Försäkring av T-märkt häst?

No1

Trådstartare
Har man dem försäkrade i A1 10 000kr då?

Går veterinärvården in och betalar om det blir fortsatta problem med skadan hästen är t-märkt för?

Sv: Försäkring av T-märkt häst?

Jag ska precis till att t-märka min häst och jag får ut hela försäkringsbeloppet, får omförsäkra henne i 5000 kr livförsäkring och en veterinärvårdsförsäkring med reservation för det hon blivit utdömd för (hovproblem).

Jag har en t-märkt häst som nu är försäkrad i 5000 livförsäkring + en veterinärvårdsförsäkring med reservation för det angivna felet. Det innebär att försäkringen inte gäller för sjukdomen eller skadan som hästen är t-märkt för, ej heller följder av detta fel eller andra fel som står i samband med det.

Tusen tack för svaren!

Om jag har förstått det rätt:
Man får ut hela A1 beloppet och får därefter försäkra upp dem i minibeloppet för A1 = 5000kr samt teckna vetvårdförsäkring för allt utom reservationen för utdömande skada?

Har det någon betydelse för vilken ras kusen tillhör och vilket bolag man har eller är principen densamma?

Senast ändrad:

Hur går det till rent praktiskt?
Jag har varit inne på klinik och de föreslog att dömma ut pga hälta.
Om jag vill t-märka, är det då ett beslut som försäkringsbolaget tar och hur lång tid tar den handläggningen?

...och vad kostar det att märka kusen om man gör det på klinik?

Det är nog olika för olika bolag och fall. För jag har två stycken T-märkta hästar. Den ena i avelsförsäkring 10 000 och ingen reservation. Hon är T-märkt för hälta och det tar den ändå inte. Den andre är i A1 10 000 med reservation för sitt fel. Bägge har full veterinärvård enligt sitt försäkringsalternativ.
Men ingen av dem har fått ut sitt fulla liv-värde vid T-märkningen utan "bara" det som överstigit 10 000.
Märkningen kostade inget mer än en klinikavgift för min del.

När det gäller utdömning brukar handläggningen vara ungefär en vecka..

Tusen tack för svaren!

Om jag har förstått det rätt:
Man får ut hela A1 beloppet och får därefter försäkra upp dem i minibeloppet för A1 = 5000kr samt teckna vetvårdförsäkring för allt utom reservationen för utdömande skada?

Har det någon betydelse för vilken ras kusen tillhör och vilket bolag man har eller är principen densamma?

Begränsad livförsäkring i 5000 är det man får teckna + att jag fick teckna en användbarhetsförsäkring (i mitt fall en avelsförsäkring) samt veterinärvård, de gäller då inte för reservationens skada/sjukdom och komplikationer av denna.

Jag har ett halvblod, men vad jag vet är det ingen skillnad på raser, jag har A***a, kan ej svara för de andra bolagens villkor.

Senast ändrad:

Hur går det till rent praktiskt?
Jag har varit inne på klinik och de föreslog att dömma ut pga hälta.
Om jag vill t-märka, är det då ett beslut som försäkringsbolaget tar och hur lång tid tar den handläggningen?

...och vad kostar det att märka kusen om man gör det på klinik?

Hästen döms ut av veterinären, sedan fyller man själv i ett formulär, en livskadeanmälan, med uppgifter om hästen och skadan/sjukdomen och i formuläret ska veterinären även fylla i orsaken till att hästen döms ut och skriva under. Formuläret skickas sedan in till försäkringsbolaget som handlägger det på ca 1 vecka. Man åker sedan till veterinären och frysmärker hästen med flytande kväve, en triangel på vänster lår, det går snabbt och fräser till lite. Papper på att hästen är triangelmärkt skrivs under av veterinären och skickas in till försäkringsbolaget, de betalar ut pengarna på ca 1 vecka.I samband med detta anmäler man också vilken försäkring man fortsättningsvis vill ha ( det finns inte så mycket at välja på...) Ja, så var det i alla fall när jag gjorde det i september förra året.

Det kostade mig 500:- för själva frysmärkningen och 300:- för sedering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 928
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022