Företagshälsovård

Mischmasch

Trådstartare
Hur brukar det här med företagshälsovård fungera egentligen?
På mitt jobb är regeln att nyttjande av företagshälsovården måste godkännas av HR eller närmaste chef. Det innebär alltså att man måste berätta varför man vill söka vård och att det är upp till HR/närmaste chef att avgöra om det är arbetsrelaterat/påverkar arbetet.
Tänker mig att det kan vara ganska känsliga saker ibland som man kanske inte vill att andra ska veta om (typ "Hej jag läcker bajs på jobbet och behöver hjälp" eller vad vet jag).
Är det rimligt att HR/chefen ska veta allt om varför man vill söka vård och att det är dom som ska avgöra hur ens problem påverkar ens förmåga att utföra sitt arbete?

Låter märkligt, så har det aldrig varit på någon arbetsplats jag varit på.
Däremot har ibland chef kontaktats efter att man gett sitt medgivande, alternativt om man blivit sjukskriven så har det ju framgått av läkarintyget.
Men aldrig att någon annan ska få veta varför man söker hjälp.
Kan bara se nackdelar med det förfarandet, anställda som inte vågar söka hjälp och i förlängningen blir sjukskrivna länge

Hos oss behöver man inte gå via chef för första besöket (som är till för att fånga upp besvär som kan vara arbetsrelaterade tidigt), chefen eller HR kontaktas om vidare åtgärder krävs.

Hos oss tar förtagshälsovården endast hand om arbetsrelaterade skador, rehabilitering, ergonomi, arbetsmiljö och friskvård. Och man behöver ett godkännande från chefen innan man bokar besöket. Det tolkar jag som att man måste berätta för chefen vad det gäller. Jag har aldrig använt mig av företagshälsovården så jag vet inte.

Hos oss tar förtagshälsovården endast hand om arbetsrelaterade skador, rehabilitering, ergonomi, arbetsmiljö och friskvård. Och man behöver ett godkännande från chefen innan man bokar besöket. Det tolkar jag som att man måste berätta för chefen vad det gäller. Jag har aldrig använt mig av företagshälsovården så jag vet inte.

Vad menas med arbetsrelaterade skador i ert fall? Skador orsakade av arbetet? Känns som att det blir lite mer förståeligt i så fall och kanske inte lika känsligt att dela med sig av till jobbet. På mitt jobb är företagshälsovården även tänkt att omfatta alla skador/sjukdomar som påverkar arbetet. Och huruvida skadan/sjukdomen påverkar arbetet är en bedömning som alltså HR/chef ska göra som jag förstått det.

Vad menas med arbetsrelaterade skador i ert fall? Skador orsakade av arbetet? Känns som att det blir lite mer förståeligt i så fall och kanske inte lika känsligt att dela med sig av till jobbet. På mitt jobb är företagshälsovården även tänkt att omfatta alla skador/sjukdomar som påverkar arbetet. Och huruvida skadan/sjukdomen påverkar arbetet är en bedömning som alltså HR/chef ska göra som jag förstått det.

Ingen aning. Det är vad som står. Har själv aldrig haft kontakt med företagshälsovården så jag vet inte.

Hur brukar det här med företagshälsovård fungera egentligen?
På mitt jobb är regeln att nyttjande av företagshälsovården måste godkännas av HR eller närmaste chef. Det innebär alltså att man måste berätta varför man vill söka vård och att det är upp till HR/närmaste chef att avgöra om det är arbetsrelaterat/påverkar arbetet.
Tänker mig att det kan vara ganska känsliga saker ibland som man kanske inte vill att andra ska veta om (typ "Hej jag läcker bajs på jobbet och behöver hjälp" eller vad vet jag).
Är det rimligt att HR/chefen ska veta allt om varför man vill söka vård och att det är dom som ska avgöra hur ens problem påverkar ens förmåga att utföra sitt arbete?

Har aldrig använt Företagshälsovården när jag jobbat privat. När jag jobbat statligt gick man bara dit. Hade upplevt det som kränkande att HR skulle godkänna först.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 971
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka