försäkra sadel

Freyr

Trådstartare
Jag har beställt en Childeric-sadel som bör komma i helgen!

Sadeln är ju rätt dyr (25.000kr) och jag funderar på om den bör försäkras? Hur har ni gjort med era sadlar? Eller ingår det i hemförsäkringen? Hur är det med värdet? Det bör ju rimligtvis sjunka med tiden, men hur fort? :confused:

/Malin

Sv: försäkra sadel

Min hemförsäkring täcker mina sadlar, plus att anläggningen jag står täcker all förlust av utrustning inom stallet upp till 50.000 per häst. Säkrast är vä att du ringer ock frågar ditt försäkringsbolag, för alla verkar ha olika regler. Sadlarna skjunker fort i värde den första tiden, utan att låta hemsk men din sadel kommer sjunka säkert 5000 bara när du fått hem den. :smirk:

Tack för svaret!
Jag ringde och kollade med vår hemförsäkring och den täckte sadeln! Problem solved!

/Malin

Vet att när jag pratade med mitt bolag för en herrans massa år sedan var det bra att ha en "allrisk" för när man är på kurs/ tävling etc och inte förvarade sadeln "hemma som vanligt". Ringer du igen, så kan du ju kolla även detta.

(Hemma - kan också vara där du stallar hästen, behövde då inte vara BOKSTAVLIGEN hemma hos dig.) Har dock halvrisigt minne så jag kan inte svära på det.

Grattis till en fin sadel, får man väl också säga :)

Det täcks av hemförsäkringen OM du har den inlåst med godkänd lås. Mitt föräkringssällskap täcker bara upp till 10.000, men det kan ju vara olika...

Jag kollade! Jag behöver inte ha den hemma och jag behöver inte ha ett sadellås på den (men det kommer jag ha i alla fall), bara inlåst i en sadelkammare. Stöldbegärligt gods för försäkrat upp till 10.000 kr, men sadeln räknas ej som söldbegärlig så då täcks det ända upp till 35.000.

tack! Jag är så glad över den!

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 752
Senast: Lixiigirl
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 219
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 728
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd