt eftersom det är lånade pengar?
 
Lånen ska endast vara med i likviditesbudgeten. Räntan är kostnaden för att du får låna pengar, så den ska vara med i resultatbudgeten.
 
Lån, alltså en skuld, bokförs på balanskonto i kontoklass 2 som avser skulder. Alltså på ett konto som börjar på 2.
Hör därmed till en likviditetsbudget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp