försäkra dräktigheten/fölet?

devilsdaughter

Trådstartare
Ni som tagit föl, försäkrar ni stoet då hon är dräktig? Har köpt ett sto som troligtvis är dräktigt, hon har vanlig försäkring, inte dräktighets/föl- försäkring. När kan man tecka det? Hon är antagligen betäckt i juli. Men visst måste vet bekräfta dräktigheten då? :confused:

Sv: försäkra dräktigheten/fölet?

Självklart måste dräktigheten bekräftas och fölet försäkras samma dag som stoet kollas .

Dessutom vill du väll veta innan du köper stoet om det är dräktigt eller inte ?

Mia

Hej!
Nej, jag betalar egentligen bara för stoet, har tur att förhoppningsvis få fölet som bonus.
Kommer antagligen kolla fölet med blodprov, när får man reda på om stoet är dräktigt då?

Kom på en sak, måste dräktigheten bekräftas med ultraljud eller går det bra med blodprov också? Med blodprov så ser de ju inte hur långt gånget stoet är, kan man försäkra ändå?

Ring försäkringsbolaget och kolla. Jag försäkrade efter blodprov, vilket gick bra med Agria, efter lite bråk, men jag dubbelkollade innan.

Ni som tagit föl, försäkrar ni stoet då hon är dräktig? Har köpt ett sto som troligtvis är dräktigt, hon har vanlig försäkring, inte dräktighets/föl- försäkring. När kan man tecka det? Hon är antagligen betäckt i juli. Men visst måste vet bekräfta dräktigheten då? :confused:

Vad menar du med ANTAGLIGEN BETÄCKT i Juli ??? Och vem är hon betäckt med ?

Mia

Hon är ihopsläppt med hingsten 26:e juni, ägaren såg att han betäckte i juli. Sedan har hon gått med hingst tills nu. Menade att hon anagligen blev dräktig i juli, betäckt blev hon :)

Försäkra brukar man göra för de kostnader man har haft för fölungen , dvs hingstavgifter ,seminavgifter osv , det här låter mer som grannens hingst ? Eller har jag fel ?

Med tanke på att man inte ens har kollat OM stoet är dräktigt och därav inte heller betalat något för betäckning/fölavgift ?

Mia

Mia: Ägaren till stoet äger även hingsten. Hon ska lägga ner sin avel och säljer därför både sto och hingst. Hon tänkte att den nya ägaren ska bekräfta dräktigheten och försäkra.

Jag tycker Agria har bra info på sin hemsida, bl a:
---
Agria Foster- och Fölskydd
Vi har tagit fram en paketlösning för att ge trygghet till både foster och föl. Försäkringen kan tecknas från 40:e dräktighetsdygnet fram till och med 30 dagar före beräknad fölning

...
Foster- och Fölskydd ingår dessutom en veterinärvårdsförsäkring under de första 30 levnadsdagarna motsvarande Agria A1 Veterinärvård med Agria Plus Tillägg. Försäkringen täcker veterinärvårdskostnader upp till
120 000 kronor och har en fast självrisk på 1800 kronor samt en rörlig självrisk på 20 procent.

Stoets egen försäkring behöver alltså inte användas om fölet behöver veterinärbehandling de första 30 levnadsdagarna, och därmed finns hela stoets försäkring kvar om stoet skadar sig.

Om du tecknar en enskild försäkring för ditt föl inom 30 dagar från fölets födsel, blir den karensfri i samma omfattning som försäkringsskyddet i Foster- och Fölskydd.
---
www.agria.se

Jag tycker Agria har bra info på sin hemsida, bl a:
---

Stoets egen försäkring behöver alltså inte användas om fölet behöver veterinärbehandling de första 30 levnadsdagarna, och därmed finns hela stoets försäkring kvar om stoet skadar sig.

---
www.agria.se

Många "åker" på stoets försäkring en stund då fölet är fött.
Vad fölägarna däremot inte vet är att om stoet har, låt säga 60.000 i veterinärvård så gäller enbart hälften till fölet. Alltså 30.000 i veterinärvård.

Om ungen sen får en elak förstoppning dag 2 och måste åka till klinik så kostar den, på 18 timmar 26.000 i vård.
Omräknat blir det 1440:- i timmen på klinik.
Och då är det enbart dropp, lite antibiotika och "propplösande"..

Och nej. Jag har inte skrivit fel siffror utan vi står just nu i den sitsen...

Jag personligen skulle gärna vilja strypa samtliga försäkringsbolagens ombud.

Skicka dom på utbildning så att dom vet i vilken kategori hästarna ska stå.
Helt j-a värdelöst att försäkra värde på 100.000 på en fölmärr eller fölunge likaså och sen sätta lågt veterinärvård.

Klinikerna i sin tur gör sitt allra bästa för att hästägarna ska avliva i stället för att få vård.

AM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 788
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 414
Senast: tanten
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 081
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka