western_wannabe
Trådstartare
Denna fråga riktar sig främst till er som har hästar som betingar ett marknadsvärde på över 100.000:-
Har ni dem försäkrade, och isåfall hur?
Har ni dem försäkrade, och isåfall hur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag har min "dyra" häst försäkrad till det pris jag köpte henne för. har inte råd att förlora pengarna om det skulle hända nåt med henne. Har 125000:- i A1 och resten i A2. Sjukt dyrt men som sagt, har inte mycket till val för kan inte förlora pengarna. Sedan är ju tyvärr en försäkring inte nån garanti för att man ska få ut nåt om hästen skulle skada sig...
För tillfället har jag "bara" en häst värd mer än 100' (eller har varit iaf, fått bud på upp till det dubbla men då var hon några år yngre). Hon är A1-försäkrad för inköpspriset eller strax däröver, 40' eller 50', minns inte vilket. Så kul tycker jag inte att det är att mata försäkringsbolagen!Vet vården ligger på 100' dock, den tycker jag är viktigtast.
Min far sa några kloka ord till mig en gång. Försäkring ska man bara ha på saker man inte har råd att förlora. T ex om huset brinner ner. Har man lån på en häst måste den naturligtvis vara försäkrad så att man inte har lånen kvar, men hästen är borta. Men har man köpt en häst för sparpengar har man faktiskt råd att förlora den, utan att det ruinerar än. (Faktiskt så blir man mer ruinerad av en häst i livet)
Jag tog till mig detta råd och tog bort livförsäkring på hästen, och bil-försäkringen. Har ett sparkonto istället, så att jag har råd att köpa ny (eller snarare begagnad) bil, eller ny häst om olyckan är framme.
Tack för alla svar
Jag satt just och räknade på hur mycket man faktiskt betalar under låt oss säga 10 år av hästens liv till försäkringsbolaget. Efter att ha sett den summan funderar jag starkt på att skippa livförsäkringen och endast ha vet.vårdsförsäkringen.
Inköpssumman funkar att livförsäkra i, men då denna är långt under marknadspriset p.g.a. betäckningsrätter inskrivna i köpekontraktet känns det som att det kan kvitta... Dock fick jag avliva en fullt frisk 10-årig häst i våras, så jag vet ju att olyckan kan vara framme när man minst anar det... Blir nog till att försäkra till en början, och ta bort livdelen när jag sparat ihop en summa på sparkontot!