Försäkringar

cili

Trådstartare
Behöver lite råd.. så jag stället några frågor till er

Vilket försäkringsbolag?
Vilken försäkring har ni till er häst?
Varför?
Fördelar:
Nackdelar:
Typ av häst:

Sv: Försäkringar

Vilket försäkringsbolag? Jag har Agria och Folksam
Vilken försäkring har ni till er häst?Öh... Fölet är nog fullförsakrat och Tornado (a-ponny) är veterinär försäkrad
Varför?Nja det var de försäkringar de hade när jag köpte dom
Fördelar:Ärligt talat har jag ingenaning... Hade faktiskt tänkt byta försäkringar snart...
Nackdelar:Tornados försäkring är ganska dyr...
Typ av häst:Tornado är en shettis/isllänning a-ponny 12 år och Nelli är 7 månaders haflinger/halvblod

Allt beror ju på ffa vad kostade hästen , kommer den att öka i värde. Är livdelen viktigast eller att själva veterinärkostnaden ska täcka....jag tror det bästa du kan göra och ringa till olika försäkringsbolag.
Jag har nu a***a och fast självrisk 2300 med utökat veterinär, där mediciner och resor ingår (vilket det inte gör med BAS-försäkringen)kostnad cirka 40 kr mer /månad klart välinvesterat då olyckan ev. är framme:idea:
Hästen är en 3-åring C-ponny korsning ( ska bli hopp-ponny). LIV 15000 är väll egentligen värd det dubbla ??, menmen.... och VET. 60000.

Vilket försäkringsbolag? Sveland
Vilken försäkring har ni till er häst? Valacken är försäkrad för 30.000 kr de andra för veterinärvård enbart pga ålder och annat
Varför? tja, säkerhet och för att det är det som gå ihop bäst :p
Fördelar: Väldigt billig försäkring, man får mycket för pengarna
Nackdelar: Inga än så länge :)
Typ av häst: 2 varmblod, 1 connemara

Vilket försäkringsbolag? Folksam
Vilken försäkring har ni till er häst? Livförsäkrad 40' samt veterinärvårdsförsäkrad för 50'
Varför? Dels för att jag har haft folksam förut på min förra häst (har dessutom hundarna och katterna i folksam) och dels för att min häst (4år) hade den försäkringen när jag köpte honom (varit försäkrad sedan födseln).
Fördelar: Relativt billig premie om man jämför med ex agria som ligger hundralappar/månad över folksams premie.
Nackdelar: De har nyligen ändrat sina försäkringsvillkor, från fast självrisk på 2500:- och 100% ersättning till samma självriks fast 90% ersättning.
Typ av häst: Svenskt Halvblod

Vilket försäkringsbolag?
Agria till alla.
Vilken försäkring har ni till er häst? + Typ av häst:
Minishetlandshingst:
Liv:10000 Utökad vet.vård: 120000
självrisk 2300kr 0%rörlig

Minishettis/shettiskorsn. valack kommer ej ihåg (står på farsan)

75% paint+quarterkorsning 25% vvl snart 2 år
Liv: 30000 Utökad vet.vård: 120000
självrisk 2300kr 0%rörlig

Varför?
Vill INTE betala 20% i rörlig självrisk, sist något hände
(komplicerad fölsjuka, purulent hasledsartrit = hasledsinfektion, som inte ville ge med sig, hälften av de behandlande veterinärerna ville avliva MEN i sista stund klarade hon sig)
kostade det mig 12000kr! totala kostnaden uppgick till 51000kr :eek: DET var tufft!

Agria upplever jag täcker det mesta. Jämförde med Sveland som INTE hade någon utökad veterinärvård, gick FETBORT! :D Folksam har jag inte jämfört med, nyfiken på vad kostnaden skulle vara där med samma villkor jag får hos Agria. Tror de har ett lite annorlunda system.

Fördelar:
Täcker ALLT jag vill ha!

Nackdelar:
Kanske lite dyrt, men om man tänker att det för unghästen är 288kr/månad känns det lättare, det är det värt för att slippa betala dryga 10000kr när det väl händer något och försäkringen stiger till maxtaket (då hade jag max vet.vård=50000). Sen kan man alltid undra HUR en vet.räkning lyckas hamna på preciiiiiis över maxtaket när sjukhuset vet att djuret är försäkrat, medan jag hört att oförsäkrade djur klarat sig undan BETYDLIGT billigare, eller att de "nyförsäkrat" djuret på plats :eek: ja ja we will never know! Sånt är hela livet, maffia hehe ;)

Minishettis årspremie: 1874
Korsningsunghäst: 3463

Senast ändrad av en moderator:

Vilket försäkringsbolag?
Agria

Vilken försäkring har ni till er häst?
Veterinärvård: 120.000
Livvärde: har ingen lust att säga beloppet, det är det belopp jag köpte hästen för, ganska mycket
Sen har jag Agria Plus som tillägg (täcker veterinärens resor, medicin o sånt har jag för mig), hästen har oxå en försäkring mot dolda fel sen födseln, har självrisk på 2300 kr, sen TROR jag att jag får 100% (och inte 80%) tillbaka av livvärdet om jag skulle få ta bort hästen.

Varför?
Veterinärvården tog jag 120' och inte 60' för det skiljde inte speciellt mycket i premie (det är livvärdesdelen som kostar). Livvärdet ville jag ha det belopp jag köpte hästen för, man har ju ändå lagt ut de pengarna på en o samma gång, trist om man skulle förlora dem. Om jag hade fött upp en häst istället hade jag kanske inte haft lika högt (det kostar att föda upp en häst oxå såklart, men utgifterna blir mer utspridda o inte lika "kännbara" tycker jag). Valde en högre självrisk (finns 1500 oxå) för att jag betalar hellre lite mer "ofta" än att förlora en stor summa pengar på en gång. Sen va jag tvungen att försöka få ner premien lite, så då valde jag att ha en lite högre självrisk. Agria Plus kostar bara 200 om året, så det valde jag till oxå. Dolda fel-försäkringen tecknade hästens uppfödare när han föddes.

Fördelar: Förhoppningsvis har jag en bra och vältäckande försäkring på min häst.

Nackdelar:
Dyrt! Betalar 12000 om året.

Typ av häst:
Halvblod (är ju tyvärr väldigt dyra att försäkra)

Vilket försäkringsbolag?Agria
Vilken försäkring har ni till er häst?Utökad veterinärvård, eller heter den Plus numera? Samt livförsäkring
Varför? Den ersätter bl a veterinärens resor samt medicin som veterinär skrivit ut. Bra premie, 5300kr/ år för alla tre hästarna!
Fördelar: Se ovan
Nackdelar:Inga än så länge
Typ av häst: Två kallblodstravare samt en korsning fjord/kallblodstravare

Vilket försäkringsbolag? Agria

Vilken försäkring har ni till er häst? Stoet har Agria bas veterinärvård och valacken har Agria aktiv och är även livförsäkrad.
För hur mkt säger jag inte. :p

Varför? Stoets är billig och täcker det mesta. Valacken fick inte ha nån annan försäkring, han är livförsäkrad för att han är värd mer än stoet. (i pengar inte i mitt hjärta..)

Fördelar: Upplever att Agria täcker mkt, som när jag var in med valacken till klinik och vet. trodde på hovböld så ersatte Agria allt ändå fast det inte var hovböld. Men jag har även bråkat en del med dom.. :angel:

Nackdelar: Stoet har reservation för hältor som inte går att häva eftersom hon blir 15 nästa år. I valackens försäkring är det himla mkt som dom inte täcker.

Typ av häst: vbltravare, den ena ridhäst och den andra tävlingshäst

Senast ändrad:

Jag har både Agria och If (två olika hästar). If-försäkringen har jag aldrig utnyttjat så jag kan inte uttala mig om hur bolaget beter sig. Agria har vi haft till de flesta av våra hästar, det har aldrig varit problem med att få ut på försäkringen - trots operationer och annat.

Prismässigt så jämförde jag If och Agria för några år sedan, det skillde inte så mycket och jag valde då att låta hästarna vara kvar i de bolag de varit försäkrade i "länge". (Jag vågar inte byta bolag på äldre hästar)

Vi har Agria, och därmed har den ene obruten försäkring sedan födseln. Dessutom har vi "Säker Gård" genom Agria/ LF/ LRF så då får vi lite rabatter.

För oss har det alltid fungerat utmärkt och vi har ett *suveränt* ombud så att byta har aldrig varit aktuellt. Det är islandshästar, och vi har en lägre försäkringssumma på båda men full vet-vård.

Vilket försäkringsbolag? Agria

Vilken försäkring har ni till er häst? Livförsäkring 30000 (hästens inköpspris). Veterinärvård 120 000kr, tror jag det är. Förr hette den Maximal utökad (Plus nu kanske?)

Varför? Vill ha en försäkring som täcker så mycket som möjligt då det ju kan vara svårt att hosta upp större summor. 2300kr som självrisken är nu kan man alltid skrapa ihop på något vis-lite värre med 10-15000kr som det ju ganska lätt kan komma upp i om det skulle hända något allvarligt! Samt att den täcker mediciner, veterinärsens resor mm.

Fördelar: Ja de står väl med i ovanstående fråga!

Nackdelar: Hmm... Tror Folksams liknande försäkring är något billigare-men jag vill inte byta för då lyckas dom alltid hitta kryphål när man behöver använda sig av försäkringen! Då betalar jag hellre de kronorna det skiljer.

Typ av häst: Haflinger, ca 3300kr/år i försäkringsavgift.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 342
Senast: Masse
·
Anläggning Vet inte om jag har lagt inlägget rätt, men handlar ju om gårdar. Vi har flyttat hem hästarna och jag undrar nu om man behöver ha något...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 394
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka