Försäkra häst på 16 år?

Lycanthrope

Trådstartare
Finns det något bolag som gör det?

Har kollat I* och A*r*a men de tecknar inte efter hästen fyllt 16 år.
Vad gör man då? :mad:

Sv: Försäkra häst på 16 år?

Är den inte försäkrad idag så du kan ta över? Hur kommer det sig att den är oförsäkrad?

Jag tror inte att det går isåfall.
Ägaren till min förra foderhäst (19 år) avslutade försäkringen när han tog hem henne för ett tag. När någon annan sen skulle köpa henne så försökte dom då få henne försäkrad igen men det gick inte så de köpte henne inte.. Synd, för de tyckte verkligen om henne och hon hade fått det så bra där.

gör de inte??

Varför den har väl år kvar att leva?

Min gamla travare jag hade för 5-6 år sedan (18 år) kunde vi bara teckna olycksfall som brand osv på.

Förälringsbolaget tjänar väl inget på att föräkra så gamla hästar. det är nog därför.

Jag tycker helt ärligt att det är skitkonstigt att dom inte försäkrar hästar över 16, finns ju rätt många ponnier som blir över 30... vilket innebär att de levt knappt halva sitt liv vid 16 :crazy:

KL

Det låter märkligt om det inte ska gå. :crazy:

Hon har inte haft honom försäkrad för hon har så många hästar, så hon sparar pengar istället.

Vad man gör är att sätta in pengar motsvarande försäkrinspremien varje månad på ett konto, efter några år har man ju ganska mycket pengar undanlagda som kan användas om dyrare veterinära åtgärder krävs.

Dessutom när hästen är gammal och måste avlivas så har man pengar sparade att köpa en ny häst för om man inte behövt pengarna innan.

/kt

Men om hästen blir skadad tidigare? Tex inom 6 mån :eek:
Då har man inte så mycket pengar..

Det är fö en väldigt prisvärd häst, vacker som få, och billig.
15´000. Så det är ingen dyr häst, men olyckor blir lätt dyra. :crazy:

Såg nu att försäkringen hade vart ganska dyr på honom, OM han nu va 1 år yngre, så det lönar sig kanske mer att lägga undan pengar.

Tror inte det finns nått försäkringsbolag som försäkrar hästar efter det år de fyllt 16. Hade du velat täckna försäkring hade det säkert gått bra för en månad sedan innan den blev 16.

Vissa raser kan man tydligen det med, om jag inte missminner mig så islandshäst, arab och möjligen någon mer. Man behåller livvärder längre på dessa hästar, och man kan teckna en sådan försäkring lite längre än 16 år.

Finns det någon olycksfall lr skadeförsäkring/veterinär grej att teckna på 16 åring då?

om man helt enkelt skippar liv.

Men om hästen blir skadad tidigare? Tex inom 6 mån :eek:
Då har man inte så mycket pengar..

Nej men det får man ta med i beräkningen när man köper och kallt räkna med all låna pengar på banken till vård om det händer nåt stort de första åren, eller helt enkelt avliva hästen om nåt riktigt dyrt inträffar.

Jag vet allt om det då min ena ponny blev 27 1/2 år gammal och den andra blev 32 år och 10 månader, dvs dom levde rätt många år efter det att dom blev helt och hållet utförsäkrade.

Och sjuka eller skadade vart dom inte många gånger under sitt liv...hade jag lagt undan försäkringspremierna istället under dom där 20 åren de var försäkrade hade jag haft pengar att köpa en ny häst för nåt mellan 50 och 100 000 :- för förra året när gamlingarna dog.

Nu har dom där pengarna bara gödslat en massa försäkringsbolag att bli rika.

( Fast de tre hästar vi har nu är försäkrade)

/KT

Jag vet inte hur det är nu för tiden, men när jag köpte min 16 åring så var dom enda som tog honom Svel*nd, hör med dom!

Däremot så försvinner rubbet på livförsäkringen nu när han fyller 24.
Det tycker jag är SNÅLT, har man haft en häst försäkrad hela livet, dvs i minst 24 år så skulle man väll kunna få ha kvar de fjuttiga 5000:- som minimibelopp livet ut på dom kan man ju tycka.

Men veterinärförsäkringen hänger i alla fall kvar livet ut. :smirk:

Vissa raser kan man tydligen det med, om jag inte missminner mig så islandshäst, arab och möjligen någon mer. Man behåller livvärder längre på dessa hästar, och man kan teckna en sådan försäkring lite längre än 16 år.

Shettis brukar vara med och i vissa fall lipizzaner. Dvs i regel raser som blir rätt gamla och har en relativt låg skadefrekvens.

Folksam har upp till 17 år för shettis, islänning, arab, samt lippizzaner.

Tyvärr är det så att alla kunder är inte lika intressanta för bolagen. Jag som själv har många hästar och faktiskt försäkringar i de tre största är en intressant kund. Så jag har inte haft några problem med att nyförsäkra hästar som varit överåriga. De kan göra undantag som dom brukar säga och jag har fått tekna nya försäkringar på hästar som varit 18 år.

Men det kan ju löna sig att vara pestig och påstridig även för andra. Det skulle ju kunna göras undantag då också, kanske.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 128
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka