Försäkra shettis på 17 år?

Flummflicka

Trådstartare
Vet att det ej går att tecka försäkring på en del (alla?) hästar efter 16 år. Men en del raser går det väl på? Är Shettis en sån ras?

Sv: Försäkra shettis på 17 år?

Du får kolla de olika bolagens villkor. De finns ju på nätet så det borde inte vara så svårt att hitta om det går eller inte. :idea:

ja det är det. har för mig att det är 25 på tex. shettisar och islänningar, ev. araber och lipizzan ?

vet att folksam tog upp till 25 förut i allafall. har jag inte fel för mig gjorde även sveland det

Det går hos nästan alla bolag om man är kund sedan tidigare. Det brukar heta att man kan ju göra undantag för de som redan är kunder.
Efter som jag är "stor" kund (många försäkringar) hos tre av de största bolagen har jag utan problem kunnat nyförsäkra hästar som är upp till arton år gamal oavsett ras.

Tack för era svar, ska ta ch ringa runt imorgon. Har både häst och hundar i Agria nu, kanske det går då. Annars får det väl bli något annat om det funkar.

Tack! :bow:

På sveland vet jag att man oavsett ålder åtminstonde kan få veterinärvårds försäkring

jag ringde och pratade med If ang min shettis, hon fyller 16 i år och då sa dom att efter 16 går det inte göra några ändringar alls i försäkringen eller teckna en ny på henne

Kollade Sveland och det står så här: Livförsäkringsbelopp
Livförsäkringsbeloppet för hästen skall högst motsvara marknadsvärdet och fastställes med ledning av inköpspris, avels- och tävlingsmeriter eller
andra meriter.
Livförsäkringsbeloppet sänks automatiskt årligen vid försäkringsperiodens
början från och med det kalenderår då hästen uppnår 16 års ålder. Sänkning sker med 20% av gällande försäkringsbelopp och avrundas till närmaste 1.000 kr. Livförsäkringsbeloppet sänks inte under 5.000 kr.
Livförsäkringen upphör vid försäkringsperiodens utgång det kalenderår då hästen uppnår 24 års ålder.
För hästar av raserna arabiskt fullblod, islandshäst, lippizzaner samt shetlandsponny upphör livförsäkringen vid 26 års ålder.

Så för den som har en äldre shettis är det mao svårt att försäkra i vetvård osv.... Från 16 år så är det svårt att få något bolag att försäkra.Att vara "storkund" hos Agria undrar jag om det hjälper, möjligen om man har ett ombud som gärna ser mellan fingrarna.Jag har alltid haft Agria till alla mina djur och ändå vägrar de försäkra min häst som vid tillfället var 18 år.Det enda var Katastrof försäkringen som kostar 35 kr/året.Jag har också inget ombud jag tecknar försäkringar hos utan gör det direkt med huvudkontoret.

Vet ju inte hur "stor" du är som kund men förra året så ville jag nyförsäkra ett fullblod som var 18 år och Agria tog den hästen utan vidare, vilket även de andra gjorde när jag frågade men jag har den i Agria idag. Nu är det ju inget högre värde men ändå en A1:a typ på försäkringen.
Använder visserligen mig av ombud men har haft turen att få sådanna som även hoppar in på "kontoret" vid behov som vikarier där.

Märkligt för när jag ville nyförsäkra en shettis på 17år så fick jag beskedet att det kunde jag inte,men ville jag ha någon form av försäkran så kunde jag endast välja katastrof.

Det är ju väldigt tråkigt att inte alla blir lika behandlade av bolagen. Men jag vet att t ex innan jag blev storkund så råkade jag ut för att autogirot inte fungerade en månad och då kom genast ett brev med hot om uppsägning av försäkringen. Sedan jag blivit företagare och skaffat många försäkringar i samma bolag, blivit storkund, hände något liknande fast värre så att säga. Det blev fel på överföringarna hos autogirot så det kom inte några pengar på flera månader. Vad hände då? Jo, jag fick ett försynt brev som upplyste om att jag nog missat något, men att det gick bra att avbetala de missade premierna enligt egen takt!

Pratade med Agria idag. De försäkrar inte, trots att vi har haft de länge med andra djur. Bara katastrof. Ska ringa runt till de andra bolagen, skulle vara bekvämast att ha samma. Men men... i annat fall får man väl lägga undan en summa varje månad till veterinärvård.

Nä, inte än. ;) Men om två veckor. Måste bli av med fullblodet först. :angel:
Självklart måste du få bilder då. :D

Något jag funderat på. Hur går det till när man försäkrar en häst "utan papper", dvs man vet ej härstamning och exakt ålder? Försäkringsbolagen har aldrig frågat mig om att skicka in kopia på språngsedel/pass. Vid låga belopp behöver man ju ej heller skicka in vet. besiktningspapper. Visst kan man åldersbestämma med hjälp av tänder, men hur exakt är egentligen det på en äldre häst? Bara något jag funderat på:D .

Hm, bra fråga. Och den här lilla pojken har inga papper heller.
Kanske kan säga att han är 15 eller så? :angel: (Skämt)

en person som är duktig på tänder kan se ganska bra (kan slå på något år) vilken ålder hästen har. vi har en veterinär som är fantastiskt duktig på det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 336
Senast: Masse
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 999
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 863
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka