Förlängd ättid med "munkorg"

TantEster

Trådstartare
I en tråd på hästvård har bland annat "höbur" diskuterats. Höburen är alltså som en stor höhäck, med relativt små "maskor", som står på marken. I den finns hö eller kanske hösilage/ensilage. Hästarna får dra fram strån genom maskorna.

Tanken är att förlänga hästens ättid. Kanske har man ingen möjlighet att fodra flera gånger i hagen under dagen och tycker inte att halm är ett alternativ (detta är alltså egna spekulationer, höburens uppfinnare kan ha helt andra motiv).

Men - är det fysiologiskt att förlänga ättiden genom att förhindra hästen att komma åt maten? Tuggtiden blir ju på sätt och vis längre - men med färre strån i varje tugga. Den "dåliga" tillgången på foder efterliknar förstås att i det vilda gå och hitta en grästuva här och där. Minus rörelsen. Men..

Vad tror ni foderfysiologikunniga?
(Jag hoppas att höburens grundare inte tar illa upp, se detta som en allmän fråga bara)!

Sv: Förlängd ättid med "munkorg"

Det kan nog vara en vettig konstruktion, förutsatt att den är vettigt konstruerat och avpassat efter rasen den är ämnad för. Behoven är ju olika, men måste täckas när det gäller grovfoder. Dessvärre har jag sett konstruktioner som inte var ämnad för de hästar som nyttjade den, dvs i det fallet täcktes inte behovet av TS per dygn och då blir det fel.

Ett ganska effektivt sätt att förlänga ättiden är att ge grovstråigt grovfoder.
De brukar äta det långsammare och dessutom ofta äta mindre av det, just för att det tar sån tid att tugga.

Jag tycker syftet är bakvänt. Vill man förlänga en ättid så får man banne mig se till att ge så det räcker under lång tid. Lite hänsyn får man faktiskt som människa ta om hur en häst är konstruerad. MEN tyvärr verkar det som att många hästägare inte vill anpassa sig till hur en häst fungerar.

Vad tror ni foderfysiologikunniga?

Inte för att jag tror att jag kan räkna mig dit men jag svarar ändå.

Jag läste den andra tråden tidigare idag. Men är lite tveksam.
Jag trodde att det var tuggbehovet dvs antalet tuggor(ordval?) som behöver fyllas och inte ättiden? Det kan nog bara uppfyllas om den får tillräcklig mängd strå att tugga. Om den lyckas dra ut mindre mängder så tuggar den säkerligen också en mindre tid. Dessutom måste den ju få i sig tillräcklig mängd grovfoder. Men det får den kanske?
Min häst som är av den lärttfödda varianten har alltid tillgång till halm. Hon äter halmen men absolut inte så att hon vräker i sig den tills den tar slut. Jag antar därför att hon får den mängd strå hon behöver.
Det är klart att man kan se det som att hästen går ute i det fria och tar en tugga på varje ställe, kanske. Jag tycker att det borde finnas en viss risk att hästen blir stressad av att inte komma åt maten.

Efter att ha skrivit detta så inser jag att jag egentligen inte har en aning.

Jag tycker syftet är bakvänt. Vill man förlänga en ättid så får man banne mig se till att ge så det räcker under lång tid. Lite hänsyn får man faktiskt som människa ta om hur en häst är konstruerad. MEN tyvärr verkar det som att många hästägare inte vill anpassa sig till hur en häst fungerar.

Vad föreslår du att jag ger min knatte? 4 kg hösilage (60 % TS) till natten är slut snabbt som örat, och ger en ponny som anser han är HUUUNGRIG. Han har halm med, men är inte spec förtjust i halm dessvärre, ens foderhalm. Dock kan jag sova aningens bättre på nätterna i vetskapet att han HAR halm om han vill.

Sista givan ges mellan 21 - 23, och ut går de mellan 06 - 08, dvs det är max 9 h och minst 7 h det handlar om. Men det blir likförbaskat för lång tid utan mat.

Löser du problemet åt mig är jag själaglad. Annars är jag nog nödd och tvungen att prova nån form av tingest som förlänger ättiden och ger mindre tuggor/gång. (Det gör ju btw även en betesbegränsare, där tar ju maten aldrig slut dock på samma sätt)

Allmänt, svar ¨på Esters fråga:

Om man kan få det så att höet inte behöver DRAS ur en behållare, dvs det blir mer noppa hö, tror jag på det. Däremot är jag inte förtjust de där höet ska dras ut i nederkant - alls, blir helt fel ställning. Utan de ska äta 'uppifrån'. Dock blir det - inbillar jag mig - inte så bra för nacke/rygg om de ska dra ut tussvis, och dra uppåt.

Hur löser man då problemet med hästar som VILL äta mer än de ska, dvs som äter sig till övervikt? De lättfödda varianterna är det inte alltid självklart vad man ska ta sig till med, tycker jag. Jag hade gärna gett min dam hur mycket hö som helst, men då blir hon ju på tok för fet. Jag lider av att känna att jag måste begränsa maten...:(

Hur krasst det än låter, men motion och arbete får ju faktiskt stå i propotion till om hästen är lättfödd som många säger att dom är. Ska det vara så himla svår mattematik att vissa individer som har lätt för att gå upp i vikt behöver mer/bättre/annan motion än vad den kanske får ?

Faktum är att de oftast slutar hetsäta om de lär sig att det alltid finns mat i fri tillgång.

Jag har ett gäng lättfödda och matglada pållar som har haft fri tillgång till riktigt bra hösilage de två senaste vintrarna. Och faktum är att inte ens de hungrigaste shettisarna har sett ut som tunnor. Välfödda, runda och goa, men inte mer än så.

Nu har jag funderat lite...

Jag anser att man i första hand ska tillgodose hästens behov genom att ge den tillräckliga mängder med ett grovfoder som är anpassat efter den enskilda individens näringsbehov. Man ska inte ha ett "kohö" till en häst som "bara" motionsrids". Jag tror att det kommer att komma mer inividanpassade grovfoder i framtiden, vissa stora leverantörer har ju redan infört det.

Vad gäller höburen så tror jag för det första att den är ofysiologisk i sitt utförande. Som Alexandra skriver så anser jag att hästen ska kunna plocka till sig foder uppifrån - inte behöva lägga huvudet på sned och dra. Om hästen får sitt grovfoderbehov tillgodosett med vanliga givor tror jag att en rätt utformad höbur kan vara ett bra alternativ som just tidsfördriv. Alltså - den plockar i sig från buren men har redan fått ett antal kilo så att den inte är för hungrig.

Mina hästar har en så stor hage att de alltid kan gå och plocka lite i det vissna som finns kvar under höst och vinter. Det skapar sysselsättning och jag tror att det är det allra bästa.

Problemet är ju att HITTA grovfoder anpassat till individen.

Jag skulle behöva 3 MJ/kg foder typ :crazy:

5.7 MJ/kg foder. 2-åring, växer, stor C nu. Blir TJOCK på 10 kg, dvs 57 MJ. Och är om han inte får fri tillgång 'hungig jämt'. På fri tillgång rullar han fram.

knapplån

Jag vet att hästar inte blir mätta som vi. Vi har känner ju av när magsäcken blir full. Men jag undrar om det ändå inte är så att mängden näringsämnen i fodret lite också påverkar hur mkt de äter. Eller har jag fel? Min lättfödda ponny fick lusern, hö/ensilage och fri tillgång till halm i vintras. Hon är ganska fixerad vid mat men det verkade ändå så att hon blev mätt av det hon fick och nöjde sig med det.
Mina hästar går också året om i stora hagar och har alltid ngt att tugga på. Det spelar nog också roll.

Nej, hästen äter inte för mycket. Det foder/bete du erbjuder är för näringsrikt för just din häst. Det är ditt ansvar att fixa till.

Fast Ester. HUR löser man det med de extremt lättfödda små sakerna? Min skulle behöva äta typ granbarr eller nåt för att hålla sig.

Samma sak vintertid, skulle behöva ett grovfoder med 3 MJ/kg foder för att inte behva begränsa grovfodergivan och ÄNDÅ ha en för tjock ponny.

skaffa ett GROVT hö, som tar lång tid att tugga

det både förlänger ättiden och minskar åtgången

*vet av erfarenhet*

Nej inte alls bra då kanske mer hittar denna tråd, och jag kan även få råd här :) vill ju bara mina hästar väl, därav min tråd :)

Problemet är att jag inte hittat ens grovt hö med en MJ under 7. Och han äter minst 10 kg hö ändå den lilla gynnaren =/ (Just nu står de inne dagtid, han går på bete med munkorg resten av tiden, de får lite hö att tugga på inne, blir så många h utan mat annars. Fblherren får fint, mjukt hö, ponnyskrutt får grovt. Nu får de reglerade givor, men med tanke på farten det går ner, och då vilar han en hel del inne med, så sätter han lätt i sig 5 kg sånt på en natt).

Han har sjukt lågt behov, kan ju inte säga exakt vad det är eftersom jag aldrig kommit ner dit :crazy: men bra bit under 50 MJ, skulle tippa på neråt 40 MJ.

Jag drömmer våta drömmar om när han är äldre och kan motioneras mer, är enda sättet. Om jag inte lyckas hitta det där silaget med 3 MJ/kg foder typ. Helst UTAN att ha typ 25% TS ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka