Sv: Försäkra shettis på 17 år?
Kollade Sveland och det står så här: Livförsäkringsbelopp
Livförsäkringsbeloppet för hästen skall högst motsvara marknadsvärdet och fastställes med ledning av inköpspris, avels- och tävlingsmeriter eller
andra meriter.
Livförsäkringsbeloppet sänks automatiskt årligen vid försäkringsperiodens
början från och med det kalenderår då hästen uppnår 16 års ålder. Sänkning sker med 20% av gällande försäkringsbelopp och avrundas till närmaste 1.000 kr. Livförsäkringsbeloppet sänks inte under 5.000 kr.
Livförsäkringen upphör vid försäkringsperiodens utgång det kalenderår då hästen uppnår 24 års ålder.
För hästar av raserna arabiskt fullblod, islandshäst, lippizzaner samt shetlandsponny upphör livförsäkringen vid 26 års ålder.
Så för den som har en äldre shettis är det mao svårt att försäkra i vetvård osv.... Från 16 år så är det svårt att få något bolag att försäkra.Att vara "storkund" hos Agria undrar jag om det hjälper, möjligen om man har ett ombud som gärna ser mellan fingrarna.Jag har alltid haft Agria till alla mina djur och ändå vägrar de försäkra min häst som vid tillfället var 18 år.Det enda var Katastrof försäkringen som kostar 35 kr/året.Jag har också inget ombud jag tecknar försäkringar hos utan gör det direkt med huvudkontoret.