Försäkring av dyra hästar?

Sv: Försäkring av dyra hästar?

Å andra sidan kan man se det som ett sparande i efterhand.
Istället för att lägga 5000 på i månaden så kan man betala av 5000 på ett eventuellt lån.
Visst, det tar längre tid att spara ihop till en ny häst så det är förståss inte så roligt.

Ja så kan man ju också se på saken... Egentligen likaså med veterinärvård, då det faktiskt är den premien som oftast är dyrast. Är man kreditvärdig och inte har problem att ta ett blancolån, låna upp på huset etc. så är ju detta ett alternativ.

Senast ändrad:

*kl*

Den ena är försäkrad i det ungefärliga värde han hade då han var frisk, och han ska antagligen triangelmärkas nu så då har vi ju fått användning för försäkringen.

Den andra är försäkrad i halva sitt inköpspris och är nu värd lite mer än han var då han köptes.

Sedan har vi maxad veterinärvård på alla hästar, även de som bara är livförsäkrade.

Fast jag tror inte att banken lånar ut till icke försäkrade tillgångar. Finns inte saken kvar har dom ju ingen garanti att få tillbaka sina pengar.

Ingen bank lär gå med på att låna ut pengar med en häst som säkerhet, utan det lär vara ett blancolån du får ta, och då bryr sig inte det minsta om du har hästen försäkrad eller inte...

/Camilla

Min förra häst köpte jag som unghäst, och som vuxen så var hans marknadsvärde över 100.000:-. Jag hade inte en chans att ha råd att försäkra honom för en 200.000:-, som mest var han försäkrad i A1 för 50.000:-. Veterinärvård har jag alltid max, så även på denna häst.

Men då måste man ju vara medveten om att man inte kan få en häst med lika stor kapacitet om hästen dör och man vill köpa en ny!

Jag har en rejäl veterinärvårds försäkring istället för liv. Tycker man betalar hutlösa pengar för liv så jag sparar hellre på ett konto.

Jag tog till mig detta råd och tog bort livförsäkring på hästen, och bil-försäkringen. Har ett sparkonto istället, så att jag har råd att köpa ny (eller snarare begagnad) bil, eller ny häst om olyckan är framme.

:eek: Måste inte bilen vara försäkrad för att köras på väg??

Jo, men då måste den trots allt vara försäkrad för att få köras på väg.
Jag fick uppfattningen att sidenssvans inte hade bilen försäkrad, så läste jag inlägget och därför reagerade jag.

Jag har visserligen inte en häst som är värd över 100 000 men jag har min livförsäkrad i 70 000 kr och det går bara att lösa eftersom hon är av en ras som är billig att försäkra, Welsh cob.

Welsh cob
3 år
Livvärde A1 70 000
Dubbel vet.vård 100 000

Kostnad 5040 kr/år.

Nu har jag ingen häst till det värdet idag, men jag har aldrig haft en häst till det värdet fullförsäkrad.

När det gäller bilförsäkring så kan man ju även tillägga att om man som bilägare själv struntar i trafikförsäkringen så betalar "staten" den. Och sedan blir man som bilägare efterdebiterad, och då lägger de på ett par hundra procent, alltså det blir mer än svindyrt för bilägaren! :crazy:

kl

Har min häst A1 försäkrad för 120 000, är i dagsläget inte värd över 100 eftersom vi inte hunnit upp något nämvärt i klasserna, men priset när jag köpte honom låg över det han är försäkrad för. Men vi har inte råd att ha honom försäkrad högre och hade det inte varit för min underbara mamma hade jag antagligen inte haft råd med att försäkra honom för mer än 40-50 000.

:eek: Måste inte bilen vara försäkrad för att köras på väg??

Självklart har jag bilen trafikförsäkrad. Men det får jag ju inga pengar för om jag krockar den. Men nu har jag faktiskt bytt till halvförsäkring. Ringde en försäljare och övertalade mig att det kunde vara bra om man körde med häst, och jag tror inte att det blev så mycket dyrare. Eller så var jag lättlurad ...?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 263
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 597
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka