Förliten sadel?

maoulina

Trådstartare
Startade en tråd om jag kunde rida i en förliten sadel men tänkte starta en ny eftersom den andra säkert är bortglömd.

I alla fall så har jag tagit en bild och undrar om ni tycker att sadeln är förliten. Den är en 16'' i sätet och en 17'' brukar funka bäst för mig men eftersom detta är den ända dressyrsadeln till hästen så rider jag gärna dressyr i den. Ägaren tycker den är okej för mig men dock har jag liite svårt att sitta ner i den men det går med lite ansträngning. Den är ingen ''typisk dressysadel'' med djupt säte och stora klossar utan en nätt sadel. Mina ben får plats fint men det är mest rumpan som är lite för stor haha.

Som sagt vad tycker ni?
Sadeln ligger bra på henne och får ett jämt och fint ''svettavtryck'' på schabraket och ligger inte och tycker i bakvikt.

Dock ser jag nu att jag nog ska ha ett hål längre på stiglädrena.
p1030978kop_161716451.jpg

Sv: Förliten sadel?

Tycker det är precis på gränsen alltså. Du kan nog använda den tillfälligt, men någon längre period skulle jag nog vela säga nej.

Den är definitivt för liten för dig och det skadar både sadel, häst och ryttare. Så jag skulle råda dig att köpa ny sadel.

okej! det är så synd att den är förliten för mig för jag kan ju inte riktigt komma och säga till ägaren att hon ska köpa en ny sadel för att den inte passar mig. dock är det omöjligt att den passar ägaren och hennes dotter, så vet inte varför de har en så liten dressyrsadel för deras andra sadlar är 17'', (dock är det bara jag som rider henne nu).
jag rider nästan bara dressyr och hoppar inte alls ofta och då vill jag ju ha en dressyrsadel men får väl inse att jag måste rida i hoppsadeln.

bild på när jag rider i hoppsadeln som är 17'' och passar mig bra, eller vad tycker ni?
p1030406kopp_162022184.jpg

Ser betydligt bättre ut!! Jag tycker du ska rida dressyr i hoppsadeln om det inte finns någon chans att du kan få en större dressyrsadel. Det är varken bra för dig, hästen eller sadeln att rida i en så liten sadel.:)

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: caballus
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 048
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka