Formiga schabrak ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 082
H

Havregryn

Är dom verkligen så bra som dom låter?? Någon här som HAR ett sådant?

Sv: Formiga schabrak ??

Jag har ett sådant. Dressyrvarianten.
Jag är väldigt nöjd. Blir inte smutsigt och inte svettigt.
Dessutom är det väldigt stadigt så det är lätt att sadla med, inga veck någonstans och kommer upp fint i kanalen.

så de är så bra som de låter, eller??

Ja, jag tycker i alla fall att det absolut är värt pengarna. Vill gärna ha ett till hoppesadeln oxå.

Jag tycker de suger.
Så jääävla värdelösa.
Alltså verkligen usch. Hellre typ Equiline.

Vad är det för sorts schabrak? *nyfiken ju*

Tjocka och äckliga tyckte jag att de var.
Tyckte inte att de transporterade bort svetten bättre än tex Eql, nästan tvärtom ist.
Sen är de ju sjukt fula också. Inte värda 900 eller vad de nu kostar.

Hur är de att tvätta? De är ju rätt "styva" eller vad man nu ska säga? Blir de inte alls "klibbiga" av svett o damm om hästen svettas mkt?

Jag gillar dem skarpt vad jag känt i affär, påminner om ngra gamla voljockar en vän haft sedan förr (hon är i min mors ålder). Men jag är inte öht intresserad av de anitbakteriella grejerna, jag vill tvätta efter varje ridpass på sommaren så det känns lite overkill att betala det priset när man inte utnyttjar den främsta funktionen sas.

Jag gjorde misstaget att trycka in schabraket i en för liten tvättmaskin så det blev ett ganska skarpt veck. Tack o lov försvann vecket efter ett tag och jag tror att det bästa sättet är att bara spola av det helt enkelt.

Det blir på sin höjd lite fuktigt och det torkar på nolltid.

Du kan säkert skölja av det efter varje gång du ridit.

Den stötdämpande/tryckutjämnande effekten har jag inte märkt nåt av men hästen har inte heller haft ont i ryggen.

tjocka? dom jag klämt på har varit tunna.

Ingen annan som har dessa schabrak och kan lämna sin erfarenhet?

Puttar den här gamla tråden då jag undrar en sak som jag inte hittat svar på.

Att formiga har non-slip-yta på undersidan kommer klart fram och bra så. Men det jag undrar är hurudan ovansidan är? Är också den nån slags non-slip eller helt vanlig?

Det jag eg vill komma fram till är alltså: glider sadeln ovanpå schabracket lika mycket som på ett i "vanligt tyg"?

:bow: tack, tack för svaret.

Nån som har nåt annat att tillägga om de här schabracken. Är intresserad av Formiga sadelgjorden också, förresten :D

Jag är också nyfiken, har en häst med hudproblem i sadelområdet. Kan de här schabraken kanske vara något för mig? En bekant till mig kör alltid med Equiline schabrak pga hudproblem men formiga kanske är bättre.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka