Försäkring av dyra hästar?

western_wannabe

Trådstartare
Denna fråga riktar sig främst till er som har hästar som betingar ett marknadsvärde på över 100.000:-

Har ni dem försäkrade, och isåfall hur?

Sv: Försäkring av dyra hästar?

jag har min "dyra" häst försäkrad till det pris jag köpte henne för. har inte råd att förlora pengarna om det skulle hända nåt med henne. Har 125000:- i A1 och resten i A2. Sjukt dyrt men som sagt, har inte mycket till val för kan inte förlora pengarna. Sedan är ju tyvärr en försäkring inte nån garanti för att man ska få ut nåt om hästen skulle skada sig...

jag har min "dyra" häst försäkrad till det pris jag köpte henne för. har inte råd att förlora pengarna om det skulle hända nåt med henne. Har 125000:- i A1 och resten i A2. Sjukt dyrt men som sagt, har inte mycket till val för kan inte förlora pengarna. Sedan är ju tyvärr en försäkring inte nån garanti för att man ska få ut nåt om hästen skulle skada sig...

Får man fråga vad du får betala för denna försäkring per månad el år?

Vet inte riktigt vad min häst är värd, men minst 100 i alla fall. Jag hade honom A2 försäkrad för 100 under de första åren jag hade honom. Jag har en känsla av att det är större risk för olyckor när man inte känner varandra så bra. De senaste åren har jag honom bara veterinär-försäkrad. Känns roligare att sätta in pengar för ny häst på ett sparkonto istället för att "ge bort" dom till försäkringsbolaget. Får se om det är en bra eller dålig affär, men jag hoppas att han ska leva i 20 år till, så då hinner jag spara en bra slant innan det är dax för en ny häst.

För tillfället har jag "bara" en häst värd mer än 100' (eller har varit iaf, fått bud på upp till det dubbla men då var hon några år yngre). Hon är A1-försäkrad för inköpspriset eller strax däröver, 40' eller 50', minns inte vilket. kul tycker jag inte att det är att mata försäkringsbolagen! ;) Vet vården ligger på 100' dock, den tycker jag är viktigtast.

det får man gärna fråga. jag betalar hutlöst mycket pengar, nästan 23000:- om året:S

Jag har haft en sån. Han var bara veterinärvårdsförsäkrad. Kändes inte försvarbart att punga ut med de 20.000 försäkringsbolaget skulle ha per år, på fem år har man ju tjänat in dessa 100.000 igen om inget händer förstås.

Jag skulle nog tänka annorlunda om jag kom upp i ännu högre prisklasser så som halvmiljonen eller mer etc.

Jag köpte min häst för 80' men han är värd en bit över 100' nu. Han är försäkrad 60' A1 och 20' A2 och sen såklart veterinär på det. Det är så sjukt dyrt att försäkra, nu betalar jag en 13-14' om året fast helst skulle jag vilja ha honom försäkrad för det dubbla men det funkar liksom inte..

nej jag vet, det är helt sjukt egentligen. Men har man haft sånt otur som jag haft tidigare med hästar som druttat omkull i hagen osv så känns det väldigt viktigt för mig att ha både veterinärvård- och liv- väldigt högt. Dessutom har jag som sagt inte råd att förlora pengarna om nåt skulle hända...

För tillfället har jag "bara" en häst värd mer än 100' (eller har varit iaf, fått bud på upp till det dubbla men då var hon några år yngre). Hon är A1-försäkrad för inköpspriset eller strax däröver, 40' eller 50', minns inte vilket. kul tycker jag inte att det är att mata försäkringsbolagen! ;) Vet vården ligger på 100' dock, den tycker jag är viktigtast.

Hur mycket betalar du för din försäkring och vilket bolag är det?

Ska man komma ihåg det? :angel: Tror att premien brukar vara kring 5500-6000. Försäkrad i Sveland sedan födseln och försäkringen är utnyttjad en gång när hennes då 2 dagar gamla son fick bo 10 dagar i Helsingborg pga misstänkt fölsjuka... Så jag misstänker att jag har någon sorts "friskhetsrabatt" också?

Vet inte exakt marknadsvärde på min men jag har henne alldeles för lågt försäkrad för jag har inte råd med mer än så, det räcker ändå att det är nästan 10' om året. Har hög veterinärvård och vet-xtra men inte så hög livdel.

Tack för alla svar :)

Jag satt just och räknade på hur mycket man faktiskt betalar under låt oss säga 10 år av hästens liv till försäkringsbolaget. Efter att ha sett den summan funderar jag starkt på att skippa livförsäkringen och endast ha vet.vårdsförsäkringen.

Inköpssumman funkar att livförsäkra i, men då denna är långt under marknadspriset p.g.a. betäckningsrätter inskrivna i köpekontraktet känns det som att det kan kvitta... Dock fick jag avliva en fullt frisk 10-årig häst i våras, så jag vet ju att olyckan kan vara framme när man minst anar det... Blir nog till att försäkra till en början, och ta bort livdelen när jag sparat ihop en summa på sparkontot!

Min far sa några kloka ord till mig en gång. Försäkring ska man bara ha på saker man inte har råd att förlora. T ex om huset brinner ner. Har man lån på en häst måste den naturligtvis vara försäkrad så att man inte har lånen kvar, men hästen är borta. Men har man köpt en häst för sparpengar har man faktiskt råd att förlora den, utan att det ruinerar än. (Faktiskt så blir man mer ruinerad av en häst i livet :))

Jag tog till mig detta råd och tog bort livförsäkring på hästen, och bil-försäkringen. Har ett sparkonto istället, så att jag har råd att köpa ny (eller snarare begagnad) bil, eller ny häst om olyckan är framme.

Min far sa några kloka ord till mig en gång. Försäkring ska man bara ha på saker man inte har råd att förlora. T ex om huset brinner ner. Har man lån på en häst måste den naturligtvis vara försäkrad så att man inte har lånen kvar, men hästen är borta. Men har man köpt en häst för sparpengar har man faktiskt råd att förlora den, utan att det ruinerar än. (Faktiskt så blir man mer ruinerad av en häst i livet :))

Jag tog till mig detta råd och tog bort livförsäkring på hästen, och bil-försäkringen. Har ett sparkonto istället, så att jag har råd att köpa ny (eller snarare begagnad) bil, eller ny häst om olyckan är framme.

Å andra sidan kan man se det som ett sparande i efterhand.
Istället för att lägga 5000 på i månaden så kan man betala av 5000 på ett eventuellt lån.
Visst, det tar längre tid att spara ihop till en ny häst så det är förståss inte så roligt.

Fast jag tror inte att banken lånar ut till icke försäkrade tillgångar. Finns inte saken kvar har dom ju ingen garanti att få tillbaka sina pengar.

Jag har försäkrat min långt under marknadsvärdet och endast i A2, hur jag än gör förlorar jag.
Har jag A1 betalar jag ju hela hästen en gång till på några år.
Pengarna är lixom redan förlorade när jag köpte hästen, om jag inte säljer honom då... Däremot är han rejält veterinärförsäkrad.

Tack för alla svar :)

Jag satt just och räknade på hur mycket man faktiskt betalar under låt oss säga 10 år av hästens liv till försäkringsbolaget. Efter att ha sett den summan funderar jag starkt på att skippa livförsäkringen och endast ha vet.vårdsförsäkringen.

Inköpssumman funkar att livförsäkra i, men då denna är långt under marknadspriset p.g.a. betäckningsrätter inskrivna i köpekontraktet känns det som att det kan kvitta... Dock fick jag avliva en fullt frisk 10-årig häst i våras, så jag vet ju att olyckan kan vara framme när man minst anar det... Blir nog till att försäkra till en början, och ta bort livdelen när jag sparat ihop en summa på sparkontot!

Om man hade vetat att hästen inte dör inom de första åtta åren så vore saken biff.
Nu har jag gjort så att mitt nyförvärv är fullvärdes under den första tiden.
Ser det som beredskap för olyckor när det blir nya hagkompisar osv.
Plockar nog ned A1 till 5000 så småningom och behåller bara maximal vetvård.

Annars kanske det blir if ridsportförsäkring, den täcker ju även för användbarhet så länge det inte beror på rörelseapparaten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 282
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 725
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 621
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka