Försäkringar på omplaceringshundar

Winni

Trådstartare
Jag har funderat på hur det är om man tar en vuxen hund från ett hundstall och vill ha en försäkring på den. Går det? Om man inte vet ålder, finns det försäkringar att teckna ändå?

Har ibland funderat på att ta en hund från något hundstall, just nu är det inte alls aktuellt, men funderar i alla fall på hur det t ex är med försäkringar. En sån vill man ju ha på hunden om man ska ha råd med veterinärbesök o s v.

Sv: Försäkringar på omplaceringshundar

När jag fick min tik var hon 2,5 år och oförsäkrad. Hon försäkrades i Agria utan problem och med ett telefonsamtal.

Hundstallet kan förmodligen uppskatta åldern på hunden, annars kan veterinären göra det vid besiktningen.

Jag har en importerad omplacering. Sveland begärde friskintyg från veterinär för att försäkra, Agria ställde inga villkor. Viktigt att vara medveten om att vissa sjukdomar kräver obruten försäkring sedan valp för att försäkringen ska gälla, det har varit skriverier i vår lokaltidning om ett sådant fall nyligen. Så kolla vad som gäller i ditt bolag så du slipper otrevliga överraskningar.

När min hund levde för några år sedan så gick de inte att försäkra hundar som var äldre än 6 år och mellan 2 och 6 års ålder krävde de vetrinärintyg.. Men det kan ju ha förändrats sen dess..

När min hund levde för några år sedan så gick de inte att försäkra hundar som var äldre än 6 år och mellan 2 och 6 års ålder krävde de vetrinärintyg.. Men det kan ju ha förändrats sen dess..

Nej, vad jag vet är reglerna precis desamma fortfarande, men det kanske kan skilja på någon detalj mellan bolagen.

Ja det var en sak som jag tänkte på.

Friskintyget, ska det även innefatta höftleder och sånt? När man vill ta en sådan omplacerings hund så vill man ju ha råd med all vård och rehab som en sjuk hund kan få.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 545
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 778
Senast: tanten
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 345
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21