Förmåner/kompensationer

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare LECH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 022

LECH

Trådstartare
För att få tävla måste man ju vara medlem i en förening. Alltså representerar/gör man reklam för en klubb varje gång man startar i en tävling (på gott och ont förstås).

Nu till min fundering - får ni som "tävlingsryttare" någon kompensation eller förmån från föreningen för detta, tex i form av träningsbidrag, starta gratis på hemmatävlingar, milersättning, täcken,schabrak etc. etc.?

Hur ser det ut just i din klubb och hur tycker du att det borde vara?

Sv: Förmåner/kompensationer

För att få tävla måste man ju vara medlem i en förening. Alltså representerar/gör man reklam för en klubb varje gång man startar i en tävling (på gott och ont förstås).

Nu till min fundering - får ni som "tävlingsryttare" någon kompensation eller förmån från föreningen för detta, tex i form av träningsbidrag, starta gratis på hemmatävlingar, milersättning, täcken,schabrak etc. etc.?

Hur ser det ut just i din klubb och hur tycker du att det borde vara?

Tävlingsbidrag. Gratis uppstallning på hemmatävlingar. Hmm... Har inte så jättestor koll... Det är väl en bra lösning tycker jag :)

Senast ändrad av en moderator:

milersättning på plac från 1,10 hopp på regional nivå. finns ganska mkt pengar i potten så även på några få plac så får man ihop till licens och medl avg och sånt.:smirk:

Förra klubben fick vi milersättning och träningsbidrag. Super!
Bytte pga andra orsaker och i nuvarande klubb är träningar billigare bla.

får lite tävlingsbidrag mot (rätt mkt) funktionärsinsatser, och hjälper man till tex en dag på en tävling får man starta till halva priset den andra dagen.
tror att det är milersättning för sm-start åxå

Nej vi har inga "förmåner" alls.
Lite synd, det vore ex kul om man hade något liknande schabrak eller så när man är ute och tävlar. Eller att man har någon som betalar licensen för en när man inte ska ha lokallicens :angel:
Träningsbidrag skulle inte heller skada, det skulle nog behövas för de flesta (inlk mig) :D

Men min klubb är rätt liten och sen så är det inte direkt någon stor tävlingsklubb, utan alla tävlar på lokalnivå.

I min klubb får man 50 kr per träningstillfälle anordnat i klubbens regi, detta gäller för max 20 tillfällen (man får ju självklart träna mer än så) under ett år och utbetalas på årsmötet.

Man får reseersättning per mil när man åker och tävlar. Tror det är 5 kr milen.

På vår klubb får licensryttarna köpa klubbschabrak till halva priset & mot 3 arbetsdagar betalar vi tillbaka deras licenspengar.

Tidigare hade vi även milersättning (efter 5mil) på lagtävlingar, betalade ind starten på lag. Men liten klubb med många som tävlar så kunde vi tyvärr inte fortsätta med det.

Tror och hoppas att folk tävlar för oss för att dom tycker det är kul.
Vi har fått flera nya ryttare i år som bytt från en grannklubb. mest för att vi verkar vara en trevlig klubb med god stämning (enligt dom som bytt:) )
Glad blir man som ideellt arbetande klubbmedlem då:love:

Vi får träningsbidrag på 1500 per år om vi rider för auktoriserad tränare.

Gör vi mer än 5 starter per år får vi också tillbaka licenspengarna.

För att få tillbaka pengarna så ska man ställa upp för klubben ett visst antal gånger.

Hmm, jag tillhör ju en ganska liten klubb, så milersättning eller betalning av licens är inte möjligt än, men vi jobbar på det. Däremot så erbjuder vi våra hemmaryttare gratis träningsmöjligheter i ett annars fullbokat ridhus, stallplats på tävlingar och att låna snygga tävlingschabrak. Kan ju tyckas snålt att man bara får låna schabraken, men detta är faktiskt ett önskemål från ryttarna själva...

milersättning och bidrag tror jag att det är vid placering på minst medelsvår nivå och sen brukar väl lag och sånt betalas av klubben. Inte så stor koll faktiskt.

vi får milersättning och låna klubbschabrak om vi vill. sen är de inge mer.. men våran klubb går precis runt så dom har inte råd att ge massa förmåner tyvärr. men vi har jättebra stämmning så det gör mkt det med:)

Vi får gratis uppstallning och startavgifter på hemmatävlingarna, + lite tävlingsbidrag. Tycker inte man får så mycket med tanke på hur mycket jobb man måste göra, tror det är överdrivet mycket i min klubb då dom inte verkar fråga sina övriga medlemmar om dom vill hjälpa till på tävlingar, alla funktionärsuppgifter görs av klubbens tävlingsryttare som pga detta bara blir mindre och mindre... därav mer jobb för dom få som är kvar.....

Klubben har en pott i årets slut som alla som löst licens för klubben kan söka licenspengar/resebidrag/tävlingsbidrag ur. Det som avgör är först och främst licenspengar, sedan så går klubben lite efter vad som har gjort för resultat, hur långt man har åkt och så.

Jag sitter själv som ordförande i vår tävlingssektion och jag ser då vad klubben har för möjligheter. Jag tycker vi har gjort det bästa av situationen för tillfället i alla fall.

Edit: För att få söka pengar ur potten ska man ha hjälpt till på ett visst antal av våra hemmatävlingar. På hemmatävlingarna har våra ryttare fri uppstallning och betalar halva start+anmälaningsavgifterna. Vi ser alltid till att ha minst en tävling som passar våra ryttare varje år (hopp och dressyr,häst och ponny, lokal och regional)... Där vi har ryttare.

Vi har inte så mkt förmåner i vår klubb, men om man tävlat med regionallicens eller högre ett år och rapporterar resultaten till klubben får man halva licensavgiften betald nästa år.
När jag var med i ponnyallsvensklaget i hoppning förra året fick alla i laget gratis träningar varannan vecka. :) Det var jättekul och de veckor vi inte tränade träffades vi ändå och hade teori, fick gå på föreläsningar (bla om massage) m.m .

Vi hade jättekul och laget blev oxå mer sammansvetsat :)

Min klubb betala hela lokallicensen eller halva reg och nationell licensen. Dessutom har den träningar och andra aktivititer gratis eller till reducerat pris för ungdomar, det tycker jag är jättebra

vi fick iallafall (inte ridit de senaste året) den poängsumman vi skrapat ihop i pengar vet inte om de va 1 kr per poäng eller 10 kr per poäng kmr ej ihåg.. sen tävlar vi gratis på hemmatävlingar och får gratis hoppkurser för pengarna som tjänas på tävlingar!

rätt bra tycker jag.. ;)
hoppas de är samma nu när jag ska börja igen :angel:

vid lag får man reseersättning, gratis tränare, schabrak och lite sådant, men inte individuellt.

Tävlingssponsring utgår till som som tävlar för klubben med en häst som står uppstallad på ridskolan.

Sponsringen gäller för:
Startavgifter
Uppstallning
Veterinärbesiktning

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 761
Senast: Cambrie
·
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 333
Senast: tictac
·
Q
Hoppning hej undrade om man behöver tex grönt kort för att starta en tränings tävling (alltså ingen klubbtävling) utan man åker till en annan...
Svar
4
· Visningar
1 248
Senast: Qudexco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10