Företagsnamn

Suspiria

Trådstartare
Jag har ohyggligt svårt att komma på ett företagsnamn! Jag hade velat ha något som har med norrland att göra (där vi bor) eller fornnordiska, natur eller liknande.
Det som omfattas av företaget är att måla tavlor, tova djur (från egen ull), göra skulpturer, hantverk i trä och liknande. Uppfödning av fjäderfä, olika raser, samt får. Kan hända att det utökas längre fram.
Främst behöver jag egentligen ett namn att ha till hemsidan för konsten då jag måste komma igång att annonsera, men det är bra om det är ett namn som fungerar till allt även om det blir separata hemsidor.

Vi bor bredvid en stor älv, ganska ensamt i naturen, mycket björk häromkring. Annars finns inget direkt som utmärker gården. Den har heller inget gammalt namn sedan tidigare, och jag vill inte att företagsnamnet är låst till en specifik plats om vi skulle flytta.

Har ni några tips på hur man ska tänka? En del turister från andra länder handlar men det måste inte vara ett internationellt namn.

Älvbjörkens xx känns mystiskt och lockande.
Se där, så enkelt men ändå rätt fint! Det var inte upptaget heller. Vet bara inte vad xx skulle vara. Egentligen enklast med ett ord bara eftersom företaget spretar åt olika håll. Så på hemsidan kanske det står Företagsnamnet överst, och sedan 2 olika flikar åt inriktningarna; Konst eller vad det nu ska kallas, samt lantbruket, som just nu bara omfattar fjäderfän och får.

Eller bara Älvbjörken?

Annars är det latinska namnet för björk Betula - det skulle kunna funka som företagsnamn. Fördelen där är också att man slipper prickarna som tenderar att ställa till det i hemsideadresser.

Ja, å, ä och ö kan vara lite knepigt. Betula var dock inte det finaste ordet jag hört riktigt. Kanske finns någon annan spinn på det.

Eller bara Älvbjörken?

Annars är det latinska namnet för björk Betula - det skulle kunna funka som företagsnamn. Fördelen där är också att man slipper prickarna som tenderar att ställa till det i hemsideadresser.

Det fanns flera företag som använde sig av "Betula", dessutom.

Är nog kanske bättre att hitta något med inte så mycket å, ä och ö i namnet. Fler förslag och ideér!

Nordic Artistics
Northern Birch
Birch Valley Sweden
Konst & Sånt Norröver
Artic Arts & Crafts
Country Artic Art

Stamforsen
Nordverk eller Norrverk (går ju att spinna vidare på med t.ex. Naturverk osv)
Nordgård
Krafthantverk (liten synthyllning sådär ;) )

Nord och north används på flera sätt i många företag. Vill inte heller ha art, craft, konst eller liknande i företagsnamnet. Som jag skrev så är det även ett lantbruk.

Jag har ohyggligt svårt att komma på ett företagsnamn! Jag hade velat ha något som har med norrland att göra (där vi bor) eller fornnordiska, natur eller liknande.
Det som omfattas av företaget är att måla tavlor, tova djur (från egen ull), göra skulpturer, hantverk i trä och liknande. Uppfödning av fjäderfä, olika raser, samt får. Kan hända att det utökas längre fram.
Främst behöver jag egentligen ett namn att ha till hemsidan för konsten då jag måste komma igång att annonsera, men det är bra om det är ett namn som fungerar till allt även om det blir separata hemsidor.

Vi bor bredvid en stor älv, ganska ensamt i naturen, mycket björk häromkring. Annars finns inget direkt som utmärker gården. Den har heller inget gammalt namn sedan tidigare, och jag vill inte att företagsnamnet är låst till en specifik plats om vi skulle flytta.

Har ni några tips på hur man ska tänka? En del turister från andra länder handlar men det måste inte vara ett internationellt namn.

Birkagardis Fineart (Björkgårdens konst handtverk) ?

Birkagardis Fineart (Björkgårdens konst handtverk) ?
Vilket språk är det?
Jag har försökt översätta en del till fornnordiska men svårt att hitta. Bla björk. Fineart vill jag inte ha med, då sånt inte behöver finnas i företagsnamnet iom de olika inriktningarna.

Vilket språk är det?
Jag har försökt översätta en del till fornnordiska men svårt att hitta. Bla björk. Fineart vill jag inte ha med, då sånt inte behöver finnas i företagsnamnet iom de olika inriktningarna.
Det är "Vikinga språk" Birk = Björk, Gard(i) Gård(en) Möjligt att det kan vara norsk dialekt av vikinga språket
Annars "Birkagardi Kaupang"

Kaupang = Handelsplats. Jämför platsen Kaupang utanför Tönsberg i norge som hade samma status som Birka gällande handelsplats.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka