Förkyld med hemsk hosta

cowgirl81

Trådstartare
Min son har åkt på en rejäl förkylning med en väldigt dum hosta. Han rosslar och har svårt att andas. Febertopparna han får är inte roliga, men emellan dom är han pigg och glad och äter.
Var upp till vårdcentralen idag då vi haft en hemsk natt jag och sambon och framför allt sonen. De tog blodprov för och kolla om det är astma eller något annat, kom ej ihåg vad. Men det visade inget.
Detta är första gången sonen är sjuk så jag är ju lite orolig då det finns astma inom familjen och jag hade krupp som liten. Sonen är 1½ år gått på dagis sen han var 1år och 2 månader.
Nån som vet nått tips på hur jag kan underlätta för honom, han får bisolvon just nu 3 gånger om dagen. 2,5ml varje gång.
Tacksam för svar orolig mamma

Sv: Förkyld med hemsk hosta

Haft många hemska hostnätter med yngsta dottern.

Höj huvudänden på sängen
Ha lite svalt i sovrummet

Vid krupphosta tycker jag att det funkar allra bäst att gå ut i friska (och kalla) luften. Varm saft var det någon som tipsade mig om men har dock inte provat det själv.

Står visst helt still i huvudet nu när jag ska skriva ner mina tips:confused:, kankse någon annan som är mer på alerten:confused:.

De kanske tog blodprover för att kolla om det är RS-virus? Just nu härjar det lite överallt, så var uppmärksamma om han får ännu svårare med hostan, då kan han behöva åka in till sjukhus. Men de flesta barn klarar av RS utan några större problem mer än att de är sjuka länge. Min yngsta hade det vid 5 mån men vi upptäckte det inte förrens det var på väg att gå över, maken däremot åkte på lunginflamtion i samma vevva. Men idag är han snart 5 år och utan några problem! Sonen alltså... ;)

LitenIsa
Jo huvudänden är höjd, svalt i rummet är det också. :) Tyvär går inte saft ner hos min herre, han är inte så glad i söta drycker. Däremot dricker han kopiösa mängder med mjölk. Vi är ute så mycket det går nu i det fina vädret. han älskar att vara ute.

Snurrfian
Jo de tog prov för RS-virus och astma. Men var negativt på båda. Men doktorn sa jag skulle ringa med en gång om det blev värre. Känner mig så maktlös. Ser hur ont han har när han hostar, fått tips om att prova ånga. men frågan är ju hur man ska göra, han tycker inte om och bli fasthållen och sånt.

Men mjölk är ju slembildade? Kanske dumt att han dricker massa mjölk om han har hosta.

Han dricker tyvärr inget annat. Han ratar vatten just nu, annars brukar han dricka lika mycket vatten som mjölk.

Blanda hälften mjölk och hälften kokt vatten. Silverte. Då blir mjölkmängden mindre, men det smakar som mjölk.

Mina barn tycker om när man håller emot runt magmusklerna när de har jobbig hosta. De orkar hosta upp slemmet bättre då.

Det ska jag prova, Han hostar inte så mycket idag så var nog bara en snabb förkylning. Men brukar vara värst på morgonen men eftersom han inte sov hemma inatt så får jag se natt till måndag hur han är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag har hosta jajamän. Som tyvärr inte blir bättre utan snarare tvärtom värre. Va förkyld med hosta för över 1 månad sedan...
Svar
10
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka