Förlänga tyglar?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som har något bra tips på hur man enkelt kan förlänga ett par tyglar?

Favorittyglarna blir för långa vid hoppning i storlek full, men för korta i strl ponny, och de finns inte att köpa i cob vilket nog skulle bli perfekt.

Men nån kanske sitter på något jättesmart sätt att enkelt förlänga. Korta de långa hos sadelmakare tänkte jag först, men kortar man vid spännet mitt på så får man stolparna på fel ställe.

Enda jag kommer på är att sätta på hakar, och spänna tygeln i haken och haken i bettet, men det blir ju inte så mkt längre.

Vill inte ha någon form av sådana där elastiska grejer som finns som man sätter mellan tygel och bett för att mildra tygeltag etc btw, annars skulle de ju lösa det hela.

Sv: Förlänga tyglar?

Korta de långa hos sadelmakare tänkte jag först, men kortar man vid spännet mitt på så får man stolparna på fel ställe.

Nu hänger jag inte med? Varför skulle det bli så?
Du tar ju bara bort en del av tyglarna som du inte använder.
Du utgår ju ifrån tyglarna så som du använder dem idag.
Om du trivs med tyglarna men tycker att änden är för lång (och kanske kanar in under sadel eller liknande, så är det väl bästa lösningen?

Eller tänker jag baklänges på något vis?

Tar du bort längden mellan en stopp hamnar ju resten på samma plats, bara den biten kortare.

EN tygel är ju tygelfäste - slät del (där martingal etc går), sen stolparna, och sen till sist en slät del igen, och ändspännet. Om jag kapar av säg 2 dm i änden, så kommer stopparna att hamna i änden, och när jag kortar tygeln så kommer jag att hamna väldigt nära/på (beroende på längd) området närmaste bettet som är slätt och utan stolpar.

Hängde du med nu? En slät tygel eller liknande är ju plättlätt att korta så, men värre med de som har stoppar/stolpar/grepp av ngt slag, kom jag på =/

Funderar på hur fult och bökigt det blir att sätta en bit av en snokrem i änden, mellan spännena, skarva typ?

Tar du bort längden mellan en stopp hamnar ju resten på samma plats, bara den biten kortare.

Kan man göra det? Vad händer med hållfastheten då? (För då måste man ju kapa av tygeln i två delar och sen fästa dem igen, och frågan är hur man fäster ihop dem igen?)

EN tygel är ju tygelfäste - slät del (där martingal etc går), sen stolparna, och sen till sist en slät del igen, och ändspännet. Om jag kapar av säg 2 dm i änden, så kommer stopparna att hamna i änden, och när jag kortar tygeln så kommer jag att hamna väldigt nära/på (beroende på längd) området närmaste bettet som är slätt och utan stolpar.

Hängde du med nu? En slät tygel eller liknande är ju plättlätt att korta så, men värre med de som har stoppar/stolpar/grepp av ngt slag, kom jag på =/

Funderar på hur fult och bökigt det blir att sätta en bit av en snokrem i änden, mellan spännena, skarva typ?

Du måste ju få samma problem där om du förlälnger tygeln, då kommer ju "martingaländarna" närmare dig.

Kan du inte förkorta dina långa tyglar framtill, i "martingalområdet" då? (Eller är den biten nödvändig för att du använder martingal?)

Som Sorbe säger: Lika långt som mellan två stroppar/stolpar?
Borde inte vara något problem för en sadelmakare som skär av tygeln och gör ett nytt "bettfäste".
Eller?
Är jag ute o svävar nu igen?

Martingalbiten är önskvärd men inte nödvändig. Jag använder martingal men bara på ena tygeln (dubbla tyglar, ena går till ett hack, andra till tränsbettet, martingalen sitter bara på tränsbettstygeln), och jag kan ju ha de här tyglarna på hacket.

Och jo, jag får såklart samma problem om jag förlänger till bettet *inser* . Fan, jag visste det var för enkelt och att jag missat något =/

Ett nytt betfäste borde ju gå att göra ja, men då är frågan hur mkt det kostar, om det kostar lika mkt som att köpa 'dyra märkestyglar' (det finns liknande sorter från t ex Hubertus, och de TROR jag fanns i cob, kikade inte så noga då priset var väl häftigt för ett par tyglar bara till hoppning). Men får kolla upp.

Men sätta en snokrem borde inte ge någon negativ inverkan annat än om änden blir 'styv och bökig', och att det ser fult ut. För det är ju bara på lång tygel jag håller så högt upp som 'skarven' skulle komma, och det får jag väl leva med. När jag väl tagit tygeln är jag ju på rätt ställe igen då?

(De är alltså 'precis' när jag tar tyglarna, då fungerar det. Men för korta för fri skritt och lite längre tygel under uppvärmning och så. Exakt hur mkt kan jag inte säga då jag inte velat provrida med dem iom att jag kanske måste lämna tillbaka dem, bara provat de på stallgången)

Hos sadelmakare? Hur gjordes det och hur blev resultatet? Och längst ut - vilken ände? =)

Hallå!
Det brukar ju vara du som kommer med lösningarna!;)

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa dig mer *sorry*

Jag förstår faktiskt inte problemet? Stämmer "stoppen" på tygeln i ponny eller full?

Stämmer de i ponny förlänger du i änden, antingen bara ena så spännet hamnar snett (du förstår va?) eller så förlänger du båda så spännet hamnar på mitten.

Stämmer stoppen i full så kortar du änden, som ovan antingen ena eller båda.

Allt blir nog dock rätt fult, men jag är gräsligt kräsen :angel: Borde inte bli lika dyrt som att köpa nya (märkes)tyglar iaf som du skrev om.

Annars gör du bara en knut längst ut på fulltyglarna. Populärt i terrängen.

På mitten. lika mkt på vardera sida.
en vanlig skomakare kan göra det.

På mitten vid mittspännet, elle rpå mitten av respektive tygel? Hur 'skarvades' det i så fall? Jag är lite tveksam till en skarv 'mitt på vardera tygel', ur hållfasthetssynpunkt? Men kanske blir starkt nog?

the_connemara skrev:
Jag förstår faktiskt inte problemet? Stämmer "stoppen" på tygeln i ponny eller full?

Stämmer de i ponny förlänger du i änden, antingen bara ena så spännet hamnar snett (du förstår va?) eller så förlänger du båda så spännet hamnar på mitten.

Stämmer stoppen i full så kortar du änden, som ovan antingen ena eller båda.

Allt blir nog dock rätt fult, men jag är gräsligt kräsen Borde inte bli lika dyrt som att köpa nya (märkes)tyglar iaf som du skrev om.

Annars gör du bara en knut längst ut på fulltyglarna. Populärt i terrängen.

De stämmer i cob? ;) Dock så om man fram, vid bettet, kortar fulltygel så blir det nog bra (fast då kan man inte ha martingal på den tygeln men sak samm). Och samma om man länger ponnytygel lite i knäppet mitt på så blir det nog bra.

Och jag är också kräsen utseendemässigt, samtidigt så känns det som en overkill att hosta upp 900 spänn för ett par tyglar som bara ska användas för hoppning =/

Knut fick jag köra med sist, men nu har jag dubbla tyglar, dvs det blir himla bökigt med knut tyvärr).

Ah, så du har redan ett par bra i cob, nu är jag med ;)

Jag hade längt ponnytygeln. Det håller säkert jättebra även om man kortar fulltygeln vid bettet men det skulle kännas bättre för mig att klippa o klistra på en del som inte tar belastning.

Alltså kan man inte korta på mitten? Jag har inte riktigt fattat vilken sorts tyglar du har. Men konceptet är att martingaldelen och den andra 'hålla i delen' är två ihopsydda och att man i sådana fall sprätter upp kortar och syr ihop.

Men det verkar vara mycket jobb :D

Alltså kan man inte korta på mitten? Jag har inte riktigt fattat vilken sorts tyglar du har. Men konceptet är att martingaldelen och den andra 'hålla i delen' är två ihopsydda och att man i sådana fall sprätter upp kortar och syr ihop.

Men det verkar vara mycket jobb :D

Smala lädertyglar, med läderstoppar. *hämtar dem för att mäta*

Tygeln är i en del, inte skarvat mellan martingaldel och delen med stoppar.

Ponnytygeln: Stoppar till 20 cm innan ändspännet/mittspännet. 50 cm lång 'martingaldel' (mätt från flugan skjuten mot bettspännet). Fyra stoppar/stolpar.

Så ska man korta dem blir det själva bettspännet man får flytta 'inåt' (mot handen) på martingaldelen, och kapa 'överbliven ände'. Kan en sadelmakare säkert flytta i sömnen, dvs man kortar fulltyglarna.

Länga ponnytyglarna tycks ju vara besvärligare. Iom att de är så korta och det är så få stoppar så är det ju vid mittspännet man får förlänga då, förlänger man vid bettet 'missar' man stolparna' vid kortade tygel.

Ah, så du har redan ett par bra i cob, nu är jag med ;)

Jag hade längt ponnytygeln. Det håller säkert jättebra även om man kortar fulltygeln vid bettet men det skulle kännas bättre för mig att klippa o klistra på en del som inte tar belastning.

NJa, de finns ju inte i cob, så det har jag inte. Men cob skulle bli perfekt, dvs mitt emellan ponny och full. Tyvärr finns ju inte det, så ska jag inte byta tygelsort så är det länga ponny eller korta full som gäller.

Har grepptyglar också (dubbla tyglar ju), de fanns i cob och blev PERFEKTA. Men vill ha smala, och helst precis sådana jag har, dvs smala, mjuka med läderstoppar, till den andra tygeln. Så står mellan köpa samma typ av tygel men dyr märkestygel (finns då i cob), eller modifiera en ponny alt full av den här trevliga, billiga varianten.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 381
Senast: Magiana
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 411
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka