Sv: Försäkra upp/skada
Om du skall försäkra upp livvärdet mer än 10 000 kr måste man veterínärbesiktiga hästen enligt vad jag förstår, men det kan säkert variera beroende på vilket bolag du har. Annars är det som Alexandra säger ganska onödigt att försäkra upp hästen om du ändå får en reservation för den skada som varit. Bolaget kommer ju ändå inte att betala något om det visar sig vara samma skada som återkommer senare.
Dessutom sätter de inte alltid ENBART för den skada som varit, utan vid hälta sätter de gärna på två alt 4 ben. T ex för hälta båda bak om hästen varit halt ena bak. Och inte bara för ursprungsskadan, utan alla komplikationer/följder av denna med. Vilket gör att har du res för hälta båda bak så har du en lång rad diagnoser de inte kommer att ersätta, du är eg bara skyddad mot rent trauma.
MEN, det kan i vissa lägen vara 'värt' det ändå. Om du har en häst som är väldigt underförsäkrad och står i 10 000 kr i liv men är värd 50 000 kr, så kan det vara läge försäkra upp, och i fallet med res hälta BB t ex, under en begränsad period ha 'bakbenen' försäkrade i 10 och 'resten' i 50. Man får ta ställning helt enkelt.
Min valack stod i 40, men res hälta BB (för att han markerade vid böjprov ena bak på vetbes, hade gått omkull dagen innan, och aldrig nånsin visat minsta reaktion på det benet innan, och inte på många år efter heller, men men) så de var 'bara' försäkrade för 30'. De försökte sätta en reservation på ryggen med för att han TVÅ ÅR tidigare haft ont i ryggen i samband med erlichios

Det fick jag dem dock att sluta larva om. Reservationen BB kunde jag häva efter 6 mån med nytt vetintyg. Tyvärr drog jag ut på det där med att häva reservationen, skulle göra det 'när jag ändå hade vet ute'. Sen blev han halt på ena bak (det andra mot vad han hade markering på), hasledsdefekten upptäcktes och det slutade med en triangel på bakdelen och livförsäkringen föll ut med 30'. Så, i det läget var det bortkastade pengar att betala premieskillnaden för 40 i flera år, samtidigt om han blivit utdömd för ngt annat, så hade jag ju fått ut 40'.
Så, man får avgöra helt enkelt, men är skadan hälta av något slag så ska man fundera en extra gång, för då blir det ganska omfattande reservationer i de flesta fall. Handlar det däremot om en sårskada eller liknande blir det oftast lindrigare och mer klart begränsade reservationer.