Försäkra upp projekthäst?

skiesabove

Trådstartare
Jag köpte en projekthäst billigt och anser att han nu är värd mer eftersom han är frisk, numera hanterbar och påbörjad "om-inridning" vilket han tar med godan ro. Han är 6 år, 170cm, korsning swb-welsh cob.

Kan jag försäkra upp han på något vis? Livförsäkringen är bara på köpesbeloppet vilket nästan var symboliskt.

Jag antar att det är rimligt att göra en "värdering" när det går att rida han självständigt i alla gångarter, vilket är målet denna höst.

Men vem utför en sån värdering, veterinär? Någon här som gjort liknande?

Hur gör man med unghästar man själv föder upp?
 
Jag köpte en projekthäst billigt och anser att han nu är värd mer eftersom han är frisk, numera hanterbar och påbörjad "om-inridning" vilket han tar med godan ro. Han är 6 år, 170cm, korsning swb-welsh cob.

Kan jag försäkra upp han på något vis? Livförsäkringen är bara på köpesbeloppet vilket nästan var symboliskt.

Jag antar att det är rimligt att göra en "värdering" när det går att rida han självständigt i alla gångarter, vilket är målet denna höst.

Men vem utför en sån värdering, veterinär? Någon här som gjort liknande?

Hur gör man med unghästar man själv föder upp?
Ring ditt försäkringsbolag. Ibland skickar de ut sin egen besiktningsman och ibland, när det är uppenbart att värdet har höjts genom t ex. tävlingsresultat, så kan de gå på det. I andra fall kan de gå på det hästar av liknande typ är värda utefter den utbildning hästen har och det kan kanske vara aktuellt i ert fall. Jag köpte en häst billigt en gång då hen hade varit sjuk och inte var igång och höjde sedan livvärdet utan problem när hen var fullt igång igen. Tror att det gick ungefär ett år från köpet tills höjningen gjordes.
 
Ring ditt försäkringsbolag. Ibland skickar de ut sin egen besiktningsman och ibland, när det är uppenbart att värdet har höjts genom t ex. tävlingsresultat, så kan de gå på det. I andra fall kan de gå på det hästar av liknande typ är värda utefter den utbildning hästen har och det kan kanske vara aktuellt i ert fall. Jag köpte en häst billigt en gång då hen hade varit sjuk och inte var igång och höjde sedan livvärdet utan problem när hen var fullt igång igen. Tror att det gick ungefär ett år från köpet tills höjningen gjordes.

Ja, när jag kollar liknande halvblodskorsningar så ligger dom på 20-50 000kr. Själv tycker jag att han är någonstans runt 30k men jag är partisk
 
Som skrivet innan kolla med försäkringsbolaget. Du måste ju ändå kontakta dom för att ändra försäkringen.
Så fråga vad som behövs för att höja livvärdet till 30 000.
Jag misstänker att dom kommer att begära en veterinärbesiktning så att hästen är frisk och sedan att dom höjer.
 
Om hästen inte har några reservationer i sin försäkring brukar man kunna försäkra hästen för ett livvärde av 30.000kr utan veterinärbesiktning, men det kan skilja mellan bolag. Så du får enklast reda på hur det ser ut i ditt bolag och för din häst genom att ringa ditt försäkringsbolag. Det måste du ju göra ändå pm du ska ändra.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har höjt liv i omgångar, från 30 , upp till 50-60? Inga problem, inga krav på vet-intyg. Tror du kan höja ca 10 utan problem.
 
Puttar upp med en uppdatering :). Höjde till 25k, enda frågan dom ställde var varför han var så billig i inköp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp