Förkalkning i muskel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 203
G

Generalen

Någon som har varit med om detta, eller liknande?
Vad innebär det? Goda/dåliga prognoser?
Vad beror det på? Ärftligt?

Min tik som bor hos mamma/pappa, landade förmodligen olyckligt efter ett nerhopp från soffan för ca 1 månad sedan och började halta. Veterinär besöktes eftersom det inte gick över, som inte hittade något. Smärtstillande och antibiotika sattes in, men hon blev inte bättre. Nu har min syster varit hos veterinären med henne igen, som trodde att det kan handla om förkalkning i en nackmuskel, och smärtan strålar förmodligen då ut i frambenet som hon haltar på. Hon ska nu gå på kortison i 3 veckor, med minskning av dos varje vecka, och om det inte hjälper så ville vet göra en biopsi. Det kan vara så att hon får gå på medicin livet ut.

Så, då undrar jag om det finns någon annan som har erfarenhet eller kunskap om detta? Kommer hon kunna fungera som vanligt? Hur behandlas det? Hon är "bara" 8 år gammal, och har säkert 4-6 år kvar att leva. Hon betyder verkligen otroligt mycket för mig, därför är jag otroligt nojjig. Positiva svar önskas... *erhm* :angel: :cry:

Sv: Förkalkning i muskel

Possitiva svar? Tyvärr, inte från mig.

Jag hade en bc-valp som vid 6 månaders ålder började halta. Det visade sig att hon just hade förkalkning i muskulaturen.
Vet, kunde inte komma fram till om detta var ärftligt betingat eller vad det berodde på.
Valpen avlivades då det med största sannorlikhet skulle bli värre med tiden.
Hunden är obducerad på Ultuna och man ska kunna få ta del av innehåll i denna om man hör av sig dit.

Liten Nova :cry:

Nova6mnader.jpg

Allt jag känner till om detta är att på människor kan det uppstå vid felbehandlad skada. Har aldrig hört talas om det på shih-tzu någon gång (antar att det är en sådan det gäller) Ska höra mej för om någon annan hört talas om det.

Usch, så synd!
Gjordes det någon biopsi på hunden? Var det länge sen?

Japp, det är shih-tzu... :( har aldrig hört talas om det heller faktiskt.

Varken jag eller veterinärerna som behandlade Nova hade hört talas om detta. Vet gjorde en hel del efterforskning och hittade ETT ENDA beskrivet fall, ett i USA.
Nova fick smärtlindring, det gjordes både röntgen, ultraljud och biopsier. Hon fick springa ett antal löpmeter på gången i Ultuna medans veterinärer tittade på henne och hennes röntgenbilder. Ingen blev klokare av det.
Detta är nu två år sedan.

Men det är väl lustigt? Eftersom förkalkning drabbar människor och är jättevanligt borde man väl stöta på det hos djur också? Vore ju världens otur om min älskade lilla Doris råkat ut för detta... :( men vet gjorde bara ett enkelt konstaterande, hon/han borde väl då alltså stött på det förut om man häver ur sig det efter att "bara" ha klämt och känt på hunden utan biopsi, röntgen eller liknande?

Inget positivt svar härifrån heller, tyvärr!:( Vovven fick tas bort:cry:

Men nej... :crazy:
Fan. Jag är inte redo för det här. Inte än. Hon ska ju leva i flera år till...
Nu är det bara att hoppas och be för att det är något annat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 073
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
6 107
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka