Försäkring och medryttare

I

imse

Hej!
Om jag rider på någon annans häst och den skadar sig, vad händer då? Blir jag skyldig att betala självrisk på försäkringen eller liknande? Funderar nämligen på att bli medryttare och vill ha klart för mig vad som gäller. Nån som har något tips på vad jag mer ska tänka på?
Tack på förhand!
//Johanna

Sv: Försäkring och medryttare

Tänk igen om hur du vill ha det och skriv ett avtal med hästägaren. Jag tycker det är rimligt att medryttaren betalar för skador som uppstår pga att denne avsiktligt bryter mot förhållningsregler eller är (grovt) oaktsam. Så länge man rider och hanterar hästen efter bästa förmåga på ett vettigt sätt och endast gör småmissar så bör ägaren stå för kostnaderna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 341
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 164
Senast: Franken
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 997
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023