Försäkring av stall

Blomskan

Trådstartare
Hur fungerar det när det gäller försäkring av ett stall som man hyr ut?
Vem ska teckna vilken försäkring?
Fastighetsägaren - vilken försäkring skall denna ha?
Den som hyr hela stallet och driver det som momspliktig (skriver kvitto alltså)
Hyresgästen, alltså privatperson?

Sv: Försäkring av stall

Hur fungerar det när det gäller försäkring av ett stall som man hyr ut?
Vem ska teckna vilken försäkring?
Fastighetsägaren - vilken försäkring skall denna ha?
Den som hyr hela stallet och driver det som momspliktig (skriver kvitto alltså)
Hyresgästen, alltså privatperson?
Det här är min gissning (försäkringsbolagen har säkert svaret): Fastighetsägaren försäkrar själva byggnaden och den fasta inredningen (alltså mot vattenskador, brand etc.) medan hyresgästen försäkrar lösöret. Så var det i alla fall när jag bodde i hyreslägenhet, och det borde vara liknande i det här fallet tycker jag :)

Sv: Försäkring av stall

Jag har för mig, men kan ha alldeles fel, att det varit en liknande tråd på buke för något år sedan. Då koms det fram till att det var byggnadens ägare som ansvarade för att försäkra själva byggnaden. Men som a1agnlju skriver, så är du ansvarig för sådant som sadlar, skottkärror (löst).

Men det är så jag har för mig att det stod.

Personligen tycker jag att Inte_Ung har bra koll på juridikvärlden. Kanske har hon koll på detta med?

Annars var a1agnljus tips om att kolla med försäkringsbolaget bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Visste inte vad jag skulle lägga för prefix, men men. Hur har ni det med försäkringar på er själva? Jag har en livförsäkring som...
Svar
8
· Visningar
315
Senast: escodobe
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka