Försäkringsbolags konvalescentprojekt - bu eller bä?

break_a_leg

Trådstartare
Undet tävlingarna på Flyinge så presenterade Agria sitt konvalescentprojekt där de rehalibiterat utdömda hästar och sedan placerat dessa hästar hos andra ryttare. (Mer information om projektet finns hos Nyhetssidorna på Bukefalos, Tidningen Ridsport eller Agrias hemsida).

Var det någon som såg clinicen och kan berätta mer? Har alla försäkringsbolag liknande projekt? Finns det någon på Bukefalos som köpt någon av dessa hästar alternativt fått sin häst med i projektet (det kanske man inte vill berätta?).

Vad tror/tycker ni, döms det ut för många hästar i Sverige?

Sv: Försäkringsbolags konvalescentprojekt - bu eller bä?

Har inte Hans Delling varit del av något sådant projekt med något försäkringsbolag sedan lång tid tillbaka? Jag har för mig att jag har läst något sådant.

Undet tävlingarna på Flyinge så presenterade Agria sitt konvalescentprojekt där de rehalibiterat utdömda hästar och sedan placerat dessa hästar hos andra ryttare. (Mer information om projektet finns hos Nyhetssidorna på Bukefalos, Tidningen Ridsport eller Agrias hemsida).

Var det någon som såg clinicen och kan berätta mer? Har alla försäkringsbolag liknande projekt? Finns det någon på Bukefalos som köpt någon av dessa hästar alternativt fått sin häst med i projektet (det kanske man inte vill berätta?).

Vad tror/tycker ni, döms det ut för många hästar i Sverige?

Jag var inte på clinicen...

Vänner till mej har deltagit i Agrias projekt dvs de har tagit emot hästar och ponnyer. Under några år följde jag dessa hästar och ponnyer väldigt nära eftersom vi tränade på gården varje vecka och ofta var hästarna med.

Hästar som kom till dem var ganska noga utvalda men jag vet bara en som inte blev bra. Omöjliga ponnyn är idag en tävlingsponny igen, som fungerar!
En dressyrhäst är tillbaka på banan igen osv. Några som var tävlingshästar skolades om till promenadhästar. Dock är det ganska dyrt.. och därför avslutades projektet iallafall hos honom. Det var Agria.

och numera tror jag att bolagen är betydligt mer försiktiga jmfrt med för 5-10 år sedan. Och JA det har dömts ut för många hästar för lättvindigt. :crazy:

Jag tror att han gjorde något liknande åt Sveland.

Staffan Hammarskiöld hade hand om Agrias projekt, det har jag läst mig till.

Jag tycker att konceptet är bra, men frågan är om det kan vara ekonomiskt gångbart för försäkringsbolagen? Jag antar att hästarna "löses in" av bolagen = livvärdet betalas ut. Sedan ska hästarna rehabiliteras x antal månader och sedan säljas. Det kan ju knappast gå ihop sig?

Staffan Hammarskiöld hade hand om Agrias projekt, det har jag läst mig till.

Jag tycker att konceptet är bra, men frågan är om det kan vara ekonomiskt gångbart för försäkringsbolagen? Jag antar att hästarna "löses in" av bolagen = livvärdet betalas ut. Sedan ska hästarna rehabiliteras x antal månader och sedan säljas. Det kan ju knappast gå ihop sig?

Jag tolkade det som att projektet var för att bevisa att det är fel att döma ut för lätt, nya rutiner måste till. Det kan ju aldrig gå i hop annars...
Idag vill ju folk hellre döma ut än att rehabilitera sin häst. De anser det för dyrt att ha hästen stående. :( I diskussioner med försäkringsbolag tolkar jag det som att man arbetar för att förändra synen hos hästägare men det kan bli dyrt för den enskilda hästägaren. Här är då frågan vilket ansvar vi måste ha. Personligen är min åsikt att när jag köper mej en häst, köper jag mej ett ansvar så länge hästen är i livet i min ägo. Jag kan ju välja att ta bort en häst utan att ta ut försäkringspengar.

Förresten så går det rykten om att antalet hästar som hålls försäkrade minskar i ganska stor omfattning.

Förresten så går det rykten om att antalet hästar som hålls försäkrade minskar i ganska stor omfattning.

Så kan det säkert vara. Bolagen har ju "stramat åt" villkoren ganska mycket. Ska man få ut livvärdet utan problem ska man ju helst ha sin häst i samma bolag från födseln.

Det var faktiskt Sveland som började med detta för ganska många år sedan.
I samarbete med Hans Delling, som är en fantastisk hästkarl, så rehabiliterades många hästar och kom tillbaka till ett anständigt liv. Det var oerhört många - jag har för mig över 90-95% - som blev fullt användbara igen. Kanske inte alla på samma nivå som tidigare men de fick behålla livet och kunde glädja en annan ryttare i flera år. Lönsamheten var inte speciellt stor då hästarna löstes in med A1 värdet och sedan så småningom såldes för en lägre summa. Rehabiliteringstiden varierade väldigt mycket - från några månader till kanske över ett år. Man tvingade ju aldrig någon att vara med om inlösen, det fanns faktiskt de som hellre ville "slå ihjäl" sin häst än att vara med om "skammen" att någon annan skulle lyckas med den.

I dag tror jag att Sveland kanske håller på med inlösenhästar fortfarande i liten skala och jag vet att Dina också gör det.

A

Intressant. Jag läste om det i någon tidning för några år sedan och jag tyckte redan då att det var ett intressant arbete. Skulle vara intressant att veta om det är speciella stall som sysslar med detta eller om hästarna är utplacerade hos speciellt utvalda "fodervärdar"? Synd att man redan jobbar heltid och allt det där, för det hade vart intressant att ha praktik i ett sådant stall om dom nu finns... :o

Jag har för mig att vi hade några av dom hästarna Hans hade ridit igång på Plönninge.

Ja, det stämmer. En del av hästarna blev skolhästar på Plönninge och var oftast mycket omtyckta vad jag har hört.

A

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag blir irriterad bara jag tänker på det. När Regbevisen skulle avskaffas trodde jag att äntligen hästbranschen skulle moderniseras och... 2
Svar
25
· Visningar
2 589
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025