förkortningar och annat

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Vanillie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 562
V

Vanillie

Tänkte kolla om ni vet vad detta innebär
BOK-PROV - (ej godkänt karaktärstest) ?

och lite vanliga förkortningar som jag inte hänger med på riktigt
VDH CH
LU CH
CH CH
SE V

Sen undrar jag också hur det kommer sig att en hunds kullsyskon ej finns reggade på skk hunddata?

Jag håller på att kolla upp en hund åt en närstående som hon ska åka o kika på i helgen, men jag är inte så haj på det här med släktforskning ännu ;)

Jag har iaf kollat upp mamma och pappa till hunden i fråga, deras kullsyskon, farmor o farfar och mormor och morfar och deras kullsyskon, och såklart hundens kullsyskon, ska man kolla ännu längre bak i leden?
Det jag har kollat är hd, ed och ögon, samt titlar och MH.

Hoppas att det finns någon som är duktig på sånt här o tycker det är kul, vill gärna lära mig mer om vad man ska kolla efter osv.

berätta berätta :bump:

Sv: förkortningar och annat

BOK-prov kan jag åtminstone svara på. Det står för Bevaknings Och Karaktärsprov och var en slags föregångare till dagens mentalbeskrivning (MH), enkelt uttryckt. Karaktärsdelen (K) bestod av en MH light. Om jag minns rätt så var det någon form av skrammel, ett stort "byte" som hoppade iväg under ett skynke, samt skott. Någon form av social test ingick säkert också, där någon främmande skulle hantera hunden.

Bevakningsprovet (B) bestod av att hunden skulle markera vittring av en människa (eller två?) som låg gömd i skogen samt markera ljuden av en människa som rörde sig i skogen men inte syntes från hundens position.

Det är snart 20 år sedan jag gjorde detta, så jag har säkert missat något, framför allt i karaktärsdelen, men MH-light är nog en ganska bra beskrivning.

"VDH CH
LU CH
CH CH
SE V"

CH där betyder champion. VDH, LU osv är landsförkortningar.
SE V följs vanligtvis av en siffra, så att det blir tex SE V-10. Det betyder att hunden blev "Svensk Vinnare 2010". (Svensk vinnare är en titel man kan vinna på svensk vinnarutställning)

Om hundens syskon inte finns med på hunddata brukar det oftast röra sig om att hunden i fråga är en import och därför är enbart den hunden reggad i Sverige.

Men vilken gren rör det sig om i dom övre? utställningschampion ch brukar väl numera förkortas uch? Eller så kanske det bara är gammalt?

Hunden utan kullsyskon, är inte import ? då dena mamma och pappa finns reggade + längre bak i ledet? Annars hade det ju vart en utmärkt anledning, kanske det bara föddes en valp i den kullen? men oftast brukar det röra sig om 6-10 st i en kull i den släkten så det verkar lite knepigt. Hade varit kul o kolla på dom syskonen med, men man får väl kanske anta att det bara föddes en valp.

Lizah: tack så mkt, bra förklaring! Då är jag helt med.
Om hunden blir ej godkänd, så kan man ju anta att den hade ev rädslor osv då? Fanns inget utförligt öth tyvärr :(

Lizah: tack så mkt, bra förklaring! Då är jag helt med.
Om hunden blir ej godkänd, så kan man ju anta att den hade ev rädslor osv då? Fanns inget utförligt öth tyvärr :(

Ja, det får man nog anta, tyvärr. Den hund jag gjorde detta med hade massor av rädslor och var riktigt dålig mentalt, men blev ändå godkänd. Hon var förvisso skottfast, så det kan ju hända att denna hund ej var skottfast och därmed blev ej godkänd.

Men vilken gren rör det sig om i dom övre? utställningschampion ch brukar väl numera förkortas uch? Eller så kanske det bara är gammalt?

Hunden utan kullsyskon, är inte import ? då dena mamma och pappa finns reggade + längre bak i ledet? Annars hade det ju vart en utmärkt anledning, kanske det bara föddes en valp i den kullen? men oftast brukar det röra sig om 6-10 st i en kull i den släkten så det verkar lite knepigt. Hade varit kul o kolla på dom syskonen med, men man får väl kanske anta att det bara föddes en valp.

Jadu, det vet jag inte. Dock har jag märkt att många ("alla") inom min ras menar utställningschampion om det bara står "champion". Säger de att hunden blivit svensk champion är det införstått att det är utställning man menar :grin: Förhoppningsvis är det väl inte så överallt. Annars har du helt rätt i att utställningschampion förkortas UCH.

Börjar regnumren på alla hundar med S.. någonting? För annars är de utlandsreggade. Min unghund har en far från ett annat land. Bak i hans stamtavla finns hundar som inte varit svenskreggade, men ändå går det att klicka på dem om man klickar på namnen i stamtavlan på hunddata.

ah okej, regnumret börjar på S. Lustigt det där :S

Här kommer lite om förkortningarna:

VDH CH = VDH champion, sök på vdh.de så ser du vad vdh står för, det är en tysk championtitel

LU CH = Luxembourg champion

CH CH = Schweizisk champion

SE V = Svensk viltspårchampion

Att hundens syskon inte är reggade i Sverige beror troligtvis på att hunden är importerad och att syskonen bor i andra länder.

näää, svensk viltspårchampion ska väl vara SE VCH. jag tror som red chili att det är en siffra efter SE V som alltså är svensk vinnare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka