Försäkringsfråga

C

Catthhh

vid vilket belopp har ert försäkringsbolag krävt böjprov/arbetsprov för att godkänna en försäkring?
Jag köpte en häst i februari hästen var försäkrad i agria men jag valde att byta bolag till sveland o hade flertalet kontakt med dom o de tog över försäkringen o inget om några böjprov nämndes. Försäkringen gällde från dag ett eftersom hon stod försäkrad i motsvarande belopp hos agria.
Så idag kom försäkringsbrevet o döm om min förvåning när den är under reservation mot hälta o gäller fullt ut efter böjprov/arbetsprov.
Får de göra så?
Skulle de inte talat om det för mej när försäkringen tecknades?
Hade jag behållt agria så hade jag ju sluppit detta?
Detta avser ett varmblod o är alltså en låg försäkring vi talar om i 10000kr klassen.

Sv: Försäkringsfråga

Kan bero på att det är just ett varmblod, då den sorts hästar oftare har gamla skador om de gått på travet. Men låter ändå himla knepigt. Oftast brukar det ju bara vara så att de har högre premie för varmblod och fullblod.. Men de borde ju ha talat om det för dig när du bytte bolag..

Kolla så att du har fått "rätt" typ av försäkring. Just för travare finns vissa restriktioner när det gäller hältor. Kan ha funnits även hos Agria.

när jag köpte mitt fullblod så fick jag res för hälta för att böjprov saknades, så jag gjorde ett böjprov hos vet och skickade in det och då togs den bort.

Jag skulle tro att de flesta försäkringsbolag har reservationer mot hälta vad gäller travhästar, och att man kan eliminera denna reservation genom ett godkänt böj- och longerprov.
Agria är ett av de bolag som som automatiskt har reservationer.

Angående beloppet, så är min unghäst (kallblodstravare) försäkrad i 10 000 liv och 60000 veterinärvård, och böj-och longerprov krävdes för att hon inte skulle få reservation mot hälta.

15-åriga stoet, däremot, har alltid varit försäkrad hos samma bolag - dock som "nordsvensk" tills jag köpte henne som 9-åring och upplyste försäkringsbolaget om att hon faktiskt är kallblodstravare. Ombudet kom ut och tittade på hästen som fick springa fritt i paddocken en stund och så fick jag behålla försäkringen utan reservationer.

Immer

Senast ändrad:

men grejen är ju den att ingen informerat mej om detta när försäkringen togs o den gamla flyttades från agria. Skulle de inte sagt det i telefon istället för att säga att hon är försäkrad o allt är klart.
Tänk om hon skadat sej nu då o man trott att man haft en full försäkring på hästen.
Fick slag idag när försäkringsbrevet kom:(

men ring o fråga, den kanske tas bort om du gör ett böjprov och skickar in, var inte hästen bes när du köpte den? om, så gjordes väl ett böjprov då? jag fick oxå så och det var bara att göra ett böjprov så togs den bort igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 703
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet... 2
Svar
28
· Visningar
4 159
Senast: *tove*
·
Ekonomi & Juridik Hej, Har en nyfiken fundering kring försäkringsbolagens ersättning eller inte ersättning när det gäller dolda fel. Det vill säga: Med...
Svar
9
· Visningar
2 786
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka